Електронні квитки: плюси, мінуси, підводні камені — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Електронні квитки: плюси, мінуси, підводні камені

Казна та Політика
5060
В Інтернеті зустрічається кілька різновидів ресурсів, на яких можна купити електронний авіаквиток. Інформаційні технології все впевненіше викорінюють звичні проїзні документи з нашого побуту. Причому не тільки в просунутих містах-мільйонниках. Навіть досить консервативна "Укрзалізниця" кілька тижнів тому оголосила, що має намір забезпечити українських селян електронними квитками на поїзди через поштові відділення. А ось авіакомпанії вже кілька років масово переходять на "е-тікети" і відмовляються від традиційних папірців. Тим не менше, для багатьох з нас процедура придбання (втім, і подальшого використання) залишається китайською грамотою. Тому редакція пропонує кілька порад із користування електронним квитком для початківців.
Каси, кіоски та супермаркети
Розберемося із продавцями. В Інтернеті зустрічається кілька різновидів ресурсів, на яких можна купити електронний авіаквиток. Перший - сайти авіакомпаній. У принципі це ті ж квиткові каси, тільки епохи електронного документообігу. Втім, у "звичайній" авіакомпанії у вас є вибір між електронним і паперовим квитком. А от у бюджетних авіакомпаніях проїзні документи продаються виключно через Інтернет. Так "бюджетники" економлять на утриманні персоналу, що продає квитки і на друкуванні квиткових бланків.
Другий різновид - сайти-посередники, вони ж спеціалізовані сайти з продажу туристичних послуг в Інтернеті. Пояснимо коротко принцип їх роботи в частині, що стосується авіаквитків. У світі існує декілька так званих систем глобальної дистрибуції (GDS), де авіакомпанії розміщують відомості про свої рейси і наявність місць. Комп'ютери фірми, що займається онлайн продажем квитків, отримують дані GDS і обирають варіант перельоту на запит клієнта. Чим більше GDS відстежується, тим більше шансів у клієнта знайти потрібний рейс.
Цей торговець туристичними послугами в Інтернеті виглядає приблизно так, як і їхні побратими в реальному житті - поруч з дрібними кіосками із мінімальним асортиментом співіснують величезні торгові центри, де можна купити все і за один раз.
Найвідомішим представником "супермаркетів" є Expedia. Це справжній монстр - найбільше світове туристичне онлайн-агентство (і четверта за розмірами турфірма у світі). На сайті "експедитора" можна купити не тільки авіаквитки, але бронювати готелі, круїзи, замовляти екскурсії, орендувати авто. А ось прикладом маленького, який щойно з'явився, з неясним майбутнім кіоска, може слугувати послуга бронювання авіаквитків на українському сайті автомандрівників doroga.ua.
Однак не робіть з "експедитора" культу. Головний його недолік - ресурс не надто враховує реалії нашого життя. Досить сказати, що інтерфейс тільки англомовний. Навіть якщо ви трохи володієте мовою, але ніколи раніше не стикалися з бронюванням через Мережу, вам буде спочатку складно розібратися, як вся ця штука працює. Новачкам краще тренуватися на російськомовних сайтах, яких в мережі достатньо.
То де ж купувати? Сайт авіакомпанії цілком підходить у випадку добре знайомого пасажиру маршруту. Наприклад, потрібно летіти до Праги. Прямих рейсів із Києва туди небагато. От і варто шукати і купувати квитки на сайтах тих двох-трьох компаній, які обслуговують напрям. Тим більше, що тут можна знайти квитки за більш дешевими тарифами за рахунок спецпропозицій, які далеко не завжди видно на сайтах-посередниках.
Але цілком можливий випадок, коли потрібний маршрут не обслуговується одним авіаперевізником або можливі різні варіанти перельоту. Іноді ви взагалі не уявляєте - як в потрібну точку на глобусі можна добратися. Так, моєму колезі якось знадобилося дістатися з України до Сан-Сальвадора, що в Центральній Америці (у "звичайній" авіакасі нам сказали, що за десять років роботи вперше підбирають такий маршрут). Саме в такому випадку стануть у нагоді сайти, які автор охрестив туристичними інтернет-супермаркетами. Після введення дат польоту, початкової і кінцевої точок маршруту на екрані з'являється кілька комбінацій з авіакомпаній, аеропортів стикувань і цін. Далі залишається тільки обрати найбільш відповідний варіант і провести оплату.
Досвідчені мандрівники мають ще один варіант - вони вивчають загальну ситуацію з авіакомпаніями, стиковками, часом перельоту по потрібному напрямку через один із сайтів посередників. А потім, зорієнтувавшись, переходять на сайти авіакомпаній у пошуках квитків. Така "індіанська хитрість" цілком виправдана. Нерідко через певну інертність всіх цих мудрованих комп'ютерних систем сайт-посередник повідомляє про наявність квитків, які насправді вже розкупили.
І ще одне спостереження сформувалося в ході спілкування з багатьма досвідченими мандрівниками. Багато хто з них рекомендує на сайтах подібних до "Експедії" купувати тільки авіаквитки. А ось готелі краще бронювати або на спеціалізованих сайтах, або взагалі безпосередньо спілкуватися з готелем через його сайт.
Залишилося прояснити останнє питання - де дешевше купувати? На це питання немає чіткої відповіді. Очевидно, що сайти-посередники знімають якусь комісію. Але за рахунок складного механізму формування ціни квитка, спецпропозицій авіакомпаній і т.д. неможливо заздалегідь сказати - на якому сайті чекає вас саме ваш квиток.
Підводні камені та як їх обійти
Редакція відразу обмовляється - всі страхи і жахи, про які йтиметься нижче трапляються досить рідко. Але ймовірність того, що непорозуміння виникне, все одно залишається.
Розблокуйте карту. Часто-густо люди забувають (а то й не здогадуються) про різні обмеження на платежі в Інтернеті. Це може бути ліміт на розмір платежу, кількість транзакцій на добу, та й просто заборона на оплату через Інтернет. Згадують про це, як правило, тоді коли система відмовляє їм у проведенні покупки.
Метод рішення. Телефонний дзвінок в банк. Якщо потрібно - передзвоніть в банк заздалегідь і попросіть розблокувати картку для проведення платежу.
За того хлопця. Ніхто не завадить вам при покупці оформити квиток на одну людину, а заплатити з карти, власником якої є інша людина. У більшості випадків ніяких проблем не виникає. Але не виключена ситуація, коли вас попросять пред'явити карту, з якої була проведена оплата. Такий запит, хоч і рідко, може прийти від продавця квитків на ваш мейл. Наприклад, коли ім'я пасажира відрізняється від імені власника картки або системі ідентифікації шахрайства транзакція здалася підозрілою. Але найгірше, якщо інцидент станеться в аеропорту, на стійці реєстрації, коли до вильоту залишається мало часу.
Метод рішення. Запит по телефону або електронною поштою продавцю квитків та авіакомпанії. Потурбуйтесь і уточніть ці нюанси в разі, якщо пасажир і власник пластикової картки - різні люди. Ви отримаєте консультацію з приводу того, як вам вчинити щоб уникнути проблем у поїздці.
Без папірця ти ... Ера паперових квитків скінчилася з приходом "е-тикетів"! Так заявляє реклама. Але ця думка, здається, не завжди доходить до прикордонників в різних куточках планети. Вас можуть затримати, щоб з'ясувати мету вашого перебування в країні і в слаборозвиненій державі третього світу і в цілком цивілізованій Європі (ви ж знаєте, як там люблять наш український паспорт). Зрештою, відпустять, але нерви попсують, та й літак може полетіти без вас.
Метод рішення. Роздрукуйте електронний квиток, який прийшов до вас по електронній пошті. І тримайте його при собі на реєстрації і при проходженні паспортного контролю.
Авансовий звіт. До уваги тих, хто вирушає у відрядження - українська держава досі не знає, як звітувати перед бухгалтерією за поїздку в разі використання електронного квитка (наприклад, ви купили авіапереліт за свої гроші щоб потім вам компенсували витрати). Чиновники створили ряд листів, інструкцій, але віз і нині там.
Метод вирішення. Порадьтеся з бухгалтерією підприємства, де ви працюєте. Один з можливих варіантів - відзвітувати роздруківкою квитка, надісланої вам по електронній пошті. Хороший спосіб уникнення проблем (причому рекомендований фахівцем) - замовлення квитків через агентство. Від агентства можна отримати акт виконаних робіт, що включає вартість квитків. Такий акт з печаткою та реквізитами сторін є первинним документом і задовольнить бухгалтерію.
Життєвий досвід
Кшиштоф, співробітник однієї з польських організацій в Україні постійно купує електронні квитки. Він поділився своїм досвідом придбання "е-тикетів" у бюджетної авіакомпанії. "У цій системі багато всіляких вивертів, які вони називають"правилами", - розповідає Кшиштоф. - Наприклад, я стикався з такими, малозрозумілими звичайній людині явищами. При покупці двох квитків їх ціна виходила дорожчою, ніж ціна одного квитка, помножена на два. Або ще приклад - одна людина не може замовити з однієї електронної адреси більше двох квитків. Зрозуміло, що систему легко обійти і замовити потрібну кількість квитків з кількох адрес. Але такий підхід зводить нанівець всю ефективність продажу через Інтернет ".
Дизайнер Василь Біленко розповідає про ситуацію, свідком якої він був кілька разів: "Зараз, коли в ходу одночасно і паперові квитки й електронні, люди не завжди можуть розібратися що до чого. Іноді квитки на чартери не друкують у вигляді звичних книжечок на глянцевому папері, тобто виглядають досить скромно. Так ось, при мені туристи отримували проїзний документ на чартерний рейс і, вирішивши, що це просто роздруківка електронного квитка, не трудилися мати при собі квиток на посадці (а одного разу відправили "непотрібну" папірець прямо в сміттєву урну). Якби їх не зупинили попутники, то горе-туристи нікуди не полетіли б ".
Журналіст Володимир Царук летів на Мальдівські острови через Шрі Ланку. Ланкійська авіакомпанія вимагала пред'явити на реєстрації кредитку, з якою оплачувалася квиток. Або у випадку, коли пасажир і власник карти - різні особи, потрібно було пред'явити ксерокопію кредитної картки і ксерокопію паспорта власника картки. "На щастя, авіакомпанія вчасно нас проніформіровала - ще на етапі оформлення квитків і ми прийшли на реєстрацію підготовленими". - Згадує Володимир.
Киянка Леся попереджає читачів ще про один "виверт" бюджетних авіакомпаній, пов'язаний із електронними квитками: "Ми летіли однієї відомої бюджетною авіакомпанією з Барселони в Севілью. Як завжди забронювали квитки, оплатили квитки через сайт компанії. Записали номер резервації і вирушили в аеропорт. На реєстрації раптом нам заявили, що ми повинні доплатити ще по 70 євро з людини, оскільки у нас немає при собі роздруківок квитків. На наші заперечення ("а ніде такого не написано!") нам сунули під ніс вказівку, набрану мікроскопічним шрифтом у самому низу квитка. Тому читайте детально все, що надсилає вам продавець квитка ".
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас