Азаров не помітив війни СБУ і митниці


Азаров не помітив війни СБУ і митниці

Після візиту Миколи Азарова минулого тижня до Одеси залишилися незрозумілими два моменти. Перше, це запізнення на три години, яке офіційно пояснюється нібито несправністю літака, через що довелося скасувати найголовніший захід в рамках цієї поїздки - нараду з керівниками портів і інших морських підприємств. Тому графік довелося стиснути, а прем'єру відвідати наступний за планом об'єкт - оперний театр. Залишається лише здогадуватися про критерії переваг глави уряду. Хоча в порту його чекали до останнього, а напередодні Костянтин Єфименко навіть провів своєрідну репетицію цієї зустрічі

В багатьох одеських ЗМІ була висловлена версія, що поломка літака не випадкова, оскільки на вході в Одеський порт Азарова чекало декілька десятків пікетників, щоб з'ясувати, чому митні органи не оформляють контейнери в Одеському і Іллічівському портах. З приводу цього другого і головного незрозумілого моменту Микола Янович так і не висловився. Досі ніхто не почув відповіді на питання, чому без пояснення причин на десять днів затримувалося митне оформлення вантажів у контейнерах, чим завдано збитку на десятки мільйонів доларів портам і іншим учасникам транспортування.

Перша думка, яку висловили учасники ринку, коли в двох найбільших портах зупинили розмитнення контейнерів, - настає новий переділ сфер впливу в бізнесі, причетному до митного оформлення. Але таких масштабів ніхто не чекав. За два тижні простою в двох портах скупчилося близько 12 тис. контейнерів, а додаткові витрати за кожен контейнер в такому разі становлять близько $150-200 на добу. І лише 25 вересня, через день після візиту Азарова, їх почали випускати з портів. У Іллічівську - по 300 на добу, Одесі - по 320. Для порівняння: коли митниця працювала нормально, щодоби в двох портах оформлялося близько 1,5 тис., а в період з 16 по 24 вересня - в середньому близько 50.

Дізнавшись про те, що відбувається, Микола Янович дав доручення Держмитслужбі встановити нормативний час митного огляду контейнерів у портах, яке не повинне перевищувати дві години. "Я запитав у фахівців, який час буде обґрунтованим і оптимально достатнім. Вони сказали: "Дві години". Тоді я доручив, щоб це стало нормативним часом... А через місяць ми перевіримо, як виконується цей норматив. Якщо виконується, ми подякуємо керівнику митниці і поставимо нові підвищені завдання. Якщо не виконується, працюватиме інший керівник", - процитувала прем'єра прес-служба Кабміну.

Держмитслужба не стала чекати місяць. Вже в цей понеділок глава відомства Ігор Калетник, коментуючи ситуацію в Одеському порту, заявив: "Бізнес, який готовий працювати прозоро, проходить оформлення без проблем. А той, хто прагне створити проблеми митникам, як бачимо, створює їх лише собі. Повідомляю, що митники керуються тимчасовими нормативами, які ми нещодавно переглянули. За новими правилами, кожен контейнер повинен оформлятися за 1,5 години і не більше".

Подібні заяви обох сторін можна тлумачити двояко. Так, Ігорю Калетнику начебто доручили просто виконати норматив, але дали зрозуміти, що якщо навіть він впорається, то його чекають нові "підвищені" завдання. У свою чергу глава Держмитслужби начебто звинуватив у тому, що відбувається, непрозору роботу учасників ЗЕД і дав зрозуміти, що митниця працює в звичайному режимі, а проблеми створює хтось інший.

Аналізуючи події, що передували повній зупинці митного оформлення, не важко здогадатися хто. Як стало відомо "до:", з 1 вересня до контролю за випуском вантажів у портах приступили співробітники СБУ. За їх розпорядженням всі вантажі проходять додатковий контроль. Зокрема, огляд вантажів у контейнерах різної складності: з повним або частковим вивантаженням, перерахунком місць, рентгеноскопічний контроль, зважування та ін. А вже з 16 вересня в Одеському і Іллічівському портах почала роботу спеціальна комісія Держмитслужби з метою перевірки митниці на всіх етапах.

У результаті робота портів була паралізована. Митне оформлення не здійснювалося, не допускався транспорт для вантаження оформлених контейнерів, випуск вже завантажених не дозволявся. В окремих випадках контейнери випускали лише після розгляду документів комісією і її остаточних висновків. Що цікаво: після приїзду комісії Держмитслужби вантажі, що вже оглянуті співробітниками СБУ і завантажені, вирушали на нові огляди.

В зв'язку з цим опитані учасники ринку передбачають, що основною причиною ситуації в портах стали протиріччя між СБУ і митним відомством в боротьбі за сферу впливу. Традиційно завжди діяла практика, що без проблем митне оформлення відбувалося через певні фірми. Робота з іншими була вела до затримок в оформленні і додаткових витрат. Можна передбачити, що такий стан справ не є секретом ні для нинішнього глави митного відомства, ні для колишнього.

Примітно, що ні Держмитниця, ні СБУ, влаштувавши тотальний контроль, досі не повідомили про його результати і обсяги виявленої контрабанди. В той же час опитані учасники ринку оцінюють сукупні втрати Одеського, Іллічівського портів і суміжних компаній через блокаду контейнерів у 500 млн. грн.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua