Страхове свавілля — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Страхове свавілля

4655
Страхові компанії повстали проти своїх клієнтів. Щоб вирішити свої фінансові проблеми, СК стали активніше, ніж будь-коли, судитися з водіями - винуватцями ДТП: якщо раніше регресні позови подавалися в 50-60% випадків, то тепер автоматично додаються до кожної справи при виплаті відшкодування. Причому стягнення відбувається не тільки після виплат за полісами КАСКО, а віднедавна страховики все активніше "придивляються" до водіїв, застрахованих за "автоцивілкою".
Борги українців перед страховими компаніями стрімко зростають. За оцінками фахівців, загальна сума регресних вимог до фізичних і юридичних осіб, які стали винуватцями страхових випадків, за січень-серпень поточного року збільшилася в 1,5-2,5 рази. "У нашій компанії обсяг коштів, стягнутих із регресних позовів за вісім місяців 2010 р., у порівнянні з аналогічним періодом 2009 р. підвищився в 2,36 рази. Кількість регресних позовів за цей період збільшилася в 2,34 рази", - розповів юрисконсульт АСК "ІНГО Україна" Роман Чуба.
Як і колись, левина частка регресів (як за сумою, так і за кількістю) припадає на автострахування. Тут стягнути щось можуть лише з винуватця дорожньо-транспортної пригоди. Якщо він "стукнув" одну або кілька машин, але при цьому має два поліси - каско і "автоцивілки", то автомобілі потерпілих будуть ремонтуватися за рахунок ОСАЦВ винного, а він сам полагодить машину за рахунок каско. Горе-водію доведеться розщедрюватися лише у разі, якщо вартість ремонту потерпілих вийде за обумовлені чинним законодавством ліміти: 25,5 тис. грн. до 30 серпня 2010 р. і 50 тис. грн. - після цього виплачується різниця між 25-50 тис. грн. та шкодою. Якщо ж винний у ДТП власник авто не застрахувався за "автоцивілкою", а потерпілі полагодили машину за рахунок своїх полісів КАСКО, то їх страхова компанія може зажадати від нього виплати з власної кишені.
Примітно, що серед боржників страхових компаній останнім часом все частіше виявляються не тільки водії, але й пішоходи (до них страховики також не гребують висувати позови). "Якщо винуватцем дорожньо-транспортної пригоди визнано пішохода, страхова компанія має право пред'явити регрес. У нас вже було кілька таких випадків, і ми реалізували право регресу", - повідомив начальник управління регресно-претензійної роботи НАСК "Оранта" Михайло Сюр.
Необережність на дорозі може обійтися винуватцю дорожньо-транспортної пригоди в круглу суму. Враховуючи, що компанії часто лагодять машини на дорогих авторизованих фірмових станціях технічного обслуговування, а ремонт іномарок за останні два роки подорожчав на 60-80%, відповідним чином збільшився і середній розмір збитку. За даними СК, якщо раніше середня сума вимог із регресу становила 5-7 тис. грн., То зараз - 10-12 тис. грн.
У цьому році відчутно зросла кількість регресів із обов'язкового страхування цивільної відповідальності автовласників. "За вісім місяців цього року кількість таких справ зросла на 17%. Основна причина відкриття регресних справ за" автоцивілкою "- це відсутність сповіщення страховика про страхову подію або несвоєчасна заява з цього приводу", - розповів заступник голови правління страхової групи "ТАС" Олександр Тимошенко. Частково це стало наслідком значного збільшення продажів "автоцивілки".
За даними Моторного (транспортного) страхового бюро України, обсяг платежів з цього виду в першому півріччі підвищився на 17%. Не менш важлива причина - неуважність клієнтів, які підписують договори "не дивлячись" і, як наслідок, не знають їх елементарних умов. За статистикою компаній, основний масив регресних справ за "автоцивілкою" - це несвоєчасність або відсутність оповіщення страховика.
Згідно з чинним законодавством, водії зобов'язані повідомляти про дорожньо-транспортну пригоду не тільки страховій компанії, в якій вони придбали поліси КАСКО, але і тій, де купили "автоцивілку". На практиці ж нерідко відбувається інакше: винуватець ДТП дає потерпілому телефон своєї компанії з ОСАЦВ. Останній, якщо у нього є КАСКО, за ним ремонтується. Потім починаються регреси: СК, що продала КАСКО потерпілому, відсуджує суму збитку в компанії, в якій була придбана "автоцивілка" винуватця аварії. А та пред'являє грошову претензію самому винуватцеві події на підставі того, що він не повідомив їй про дорожньо-транспортну пригоду.
До речі, перелік випадків, коли страхова компанія має право виставити регрес за "автоцивілкою", дуже обмежений. Це можливо якщо водій керував автомобілем у стані алкогольного або наркотичного сп'яніння, не мав права керувати транспортним засобом даної категорії, зник з місця ДТП, а також у разі, якщо аварія стала наслідком невідповідності технічного стану машини правилами дорожнього руху (наприклад, несправність гальмівної системи ).
Однак страховики нерідко виявляють творчий підхід і намагаються "здерти" зі своїх клієнтів компенсацію у непередбачених законом випадках. Так, деякі страхові компанії роблять приводом для регресу грубе порушення водієм правил дорожнього руху. Хоча насправді не мають права цього робити.
Якщо винуватець дорожньо-транспортної пригоди є клієнтом компанії не тільки за "автоцивілкою", але і з КАСКО, як правило, страховик не виставляє до нього регрес. "Залежно від скоєного правопорушення (керування автомобілем у стані алкогольного або наркотичного сп'яніння, залишення місця дорожньо-транспортної пригоди та ін) йому можуть відмовити у виплаті страхового відшкодування за КАСКО", - сказав Михайло Сюр.
Більшість регресних справ страхові компанії намагаються врегулювати в досудовому порядку. Якщо боржник виявляє зацікавленість, з ним підписується мирова угода і страховик може піти на поступки, погодившись реструктуризувати борг. Якщо ж боржник виявляє впертість, борг стягують у судовому порядку. Після отримання рішення суду сума регресу стягується через виконавчу службу.
"Виграш в суді з подібних справах практично 100%-ний, оскільки існують незаперечні докази порушення правил дорожнього руху винним", - запевняє пан Сюр.
Хоча розгляд позовів до автовласників часто розтягується дуже надовго. "Основні складнощі в суді пов'язані з визначенням суми матеріального збитку. Підставою для її визначення є висновок незалежної експертизи. Причому замовити її може як страхова компанія, так і винна особа", - визнав заступник голови правління страхової компанії "Українська страхова група" Костянтин Шкраб. Небажання йти на компроміс у питанні суми позову часто-густо стає причиною того, що справа і зовсім заходить у глухий кут. У суді може також з'ясуватися, що провина за аварію лежить на обох сторонах, і це також добряче ускладнює стягнення заборгованості. Як наслідок, за підрахунками страхових компаній, навіть за допомогою колекторських компаній їм вдається повернути не більше 30-60% від загальної суми боргу.
Думка експерта
Олександр Пушкар Начальник управління претензійно-позовної роботи СК "Провідна":
За підсумками восьми місяців 2010 р. обсяг коштів, реально стягнутих із винних осіб у порядку регресу, в нашій компанії в порівнянні з аналогічним періодом 2009 р. збільшився приблизно на 30%. Суми позовів не змінилися і безпосередньо залежать від розмірів страхових виплат. Загальноприйнятого критичного рівня, нижче якого СК не буде судитися з клієнтом, не існує. Якщо є підстави для регресу, то страховик відкриває справу, але спочатку намагається залагодити суперечку в досудовому порядку. Тільки у випадку якщо боржник не йде на контакт, компанія подає позов до суду. Самостійно, без звернення до суду з позовною вимогою, СК вдається стягувати до 25-30% боргів із регресів.
Те, що левова частка регресів пов'язана з автострахуванням, пояснюється просто - це найбільш розвинутий в нашій країні сегмент ринку. Кількість регресів, пов'язаних з майновим страхуванням, у міру збільшення кількості застрахованого майна також поступово зростає. Наприклад, у разі затоплення застрахованої квартири компанія, виплативши клієнту відшкодування, може подати позов або до його сусідів, або до ЖЕКу.
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас