Податковий кодекс: народне обговорення ненародних податків — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Податковий кодекс: народне обговорення ненародних податків

Казна та Політика
3187
Відомий американський політик Бенджамін Франклін ще більше двох століть тому правильно помітив, що занадто м'яким законам рідко підкоряються, а закони дуже суворі рідко виконують. Про це варто пам'ятати і сучасним українським законодавцям. У нашому випадку мова піде про Податковий кодекс, з проекту якого, з урахуванням запалу в якому проходить прийняття документа, в підсумку можуть виключити дуже важливі норми. Норми, що вимагають ретельної, але життєво необхідної доробки, замінивши їх "м'якими" пропозиціями "від народу" або нібито "від народу". Зігравши у "всеукраїнське обговорення", влада знову занурить країну у фіскальну кризу ...
У спробах і турботі ...
"Старання" керівництва України цілком зрозумілі - часу на тверезу розробку кодексу немає. МВФ, який кинув чергове рятівне коло, і використання якого нашими верхівками до цих пір залишається загадкою, квапить із виконанням обіцяного. Уряд змінює правила для бізнесу сподіваючись зменшити дефіцит бюджету, але складається враження, що просто дехто самостверджується в могутності. Щоб розібратися із загрозами виникнення нової хвилі кризи, махровим процвітанням корупції і в цілому прогниванням системи, варто зазирнути до тексту проекту Податкового кодексу (ПК), зовсім абстрагуючись від творців-експериментаторів, прислухаючись до крику бізнесу, якому і доведеться виживати в нових фіскальних рамках. Ну, або лещатах - кому як більше подобається ...
Причому, нездоровий ажіотаж навколо ПК підігрівався самою владою, яка не розкривала "податкові сюрпризи" аж до розгляду документа у Верховній Раді в першому читанні, яке відбулося у червні 2010 року. Після "парламентського" дійства підприємці жахнулися, усвідомивши близькість реалізації, наприклад, таких одіозних норм, як, зокрема, податку на прибуток і додану вартість. "Існуючий варіант Податкового кодексу підсилює податковий і адміністративний тиск на бізнес і тому вимагає серйозних доповнень і змін", - поспішила заспокоїти українців перший заступник глави Адміністрації Президента Ірина Акімова. Про це не раз заявляв і сам гарант. "Всі норми, які стримують розвиток підприємництва в Україні, будуть відкинуті", - запевнив Віктор Янукович.
Звичайно, хочеться повірити обіцянкам, але стримує порив недавня сумна історія, коли нам з оглядкою на дружбу з Росією обіцяли не піднімати ціну на газ в обмін на продовження оренди бази ЧФ РФ у Криму. Але чим все обернулося? ..
Тим часом, в результаті бурхливої критики після "пробної кулі" кодекс вирушив на доопрацювання. Півтора місяці знадобилося на оформлення поступок бізнесу, натяку на що не було в першому варіанті ПК. Третього серпня оновлений документ представили на суд громадськості. Протягом останнього спекотного літнього місяця в різних містах країни проводилися публічні слухання, збиралися думки і зауваження громадян. Причому, претензії до кодексу збільшувались, як сніжний ком. Вони лунали під час всіляких офіційних "круглих столів", "гарячих ліній" та інтернет-форумів. Одне бентежить, як потрібно постаратися, що б все врахувати. І наскільки реально в такі короткі терміни не просто зібрати воєдино всі побажання-зауваження, але й спробувати оцінити і проаналізувати їх, та ще й включити до проекту документа. Може тому, хто реально проведе таку роботу, саме час пам'ятник поставити? ..
Податки від влади і претензії від бізнесу
Основні пропозиції бізнесу стосуються ПДВ і податку на прибуток, і так званого єдиного податку, який, швидше за все, припинить дію. Проблему існування "сірих" підприємців - платників єдиного податку уряд намагається вирішити шляхом обмеження кількості видів діяльності, які можуть підпадати під дану статтю, а також скороченням обсягу допустимої суми виручки. Під час всенародного обговорення кодексу бізнес не раз звертався до Мінфіну і ДПАУ з проханням збільшити останній показник. Подивимося, що вийде на практиці ...
Між тим, Кабмін "проігнорував" давно наболілі питання малого бізнесу, зокрема, ринковиків. Приміром, немає в кодексі конкретики щодо ринкового збору, або ж обов'язкової наявності касових апаратів. Гучні торішні заяви про необхідність змін у даній сфері були просто словами.
І ще. Бізнес просив ввести відповідальність держави за невиконання зобов'язань, аж до запровадження механізму нарахування пені на прострочення з відшкодуванням ПДВ. Відзначимо, з боку влади дана ініціатива була підтримана. Але це тільки підтримка, а чи буде чорним по білому виписано ...
Підприємці нагадали про плутанину в системі адміністрування портового збору, пропонували скасувати оподаткування судна закордонного фрахту.
Окрім іншого, бізнес просив уточнити норми податкових перерахувань до бюджету, врегулювати питання фіскальних перевірок, спростити адміністрування податку з доходів фізосіб (за місцем сплати, а не реєстрації).
Що стосується податкових канікул, то їх пропонується запроваджувати не тільки відносно новостворених підприємств, але і діючих, які оновлюють основні фонди і впроваджують енергозберігаючі технології.
Щодо підтримки населення, то Мінфін пропонував ввести соціальну пільгу на кожну дитину в сім'ї з трьома дітьми і більше, зменшити ставку податку на дивіденди, скасувати мито на ввезення в Україну предметів мистецтва.
Ще підприємці просили затвердити аналізування регуляторного впливу проекту ПК на економіку строком хоча б на рік. Але рік, чесно кажучи, - не показник дії окремих досить радикальних норм кодексу ...
Обійшли увагою розробники Податкового кодексу й ігровий бізнес. Питання залишається невирішеним. Та й справді, навіщо зараз наводити порядок у даній сфері, якщо вже більше року по всій Україні діють напівлегальні інтернет-казино, клуби і т. ін. Напівлегальні тому, що всі вони, як підказує практика, знаходяться під "дахом" правоохоронних органів, по-іншому працювати не змогли б. Якщо у когось виникнуть сумніви з цього питання, можу "прорекламувати" деякі з таких закладів.
Для простих громадян більш важливою темою став податок на нерухомість - вже дуже хочеться, щоб багаті почали ділитися з бідними. Віктор Янукович висловив тверду позицію з даного питання: податок необхідно вводити. Тим часом, в проекті документа, опублікованому 3 серпня, цей платіж не значиться. (Передбачається обкладати додатковим ставкою нерухомість, виходячи з її площі, враховуватися не повинні квартири радянських часів площею до 200 кв. м).
Ось що розповів з цього приводу ЗМІ віце-прем'єр-міністр з питань Євро-2012 Борис Колесников: "Робоча модель податку на нерухомість на сьогоднішній день така: 40 квадратних метрів на людину податком не обкладаються. У нас не так багато сімей з трьох осіб, чия квартира більше 120 квадратних метрів. На будь-який зайвий метр - 10 гривень податку. Це м'яка ставка ".
"Треба звикнути до того, що зайві метри доведеться оплачувати окремо від комунальних платежів. Звичайно, цей податок непорівнянний із цінами на квартири, особливо в Києві. Тим не менше якийсь перехідний період повинен бути", - вважає віце-прем'єр .
"Що стосується сільської місцевості, то якщо у вас будинок до 200 квадратних метрів, то ви не платите нічого. А понад це - 10 гривень за кожен метр раз на рік", - повідомив віце-прем'єр.
Відносно оподаткування дачних будівель, Борис Колесников повідомив: "Володарі шести соток з будиночком п'ять на шість метрів не платять взагалі нічого. Тобто дачний будиночок 30 квадратів на присадибній ділянці не можна додати до 120 квадратних метрів квартири і обкласти податком".
Залишається питання, невже цей податок, який безпосередньо стосується саме законодавців і інших "номенклатурників", пропишуть такими чином, що ухилитися від нього їм буде неможливо?
Все буде добре? Ні, як звичайно ...
Як бачимо, запитань більше ніж відповідей. А строки прийому документа все ближче. Але, схоже, уряду вдасться встигнути в строк. За словами прем'єр-міністра Миколи Азарова, про що він заявив 1 вересня, "робота над Податковим кодексом вступила в завершальну стадію. Урядова комісія 31 серпня завершила обробку більше 5 тисяч пропозицій".
"Я сподіваюся, в один з перших днів (роботи сесії парламенту - ред.) ми зуміємо переконати народних депутатів приступити до розгляду цього найважливішого документа", - додав він.
Прем'єр у черговий раз запевнив, що Кабмін при доопрацюванні проекту кодексу керувався такими основними принципами, як зниження кількості податків, а також їх розмірів. Прем'єр уточнив, що НК буде передбачати звільнення від податку частини прибутку, що спрямовується на оновлення виробництва, а також вперше вводиться норма прискореної амортизації. "Тому, я вважаю, що ми повинні якомога швидше прийняти Податковий кодекс, щоб з 1 січня ці нові правила гри, стабільні правила гри, абсолютно зрозумілі, орієнтовані на істотне прискорення економічного розвитку, а, відповідно, і соціального розвитку, набули чинності ", - зазначив глава уряду.
На думку партнера юридичної компанії Arzinger, експерта з податкового права Анни Погрібної, терміни ухвалення документа дійсно будуть стиснуті. Крім того, якнайшвидшого виконання даного амбітного завдання вимагає Президент.
Відповідно до українського "політменталітету", всі внесені пропозиції, звичайно, враховані не будуть, проте на поступки владі все ж таки доведеться піти. Крім того, якщо "податкова Конституція" і буде прийнята цього року, вона не зможе набути чинності з початку 2011 року - за законодавством, зміни в податкову політику повинні вноситися більш ніж за півроку до початку нового податкового звітного періоду. Хоча, і цю норму можна проігнорувати, не вперше ...
Юлія Главацька
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас