Шеф, все пропало: "Дефолт наближається"


Шеф, все пропало: "Дефолт наближається"

Останнім часом дуже часто почали писати і говорити про можливий дефолт України. Дивно все це. Можна було б зрозуміти, аби ці розмови велися в кінці 2008 або принаймні в 2009 році. Але вести такі розмови в другій половині 2010 року це виглядає більш ніж дивно і незрозуміло.

Декілька слів про теорію

Дефолт - це неможливість емітента погашати свої борги. Технічний дефолт - це неможливість емітента платити відсотки по боргах. Це термінологія. Окрім, того, коли кажуть суверенний дефолт, то, перш за все, мають на увазі, що не може уряд країни розрахуватися по своїх боргах, які, як правило, оформлені у вигляді єврооблігацій і держкредитів.

При цьому всі розуміють, що невиконання приватними компаніями або банками своїх зобов'язань по боргах ніяк не є суверенним дефолтом. Історія знає випадки, коли і в найсприятливіші часи, в найрозвиненіших і фінансово надійніших країнах, час від часу, окремі компанії оголошували дефолти по своїх боргах. Наприклад, історія з корпорацією "Енрон".

Декілька слів про практику

Згідно з інформацією НБУ станом на 1 квітня 2010 року загальний короткостроковий зовнішній борг уряду і приватних структур України склав всього 38,55 млрд. дол., з них короткострокових боргів на суму 21,08 млрд. дол. і 17,4 млрд. дол. відсотки по довгострокових кредитах. Якщо порівняти, ці цифри з 1 січня 2009 року, то ці суми невеликі. Тоді загальна сума короткострокового боргу складала понад 45,5 млрд. дол. А станом на 1 січня 2008 року загальна сума короткострокового боргу складала 37,7 млрд. дол. і ніхто не говорив про можливий дефолт.

На уряд припадає короткостроковий борг у розмірі всього 1,19 млрд. дол. До цієї суми, було б коректно, приплюсувати 2 млрд.дол. кредиту ВТБ, які отримав уряд України на термін 6 місяців. Але і з цією сумою, в цілому ця сума невелика. Велика частина короткострокового боргу України - це кредити і облігації приватного бізнесу і банків.

При цьому варто враховувати, що з цієї суми короткострокового боргу понад 11 млрд. дол. Припадає на товарні кредити, які укладаються між компаніями і, як правило, в грошовій формі не оплачуються, а оформляються товарними заліками по постачанню зустрічної продукції. Частка короткострокових грошових кредитів, які необхідно погасити цього року, не перевищує 3,3 млрд. дол.

Швидше за все, ці розмови про дефолт носять багато в чому публіцистичний характер і покликані зайвий раз сказати, як у нас все погано. І все це відбувається в умовах, коли платіжний баланс виглядає привабливо, приплив валюти збільшується, і золотовалютні резерви НБУ лише зростають щомісяця. Швидше за все, в кінці року приплив валюти лише посилиться, як правило, це завжди відбувається з початком осені, коли бізнес-процеси активізуються. Тому стверджувати, що Україну чекає суверенний дефолт, більш ніж дивно. До речі, поточні кредитно-дефолотні свопи по українських єврооблігаціях знаходяться на рівні 543 пункту, це вище, ніж в Росії, але нижче, ніж в Греції й Аргентині з Венесуелою.

Декілька слів про держбюджет

Справді, з дефіцитом держбюджету в Україні не все гаразд. Але в Україні завжди з держбюджетом нелади. Щороку, коли приймають держбюджет, ведуться розмови, що це "держбюджет розвитку", а потім, грошей ледь вистачає, щоб "залатати діри" по бюджетних виплатах пенсіонерами і працівникам бюджетної сфери. Заборгованість по поверненню ПДВ у нас носить хронічний характер. Це вже традиція української економіки. Але, було б помилкою міркувати, що великий обсяг реального і прихованого держбюджету може призвести до суверенного дефолту. Швидше, це може призвести до зростання інфляції, ніж до дефолту.

МВФ, як правило, видає кредити лише для поповнення золотовалютних резервів країн-боржників. Дуже рідко МВФ дозволяє частину своїх кредитів використовувати для фінансування дефіциту держбюджету. І дозвіл МВФ використовувати 2 млрд. дол. з його кредиту для фінансування дефіциту держбюджету України - це виняток, а не правило. Не варто думати, а тим більше стверджувати, що лише МВФ і лише його кредит є єдиним засобом для фінансування дефіциту держбюджету.

Є й інші засоби, ефективніші і які не вимагають кредитів МВФ. Ліквідація дефіциту держбюджету за рахунок емісії гривні, це найефективніший і простий спосіб вирішити проблему браку грошей в держбюджеті, без якихось кредитів МВФ. Тож все геніальне просте.

Олександр Охріменко, президент Українського аналітичного центру

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua