Набили ціну. Чому продукти в Україні коштують дорого — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Набили ціну. Чому продукти в Україні коштують дорого

Казна та Політика
5865
Супермаркети зі світовими іменами не поспішають виходити на український ринок. Через це покупці ще довго будуть переплачувати за продукти. Річ у величині націнки, яка тут і там деколи відрізняється в кілька разів: у світі продають товари з накруткою 8-12% від вартості товару, а у нас приплюсовуються в середньому 20%.
У нинішньому році міжнародна консалтингова компанія AT Kearney, яка щорічно оцінює стан роздрібної торгівлі в усьому світі, виключила Україну зі списку країн, привабливих для інвестування в рітейл. Це гарна новина для українських мереж супермаркетів, яким сильні конкуренти і переділ ринку зовсім ні до чого, і погана звістка для споживачів.
Адже їм доведеться і далі миритися із низьким рівнем обслуговування в українських магазинах і купувати товари дорожче, ніж у Європі.
Різниця і в бізнес-моделях: в Україні ритейлери вважають за краще заробляти на націнках, у світі продають товари з накруткою 8-12% від вартості товару, а у нас приплюсовуються в середньому 20%.
Щоб попит не впав навіть у кризу, багато мереж накрутки знижують.
Наприклад, тільки протягом 2009 року німецькі дискаунтери Lidl, Aldi і Plus, а також супермаркети Edeka і Netto дванадцять разів знижували ціни на продукти харчування. У 2010 році продуктовий споживчий кошик середнього німця коштував 29 євро, а в Україні цей показник більше в два рази - 60-70 євро.
Порція корупції
Ігор Гугля, керівник GT Partners, радить не розраховувати на те, що в Україні скоро відкриються супермаркети Carrefour або Lidl дискаунтери
"В Україні зараз працює близько 70 національних, регіональних і локальних мереж супермаркетів, - розповідає Фокусу Ігор Гугля, директор дослідницької компанії GT Partners Ukraine, - з них лише 6 мають прописку за кордоном". Серед іноземців - світові гіганти Billa, Metro Cash & Carry, Auchan і Real, російська Х5 Retail Group (мережа "Перектесток") і прибалтійський Novus. "Решту лякає корупція та непрозорість ринку землі", - стверджує експерт.
Корупцію проблемою номер один для розвитку роздрібу вважає і Сергій Литвиненко, директор департаменту внутрішньої торгівлі Міністерства економіки України. "Представники компанії Меtrо, наприклад, дуже скаржилися на свавілля місцевої влади", - розповідає чиновник. У 2007 році компанія більше року конфліктувала з владою Запоріжжя через земельну ділянки, на якій планувалося побудувати 15-й гіпермаркет мережі.
З чуток, міська влада змилувалися лише тільки після того, як Metro Сash & Сarry Ukraine перерахувала чималу суму на соціальні програми, які реалізує місто. Правда, Тетяна Бабенко, начальник відділу корпоративних комунікацій Metro, заперечує зв'язок між благодійними внесками та вирішенням земельного питання. "У Запоріжжі дуже гостро стоїть питання екології, тому і місто, і область порекомендували нам закупити для лікарень обладнання, - пояснила пані Бабенко. - Ми самі їздимо в ці лікарні і самі купуємо обладнання. Грошей ми не даємо".
А ось шведській компанії IKEA земельне питання вирішити так і не вдалося. Ритейлер, відомий своєю політикою ніколи не давати хабарів, багато років безуспішно намагався отримати підходящу ділянку в Києві для будівництва торгового центру. Його відкриття було заплановано ще у 2006 році. У результаті IKEA зовсім відмовилася від планів розвитку в Україні, на втілення в життя яких збиралась витратити близько $ 2,5 млрд.
Але із землею важко не лише в Києві та Запоріжжі. Західна столиця - Львів також славиться труднощами з отриманням ділянок. Через це в майже мільйонному Львові на супер-і гіпермаркети припадає не більше 20% всієї роздрібної торгівлі. Решта - це гастрономи, маленькі магазини та ринки.
Аналітик Dragon Capital Тамара Левченко впевнена, що український роздріб відновлюється дуже повільно, щоб бути привабливим для світового рітейла
Але навіть якщо землю отримати вдасться, це не гарантія того, що місцева влада залишать рітейлера в спокої. Наступним кроком може стати наполеглива рекомендація скористатися послугами певних компаній-забудовників. "У нас у Києві саме так і сталося, - повідомив Фокусу на умовах анонімності представник однієї з роздрібних мереж, яка зводить торгові центри в Києві. - Нав'язані нам підрядники працювали погано, набагато гірше, ніж ті компанії, яких ми самі обирали для будівництва в інших містах. Київські затягували здачу об'єкта, а змінити будівельників ми не могли, не мали права і на штраф, тому що вони були "чиїсь".
"Іноземці в таких умовах не виживають, - резюмує Тамара Левченко, аналітик інвестиційної компанії Dragon Capital, - жоден з продуктових рітейлерів не розвинув свою мережу так, як планував".
За зростом шикуйсь
Віталій Бойко з Української торгової гільдії багато часу приділяє тому, щоб показувати іноземцям, що в Україні є успішні рітейл-проекти
"Економічних передумов боятися України в іноземних роздрібних торговців немає", - стверджує Віталій Бойко, директор консалтингової компанії "Українська торговельна гільдія". За його словами, країна для світової роздробу - неоране поле, адже навіть у великих містах майже 30% продуктів харчування купується на ринках.
"Причому це не тільки м'ясо і свіжі овочі, - уточнює пан Бойко, - але й крупи, ковбаси і сир". За оцінками Сергія Янчука, керівника відділу маркетингу "Ікс5 Рітейл Груп Україна", щодня українці витрачають на їжу більше $ 4 млн. До того ж іноземцям не варто побоюватися і конкуренції з боку місцевих гравців. "Ринок насичений хіба що в Києві, - вважає він, - у регіонах, навіть розвинених промислово і інфраструктурно, для нових гравців місця ще багато".
Плюс і в тому, як запевняє Тамара Піскунова з Dragon Capital, що вкладати в будівництво або купівлю готового бізнесу зараз дешевше. "Але і термін окупності інвестиції через кризу значно затягнеться", - зауважує експерт. Втім, досвід французької мережі Auchan в Україні демонструє й іншу тенденцію - за оцінками експертів, щомісячний обіг багатьох гіпермаркетів цієї мережі впевнено зростає і в середньому досягає 10 млн. грн. в одній точці. А це значно більше, ніж в аналогічних за площею магазинах українських ритейлерів.
За підсумками 2010 року обіг в торговельних точках Auchan може досягти 1,3 млрд. гривень, без урахування двох нових магазинів, відкриття яких заплановано на другу половину року. Ключ до успіху французів в Україні випробуваний у багатьох країнах - мінімальна націнка і відмова від плати за місце на полиці, що зменшує собівартість продукції для виробника. І, схоже, доходи у Auchan в Україні будуть тільки збільшуватися, адже нові конкуренти у компанії з'являться не скоро.
"Про те, що на український ринок найближчим часом має намір вийти якась світова мережа, навіть чуток не ходить", - розводить руками Віталій Бойко з Української торгової гільдії. Найцікавішими для світових торговців зараз вважаються країни БРІК - Бразилія, Росія, Індія і Китай. "А якщо розраховувати на вихід в Україну нових іноземних операторів, то про такі плани ми дізнаємося не раніше 2012 року", - додає песимізму Ігор Гугля.
Катерина Шаповал
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас