Держпідтримка врятує чужий автопром


Держпідтримка врятує чужий автопром

Але тим не менше фактом залишається та обставина, що подолати негаразди виробникам допомогли протекціоністські заходи держав і фінансова допомога.

Лише два роки тому показники продажів автомобілів у світі били рекорди. Український автопром називали серед галузей, які найбільш активно розвиваються. Щорічні темпи зростання виробництва персональних транспортних засобів перевищували 30%, а до 2012 р. експерти очікували, що кількість легковиків сягне 1 млн. од., що виведе Україну до клубу найбільших автомобілебудівних держав.

Але статистична інформація Мінпромполітики за I півріччя 2009 р. тільки підтвердила обвал галузі: випуск автомобілів в Україні зменшився на 84%, український автопром випустив тільки 38 тис. автотранспортних засобів, падіння експорту продукції склало майже 72%. Однак перша позитивна динаміка зростання продажів автомобілів в першому півріччі 2010 р. щодо показників річної давнини змушує звернути увагу не тільки на процес розвитку вітчизняного автопрому, але і країн ближнього закордоння.

Як всі виживали

В умовах банківської кризи, падіння цін на нафту і уповільнення темпів будівництва житла і доріг основні споживачі знизили інвестиційну активність, що, зрозуміло, позначилося і на продажах автомобілів.

Проте раніше взятий курс вітчизняного автопрому на виробництво іномарок виправдав себе і в кризовій ситуації. Так, наприклад, Запорізький автозавод, який входить до корпорації "УкрАвто", продовжив знижувати випуск автомобілів сімейства "Таврія", в той же час попутно збільшував виробництво седанів Sens. Крім цього, в Запоріжжі не припиняли збільшувати великовузлову збірку автомобілів "Лада" і Opel, а філія ЗАЗ в Іллічівську аналогічним чином збирала кілька моделей Chevrolet і Mercedes-Benz.

Ніби готуючись до кризи заздалегідь, корпорація "Богдан" почала будівництво нового заводу в Черкасах, що дозволило перевести випуск легкових автомобілів на нове виробництво. Водночас у 2009 р. на виробництво повного циклу перевели автомобілі Hyundai, "Лада" 2110 і 2111.

На збирання закордонних автомобілів перейшов і Кременчуцький автоскладальний завод (КрАСЗ). Крім збирання великовузловим методом автомобілів "Лада" і SsangYong, з 2007 р. підприємство впевнено почало збільшувати збирання Geely (седани CK і MK) і Great Wall (позашляховики Hover і пікапи Wingle).

Не обійшлося без перепрофілювання виробництва і на Закарпатському заводі "Єврокар". Так, під впливом світової кризи був тимчасово припинений випуск автомобілів Audi і Seat, у той же час більше уваги було приділено маркам Skoda і Volkswagen.

Що готує майбутнє

У розпал кризи лунало чимало апокаліпсичних прогнозів експертів про плани розвитку автопрому не тільки України, але й країн ближнього закордоння. На сьогодні пік кризи минув, і ринок демонструє боязкі ознаки пожвавлення - за перші шість місяців 2010 р. продажі автомобілів у річному вирахуванні збільшились практично у всіх країнах.

Більше того, практично кожен автовиробник намагається відвоювати свою частку ринку, що в передкризові роки неухильно зменшується під натиском іноземних конкурентів.

Але реалії такі, що велику роль у підтримці автопрому зіграли державні заходи з підтримки вітчизняних автовиробників. Примітно, що нова для Росії програма утилізації авто дозволила істотно підвищити продажі автомобілів, зібраних в РФ, тільки за перше півріччя 2010 р. продажі "АвтоВАЗу" зросли на 23%, ГАЗ - на 17%. А частка російських брендів на ринку перевищила 30%.

Не менш важливий документ підписав і президент Республіки Білорусь - "Про заходи щодо розвитку виробництва легкових автомобілів", № 175 від 4 квітня 2009, він надає іноземним інвесторам, які побажають випускати автомобілі в Білорусі, пільги - істотне зниження податкового навантаження на термін від трьох до двадцяти років.

У перспективних планах білоруського автопрому - наміри розширити власне виробництво в Ірані та Сирії. Так, Мінський автомобільний завод, який щорічно інвестує в розвиток виробництва $150 млн., має намір відкрити два нових заводи зі збірки автомобілів в Ірані, а також створити там виробництво міні-вантажівок. А в Сирії - організувати складальне виробництво міських автобусів МАЗ, автомобілів ВАТ МЗКТ, оптичних приладів.

Також примітно, що найближчим часом Росія і Білорусь створять спільний автохолдинг за участю КамАЗа і БелАЗа. Автовиробництво Казахстану з часу вступу з 1 липня 2010 до Митного союзу , отримало переваги розвитку. Адже тепер мито буде стягуватися за пільговою ставкою - від 0% до 5%. Отже, казахстанський завод "Азія Авто", який включено до списку пільговиків, зможе ввозити до Росії свою продукцію без мита. Як відомо, в Казахстані діє єдиний складальний конвеєр легкових автомобілів заводу "Азія Авто" в Усть-Каменогорську, який випускає автомобілі марки "Лада-Нива", "Шкода", "Шевроле", а з травня 2010 р. - KIA. Крім цього, компанія організувала влітку 2008 р. збирання продукції GM-DAT.

Водночас в Україні автомобілебудування поки що виходить із кризи самостійно.

Однак український уряд має визначити вектор розвитку такої важливої для країни галузі, навіть якщо доведеться зробити кроки, однаково непопулярні як у країні, так і за кордоном. Адже саме так формувався автопром Японії, Південної Кореї та Китаю. Наші східні сусіди не пропонували західним партнерам налагоджувати на своїй території "викруткову" збірку. Доступ на свої ринки вони пов'язали з передачею технологій. Наприклад, неодмінною умовою створення спільного підприємства в Китаї була паритетна участь місцевого та іноземного капіталу і 80%-ва локалізація виробництва протягом трьох років.

Лариса Антощук

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua