Влада сокири — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Влада сокири

Казна та Політика
2983
В боротьбі за вертикаль центральна влада знайшла "за що" причепитися. Земельні питання можуть змусити місцеву владу задуматися про вічне.
Дефіцит вільної землі в привабливих районах столиці штовхає міську владу на крайнощі - з порушенням законів під забудову гектарами виділяються ділянки, на яких розташовані зелені зони. Надія на те, що з приходом нової влади земля під парками буде повернена місту, дуже слабка. Навпаки, з прийняттям нового Генплану розвитку Києва до 2025 р., виділені з порушенням норм і правил землі можуть отримати законний статус.
Безпорядок
"Ситуація із зеленими зонами в Києві катастрофічна - серед ночі випилюють цілими гектарами. Часто винуватці відкуповуються невеликими штрафами, без притягнення до кримінальної відповідальності за знищення дерев, або винних взагалі неможливо знайти", - говорить Тетяна Меліхова, глава фракції БЮТ в Київраді.
За останні 30 років столиця втратила 7 кв. км парків і скверів на кожного киянина, площа зелених зон зменшилася на 30%. За даними Генерального плану Києва, в 2002 р. середня забезпеченість зеленими зонами загального користування по місту становила 16,5 кв. м на людину при загальноукраїнській нормі 20 кв. м і європейській - 25. Які ці цифри сьогодні, достовірно сказати ніхто не може - електронна база зелених насаджень столиці, яку КП "Київзеленбуд" мав створити до кінця 2009 р., так і не створена.
"В Україні досі нема схеми розподілу територій на державні, комунальні та приватні. Ніхто точно не знає, кому належать території між містами", - стверджує Віктор Гліба, екс-заступник головного архітектора Києва, колишній головний художник міста і екс-заступник начальника ГУ архітектури, містобудування і дизайну міського середовища КМДА. В результаті землями, розташованими у межах одних територій, розпоряджаються керівники інших. 200 га на столичному острові Муромець під забудову віддав. Броварська райрада. Межові знаки Києва і його межі розмиті - як результат частина міської території "відійшла" в Обухівський район.
В 20 км. від столиці почали засипати Блакитне озеро - депутати Обухівської райради виділили під забудову ділянки… водної гладі. У Конча-Заспі на межі Голосіївського району на 140 га водної гладі намили пісок і побудували котеджі. Береги давно стали ласими шматками для забудовників - п'ята частина пляжів у країні вже фактично перейшла в приватну власність.
На думку екологів, в найближчому майбутньому столиця може залишитися практично без рекреаційних зон - згідно з Концепцією Генплану Києва до 2025 р. передбачається, що місто розвиватиметься в сьогоднішніх межах. А значить - замість дерев виростуть нові будинки і торгівельні центри.
Дуже важливий документ
Власне, приводів братися за новий Генплан не було - затверджений Київрадою в 2002-му. Генплан був розрахований до 2020 р. Необхідність нового документа, розробленого підлеглим КМДА КО "Центр містобудування і архітектури", в мерії пояснили невідповідністю старого документа розрахунковим показникам - збільшилася кількість киян і автомобілів. Але представники громадських організацій, екологи вважають це спробою узаконити масові земельні порушення.
"У нас немає інструменту скасування містобудівних рішень. Все підписується, Генплан міняється, - стверджує Іосиф Шварцман, рецензент проектів КО "Центр містобудування і архітектури", член-кореспондент Академії будівництва України. - Під документами стоїть багато підписів, що гарантує колективну безвідповідальність".
Концепція, яку почали створювати на початку лютого, в кінці квітня вже була схвалена архітектурно-містобудівною радою Києва. 15 червня пройшли громадські слухання, і вже за два тижні документ був переданий в Мінрегіонбуд.
"Коли проводилися інсценовані громадські обговорення нового Генплану, екологічні громадські організації туди навіть не змогли потрапити. Їх представники залишилися стояти з плакатами на вулиці, - говорить Олексій Василюк, заступник голови Національного екологічного центру України. - Але офіційно вважається, що обговорення відбулися".
Концепція могла б узаконити забудову майже 400 га парків і скверів у центральній частині столиці. Проте за це нестиме відповідальність вже не місцева влада. За пропозицією радника президента Валерія Пустовойтенка, КМДА наважилася "поступитися" тягарем затвердження документа уряду. А уряд, в особі прем'єр-міністра Миколи Азарова, "люб'язно" на це погодився.
"У нас іншого виходу немає", - сказав прем'єр у відповідь на пропозицію, озвучену першим заступником глави КМДА Анатолієм Голубченком. Останній - уродженець Маріуполя - ухитрився втриматися в кріслі єдиного першого заступника глави КМДА після кадрової "утруски", проведеної центральною владою в березні 2010 р.
За іронією долі, і за словами Леоніда Черновецького, в день, коли проводилися так звані громадські слухання щодо нової концепції Генплану, мер погодив з президентом нову кандидатуру в свої перші зами - Олександра Попова. Для цього уряду довелося відкликати вихідця з Кривого Рога з поста міністра ЖКГ.
Двоголів’я
"Черновецький і його команда створили таку адмінструктуру, яка давала можливість безкарно здійснювати безліч порушень у сфері використання рекреаційних зон, зміни цільового призначення землі, виділення ділянок під будівництво і в цілому порушення прав киян", - вважає Мирослава Свистович, радник міністра економіки з питань взаємодії з органами виконавчої влади і місцевого самоврядування м. Києва.
За її словами, розпорядженням Кабміну від 07.04.2010 р. №891 була створена Міжвідомча робоча група з питань вирішення проблем соціально-економічного розвитку Києва. В рамках її діяльності функціонує спеціальна комісія для перевірки законності видачі держактів і дотримання земельного законодавства. Але зробити вона нічого не змогла.
"Жодного документа, із запитаних робочою групою, КМДА… не надала. Тобто фактично робота урядової комісії була заблокована, - говорить Мирослава Свистович. - В Києві створені всі умови для можливості безкарного порушення безлічі норм закону, роздачі земельних ділянок".
"Новою владою за три місяці фактично не було зроблено жодного кроку в правовому полі для реальної зупинки будівельної вакханалії в столиці, - констатує Ігор Луценко, громадянська ініціатива "Збережи старий Київ". - Більше того - почалися нові резонансні забудови, наприклад, вирубали схил для готелю на вул. Лютеранській, йде будівництво на набережній під Лаврою. Була нова атака на Жуків острів". Влада, слідуючи заявам прем'єра, реагує на такі звинувачення. Втім, треба визнати, своєрідно.
7 липня співробітники СБУ провели виїмку документів у кабінеті заступника глави КМДА Олеся Довгого. Офіційно - в рамках розслідування кримінальної справи, пов'язаної із земельними питаннями. Подія викликала обурення навіть в опозиції. Голова фракції БЮТ в Київраді Тетяна Меліхова назвала явище співробітників СБУ "спробою наведення ладу в столиці силовим шляхом", дивуючись, чому СБУ так активно не цікавилася земельними питаннями в столиці раніше. Наступного дня в Блоку Литвина в Київраді сталися заміни. Однією з нових осіб Блоку став Віталій Гайдук. Поява цієї людини змусила опозицію запідозрити Партію регіонів у спробах посилитися в Київраді, а неугодних - "зачистити".
За дивним збігом і виїмка документів, і зміна депутатів сталися приблизно за два тижні після публікації Розпорядження президента № 956/2010-рп "Про створення міжвідомчої робочої групи щодо аналізу стану дотримання законодавства у сфері земельних відносин".
Завдання групи - за півроку "комплексно вивчити" те, як розпоряджається землею місцева влада. Формально, мета - не допустити тіньової приватизації особливо цінних земель і підлатати діри в земельному законодавстві. І, вочевидь, не лише в ньому: адже Закон "Про столицю" і Конституція України не дозволяють розділити посади голови міськадміністрації і міського голови.
Примітно, що профільний комітет ВРУ, через який пройшли зміни в закон (з питань державного будівництва і місцевого самоврядування), очолює колишній мер столиці Олександр Омельченко. На початку 2000-х добитися розділення його повноважень намагався президент Леонід Кучма. Омельченко довелося робити рокіровки - йти у відпустку і звертатися до Конституційного Суду. Черновецький вже побив половину його "подвигу". Нинішній мер лише двічі після приходу нової влади встиг сходити у відпустку, а главу КСУ вже змінили (Анатолій Головін, родом з Макіївки, був призначений 12 липня).
Норовливих - приборкаємо
"Містобудівна документація України, на відміну від європейської, постійно змінюється в ручному режимі. Якщо в Європі її можна порівняти з перехрестям, яким керує світлофор, то в Україні їм управляє регулювальник в ручному режимі, який виконує чиїсь вказівки. Причому деколи на одному перехресті стоять відразу декілька регулювальників", - вважає Віктор Гліба.
Тим часом глава Держкомзему Олег Кулініч і перший заступник глави КМДА Олександр Попов вже встигли домовитися про те, що їх відомства не дублюватимуть функції одне одного. Правда, чим тепер займатиметься Головне управління земельних ресурсів при КМДА - неясно. Цілком можливо, потрапить під скорочення. Наступною жертвою може стати Головархітектура, яка виконує функції територіального підрозділу Мінрегіонбуду, на ділі будучи виконавчим органом Київради.
Дружні рукостискання київської влади з центральними в інших регіонах ризикують перетворитися на вимушені реверанси. 12 липня члени міжвідомчої групи роз'їхалися по регіонах для проведення "комплексної перевірки". За Києвом і Київською областю першими на черзі, згідно з повідомленням Держкомзему, йдуть Севастополь і АРК, Запорізька, Черкаська, Волинська і Закарпатська області. Робочу групу очолює Геннадій Васильєв, екс-генпрокурор, а нині - заступник глави АП. За даними порталу "Ліга.net", до екс-генпрокурора на початку 2000-х були питання в прокуратури київської. Щодо земельних питань. Ще одна з "прокурорських" осіб в комісії - заступник генпрокурора Тетяна Корнякова, яка намагалася в ті ж роки порахувати землі кримські. Тоді все закінчилося тим, що вона пішла з ГПУ.
Втім, як і тепер - 12 липня Тетяна Корнякова подала у відставку. Ще один представник "силовиків" у групі - Володимир Рокитський, перший заступник глави СБУ, начальник Головного управління по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю. Кинувши побіжний погляд на "групу захвату", можна передбачити, що їхні спроби пояснити, що насправді всі органи місцевого самоврядування дублюють функції центральних держорганів, багато хто на місцях сприйме з радістю. Цілком логічно передбачити, що, перш ніж так терміново усувати дублювання функцій між центральними і місцевими органами влади, варто було б спершу привести у відповідність функції самих міністерств, відомств і держкомпаній, які часто дублюють один одного. Досить пригадати, наприклад, ліцензійні війни між двома НАКами - "Нафтогазом" і "Надрами Україні", або визначитися, хто ж все-таки в Україні бореться з корупцією: МВС, СБУ чи Генпрокуратура.
Новий Генплан Києву, звичайно, потрібен. Але навряд чи він потрібний ціною вибудовування такої вертикалі, єдиний аргумент по створенню якої вже нагадує анекдот:
- Ви хто?
- Добра фея!
- А чому з сокирою?
- Як мало ви знаєте про добрих фей...
Наталія Ковалевська
За матеріалами:
Власть денег
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас