0 800 307 555
Finance.ua розвивається і оновлює головну
Finance.ua - це не тільки стрічка новин. Ми вкладаємо багато сил у створення сервісів порівняння кредитів, депозитів і банківських карт. А наша редакція публікує багато путівників по вибору фінансових послуг і розповідає як не переплачувати.
Щоб показати все це читачам, ми винайшли головну сторінку сайту заново.

Хто сів на електронний залізничний квиток?


Хто сів на електронний залізничний квиток?

Українським залізницям не потрібно винаходити колесо, а варто лише вивчити досвід сусідів, прибрати у себе "слабкі ланки" і залучити успішних партнерів.

"Укрзалізниця" вже давно пасе задніх за рівнем сервісу, який пропонується пасажирам. Навіть "Російські залізниці" (РЗ), не кажучи вже про Євросоюз, в цьому питанні пішли далеко вперед. Це стосується передусім системи продажу квитків.

Вітчизняна залізнична монополія продовжує реалізовувати квитки в основному по-старому - через свої каси, під якими людям доводиться витрачати свій час і нерви. Мабуть, єдиною вигодою пасажиру за терпіння і згаяний час буде те, що квиток все ж удасться придбати без зайвих комісій, якщо, звісно, він буде в наявності.

Тим же, хто не хоче ризикувати і стояти в чергах, УЗ пропонує можливість замовлення проїзних документів по телефону з доставкою додому. Але ця послуга обійдеться додатково в 25 грн. При цьому додзвонитися операторі не завжди вдається навіть з 10 разу. А якщо звернутися в туристичні і квиткові агентства, то вартість зросте ще на 20 грн. у зв'язку з наявністю комісії.

На цьому фоні показовий приклад РЗ (раніше були єдиним комплексом з нашою Укрзалізницею), які вже реально запровадили у себе можливість замовляти квитки через інтернет. Після оплати через усесвітню павутину пасажир може отримати проїзний документ як в касі РЗ, так і на стійці реєстрації "Електронного квитка" або за допомогою транзакційного терміналу самообслуговування.

Більше того, в РФ при використанні послуги електронної реєстрації пасажиру достатньо пред'явити провіднику вагону свій паспорт на прізвище, вказане в замовленні на покупку квитків, тобто наявність оформленого проїзного квитка не потрібна. Таким чином, відпадає необхідність стояти в черзі.

Відзначимо, що Україна має всі передумови організувати подібну систему продажу квитків "Укрзалізниці", і навіть краще. Торік вітчизняні залізниці вже почали продаж квитків через інтернет, але перший млинець як завжди не вдався. Сплатити замовлення можна платіжною карткою Національної системи масових електронних платежів (НСМЕП), з якою працює лише один "Експрес-банк" (підконтрольний менеджменту УЗ), або міжнародною картою (VISA, MasterCard). Після оформлення замовлення і оплати - пасажир може роздрукувати бланк замовлення або запам'ятати унікальний цифровий код. А ось для отримання квитка найчастіше доведеться простояти енну кількість часу в черзі в квиткових касах УЗ.

При цьому комісійні платежі зростають пропорційно ціні квитка й інколи досягають 40%, що суперечить самій логіці купівлі через інтернет (де, як правило, дешевше). Сплатити квиток через інтернет треба також карткою "Експрес-банку" (окреме питання - скільки коштуватиме оформлення такої картки).

Придбання квитків за допомогою VISA і MasterCard, які поширені в Україні набагато більше, обійдеться ще дорожче. І, звичайно ж, додаткові збори осідають у все тому ж "Експрес-банку", який і тут знімає комісію за обслуговування. Наприклад, в тій же Росії набагато ширший спектр таких послуг. Зокрема, оплата замовлення здійснюється за допомогою Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro міжнародних платіжних систем Visa International, MasterCard International.

Сформована ж УЗ і "Експрес-банком" система зборів і комісій звужує коло споживачів електронних квитків. Але найголовніше: незважаючи на всю свою прогресивність, технологія продажу квитка через інтернет у виконанні УЗ не позбавляє пасажира від необхідності звертатися в залізничні каси для отримання проїзного документа і змушує все одно стояти в черзі.

В червні в "Укрзалізниці" з'явилася можливість не лише наздогнати, але й обігнати РЗ. Приватбанк, послугами якого користується кожен четвертий дорослий житель країни, звернувся до Міністерства транспорту України і "Укрзалізниці" з пропозицією продавати квитки через свою інфраструктуру. При цьому пропонується залучати не лише традиційні механізми продажів, але й інноваційні технологічні рішення. "Приватбанк" готовий запропонувати жителям України купувати квитки через свої відділення, банкомати, інтернет-кіоски, WAP, IVR, мобільний банк, інтернет-банк "Приват24". Вже зараз активна частина населення має можливість оцінити зручність даних сервісів - через систему "Приватбанку" споживачі, котрі цінують свій час, купують авіаквитки авіакомпаній "Аеросвіт", "Дніпроавіа", Windrose, "Мотор Січ" і Wizzair.

Більше того, окрім розгалуженої і зручної для споживача інфраструктури Приватбанк має так само необхідний досвід продажу залізничних квитків. У лютому поточного року "Москомприватбанк" (дочірня структура "Приватбанку") почав продавати в Росії залізничні квитки на всі напрями РЗ. Досвід продажів називають успішним.

В Україні ж поки співпраця примарна. В усякому разі, в ЗМІ вже прозвучали відмовки про нібито нездатність діючої системи "Експрес-УЗ" витримати збільшення навантаження в разі збільшення покупців квитків через інтернет.

Експерти відзначають, що на шляху до поліпшення обслуговування пасажирів і розвитку стабільної системи продажів через інтернет, швидше за все, знову стане корупційна складова всередині УЗ. Прикладів непрозорості і закритості - достатньо.

Досить звернути увагу на те, який колосальний опір чинить монополія поверненню до практики іменних квитків. Адже реальне впровадження і доступність електронних квитків ще більше підірве тіньові грошові потоки - від вокзальних спекулянтів до "залізничних генералів". Чи потрібно це окремим керівникам на "Укрзалізниці"? Відповідь на це питання буде очевидна найближчим часом, адже робоча група з розгляду пропозицій про подальший розвиток інтернет-продажів має почати роботу до кінця липня.

Валерій Стасовець

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування