Банкіри продовжують нав'язувати своїх страховиків — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Банкіри продовжують нав'язувати своїх страховиків

1906
Фінустанови знайшли спосіб змусити клієнтів і далі страхувати застави тільки в акредитованих страхових компаніях. При цьому погрози АМКУ для банків залишаються фількіною грамотою.
Антимонопольний комітет погрожує оштрафувати кілька банків, що є найбільшими кредиторами, за нав'язування клієнтам страхових компаній. Банкіри мають намір формально виконати рекомендації АМКУ, але позичальникам від цього легше не стане
Стійкі зв'язки з "наближеними" страховими компаніями мають практично всі банки. Але поки у поле зору АМКУ потрапила лише п'ятірка найбільших - Райффайзен Банк Аваль, ОТП Банк, УкрСиббанк, ПриватБанк і Укрсоцбанк.
"У разі надходження до АМКУ хоча б однієї письмової скарги, яка буде свідчити про нав'язування споживачам певних страхових компаній, проти цього банку буде порушено справу", - йдеться в листі, розісланому цього тижня головою АМКУ Олексієм Костусєвим перерахованим вище фінустановам (ми так і не змогли отримати відповідь, чому винними вважаються тільки п'ять банків).
Зокрема, глава комітету закликав фінансистів не відмовляти необгрунтовано позичальникам в укладенні договорів із страховиками, які не входять до списку акредитованих. Платою за лобіювання інтересів окремих СК може стати штраф у розмірі 10% від річного доходу банку-порушника.
У нинішньому році це вже друге суворе попередження, висловлене антимонопольниками на адресу банкірів. Наприкінці квітня комітет рекомендував фінансистам зробити правила акредитації СК максимально прозорими і забезпечити рівні умови співпраці з усіма компаніями. Фінансисти, які і раніше славилися перебірливістю при виборі страхових партнерів, під час кризи різко звузили коло акредитованих компаній.
"Їх список за останні півтора роки було значно скорочено. Якщо раніше в банку могло бути акредитовано близько 20-35 страхових компаній, то на поточний момент їх перелік скоротився до трьох-десяти. При цьому банки демонструють небажання розширювати коло партнерів", - говорить заступник голови правління СК "Нова" Світлана Кадукова. Таку непоступливість банків страховики пояснюють суто меркантильними інтересами.
"Серед основних умов, висунутих під час акредитації, - розміщення депозиту в даному банку (як правило, його розмір становить від 1 до 10 млн. грн. - ред.), узгодження умов страхування об'єктів, переданих в забезпечення банкам, перехід страховика на обслуговування в даний банк, оплата комісійної винагороди. Але найчастіше банки наполягають на виконанні відразу всіх перерахованих вимог ", - розповів Андрій Івчатов, начальник управління організації роботи з банками СК "Провідна". Зрозуміло, серед банківських улюбленців виявляються й афілійовані страхові компанії. Яскравий приклад - вже став притчею во язицех тандем УкрСиббанку та AXA в Україні (акціонером обох фінустанов є BNP Paribas Group).
Самі ж банкіри пояснюють свою наполегливість виключно турботою про позичальників. "Багато клієнтів обирають найдешевшу пропозицію страховиків, не розуміючи, які ризики несе в собі такий вибір. За останній рік було досить багато відкликань ліцензій та ліквідацій страхових компаній, при цьому деякі з них входили до 20-ки кращих на ринку. Клієнти зазнають фінансових втрат, адже у них на руках оплачені договори страхування, виплат з яких не буде ", - зазначає Франсуа Бенароя, заступник голови правління УкрСиббанк BNP Paribas Group.
Слід зазначити, що частково банкіри мають рацію - за минулий рік Держфінпослуг виключив з держреєстру приблизно 50 страховиків. У нинішньому році кількість ліквідованих компаній вже склало близько двох десятків.
Поки кредитні установи відреагували на погрози АМКУ лише публікаціями на своїх сайтах переліків акредитованих СК. Але, дослухавшись до погроз охоронців антимонопольного законодавства, банки готові піти й на деякі більш серйозні поступки.
"Клієнт може застрахуватися в СК за своїм вибором, якщо за умовами кредитного договору та договору застави у нього немає обов'язку здійснювати страхування в "рекомендованої", "акредитованою" СК, яка відповідає вимогам банку", - заявили у Райффайзен Банку Аваль . Правда, там відмовилися пояснити, чи пропонує банк позичальникам договори, в яких не фігурують такі формулювання, і яким чином їх відсутність впливає на вартість і умови отримання кредиту. Інші банкіри чесно зізнаються, що готові формально надати позичальникам свободу вибору, але де-факто мають намір карати свавільних клієнтів.
"Потенційний позичальник - фізична особа і клієнт - представник малого та середнього бізнесу може застрахувати предмет застави в СК, яка не входить до переліку рекомендованих банком. Але в такому випадку умови кредитування будуть змінені. Зокрема, процентна ставка з кредиту для фізосіб може збільшитися приблизно на 4%, для клієнтів МСБ - на 2%. Крім того, банк має право вимагати від позичальника дострокового погашення кредиту у зв'язку з невиконанням умов кредитного договору ", - розповіла Оксана Невмержицька, начальник відділу банківського страхування OTP Bank.
За словами експерта, такі зміни умов викликані підвищенням ризиків банку щодо збереження предмета застави.
Страховики не сумніваються, що такі умови змусять позичальників, як і колись, обирати страховика лише з кола "близьких" компаній. "В іншому випадку клієнтові доведеться заплатити втридорога за кредит. Під час кризи це можуть собі дозволити не всі", - зазначає президент Ліги страхових організацій Наталя Гудима. Щоб розрубати гордіїв вузол, втручання тільки Антимонопольного комітету недостатньо. Своє вагоме слово також повинні сказати профільні регулятори - Нацбанк і Держфінпослуг.
"Логічніше закріпити вимоги до страховиків, які можуть бути акредитовані в банківській системі, а також вимоги до страхової захисту застав і перестрахування ризиків. Тільки наявність єдиних стандартів для всіх СК дозволить зробити процес акредитації більш прозорим", - переконана директор ТОВ "Агентство страхового консалтингу" Олена Сидоренко.
Проте ні один із регуляторів поки не має наміру виступати із подібними ініціативами, надаючи право фінансистам з'ясовувати відносини між собою, нехай навіть на шкоду інтересам клієнтів.
Тетяна Очімовська
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас