МВФ дає добро
Український уряд може розраховувати на кредит МВФ, якщо до кінця липня уряд і Верховна Рада приймуть заходи для зменшення дефіциту бюджету до 5,5% ВВП в 2010 р. і 3,5% ВВП - в 2011 р. У нашому розпорядженні опинився перелік основних претензій до нашої країни і ризиків, які, на думку експертів МВФ, загрожують Україні в найближчі два роки і які можуть стати перешкодою для надання кредиту. При цьому МВФ прогнозує обвал гривні у цьому році до 8,15 грн. / $, в наступному - до 8,85 грн. / $, а чисті резерви НБУ в 2010 р. зменшаться на $ 2 млрд.
Головна причина таких довгих і болісних переговорів між МВФ і Україною про продовження програми "стенд-бай" - нездоланне бажання української влади витрачати кредитні гроші на підвищення соціальних стандартів населення. Кабмін Азарова, так само як і Кабмін Тимошенко у 2008-2009 рр.., намагається використати гроші МВФ, щоб вивільнити бюджетні ресурси на соціальні платежі (наприклад, компенсуючи за рахунок бюджету зростання цін на газ для населення).
Безумовно, для МВФ таке поводження з кредитними грошима неприйнятне, оскільки головна мета фонду - забезпечення повернення іноземних інвестицій. Чим більше кредитних грошей Україна витрачає на соціальні потреби, тим нижча ймовірність відновлення української економіки і своєчасного погашення кредиту.
Тому фонд всіляко бореться за скорочення бюджетного дефіциту, розмір якого свідчить про те, яку конкретно частину коштів фонду банально проїдять.
Джерело, близьке до переговорів між місією МВФ і українським Кабміном, повідомило, що у фахівців фонду є серйозні розбіжності з Мінфіном з оцінки реального розміру дефіциту державного бюджету. Мінфін оцінює дефіцит в 5,5% ВВП, тоді як сторонні аналітики вважають, що тільки касовий дефіцит (коштів на поточні виплати) бюджету за підсумками першого півріччя склав 9,5% ВВП (для порівняння: касовий дефіцит першої половини 2009 р. становив 6 %). Якщо ж до цієї цифри додати невідшкодований ПДВ, то вийде, що уряду сьогодні не вистачає близько 130 млрд. грн., щоб звести кінці з кінцями.
У зв'язку з цим серйозного коригування вимагають витрати уряду, які Кабмін планував зменшити на 7%. "Витрати Кабміну необхідно буде зменшити на 11%, а це неминуче вимагатиме зменшення соціальних платежів. Але навіть при цьому, щоб домогтися запланованих показників дефіциту бюджету, податкові надходження до скарбниці у квітні-грудні мають збільшитися на 33%. А це означає, що Кабміну в проекті податкового кодексу доведеться знайти можливість для чергового підвищення податків ... "- говорить співрозмовник.
Тому кінцевий варіант податкового кодексу, на його думку, навряд чи збереже підпункт про податкові канікули для малого бізнесу. Забути доведеться і про послаблення для великих підприємств і фізосіб.
Чого МВФ чекає від України
Що прогнозують аналітики МВФ для України:
- чистий відтік зовнішнього фінансування (з урахуванням коштів МВФ)
2010 р. - $ 6,1 млрд.,
2011 р. - $ 10,04 млрд.;
- скорочення чистих резервів НБУ (виключаючи золото)
2010 р. - $ 2 млрд.,
2011 р. - $ 3,5 млрд.;
- обмінний курс (на кінець року)
2010 р. - 8,15 грн. / $ 1;
2011 р. - 8,85 грн. / $ 1.
- чистий відтік зовнішнього фінансування (з урахуванням коштів МВФ)
2010 р. - $ 6,1 млрд.,
2011 р. - $ 10,04 млрд.;
- скорочення чистих резервів НБУ (виключаючи золото)
2010 р. - $ 2 млрд.,
2011 р. - $ 3,5 млрд.;
- обмінний курс (на кінець року)
2010 р. - 8,15 грн. / $ 1;
2011 р. - 8,85 грн. / $ 1.
Про що сперечаються Кабмін і МВФ:
- скорочення дефіциту сектора загальнодержавного управління в 2010-у, 2011-у, 2012 рр..;
- збільшення ціни на природний газ;
- проведення пенсійної та податкової реформ;
- відшкодування ПДВ експортерам.
- скорочення дефіциту сектора загальнодержавного управління в 2010-у, 2011-у, 2012 рр..;
- збільшення ціни на природний газ;
- проведення пенсійної та податкової реформ;
- відшкодування ПДВ експортерам.
Різниця в поглядах на дохідну частину зведеного бюджету МВФ і Кабміну пов'язана з різницею в методології прогнозування українськими та західними фахівцями. Наприклад, експерти розходяться в думках щодо збору ПДВ та відшкодування цього податку експортерам; в частині довготривалих ефектів, які будуть досягнуті за рахунок проведення пенсійної та податкової реформ.
МВФ застосовує стандартні підходи до оцінки макроекономічних показників країн - членів фонду. При аналізі відстежується динаміка великої кількості співвідношень, дані екстраполюються на наступні роки, і будуються відповідні прогнози розвитку ситуації. При цьому дефіцит державного консолідованого бюджету - лише один із таких показників. Більш важливим показником вважається дефіцит сектору державного управління.
Вказаний показник включає в себе як дефіцит зведеного бюджету, так і дефіцити державних установ / організацій (НАК "Нафтогаз", Пенсійного фонду і т. ін.), плюс окремі види операцій (рекапіталізація банків, випуск ОВДП-ПДВ).
Олександр Дубінський
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною