1771
МВФ дає добро
— Казна та Політика
Український уряд може розраховувати на кредит МВФ, якщо до кінця липня уряд і Верховна Рада приймуть заходи для зменшення дефіциту бюджету до 5,5% ВВП в 2010 р. і 3,5% ВВП - в 2011 р. У нашому розпорядженні опинився перелік основних претензій до нашої країни і ризиків, які, на думку експертів МВФ, загрожують Україні в найближчі два роки і які можуть стати перешкодою для надання кредиту. При цьому МВФ прогнозує обвал гривні у цьому році до 8,15 грн. / $, в наступному - до 8,85 грн. / $, а чисті резерви НБУ в 2010 р. зменшаться на $ 2 млрд.
Головна причина таких довгих і болісних переговорів між МВФ і Україною про продовження програми "стенд-бай" - нездоланне бажання української влади витрачати кредитні гроші на підвищення соціальних стандартів населення. Кабмін Азарова, так само як і Кабмін Тимошенко у 2008-2009 рр.., намагається використати гроші МВФ, щоб вивільнити бюджетні ресурси на соціальні платежі (наприклад, компенсуючи за рахунок бюджету зростання цін на газ для населення).
Безумовно, для МВФ таке поводження з кредитними грошима неприйнятне, оскільки головна мета фонду - забезпечення повернення іноземних інвестицій. Чим більше кредитних грошей Україна витрачає на соціальні потреби, тим нижча ймовірність відновлення української економіки і своєчасного погашення кредиту.
Тому фонд всіляко бореться за скорочення бюджетного дефіциту, розмір якого свідчить про те, яку конкретно частину коштів фонду банально проїдять.
Джерело, близьке до переговорів між місією МВФ і українським Кабміном, повідомило, що у фахівців фонду є серйозні розбіжності з Мінфіном з оцінки реального розміру дефіциту державного бюджету. Мінфін оцінює дефіцит в 5,5% ВВП, тоді як сторонні аналітики вважають, що тільки касовий дефіцит (коштів на поточні виплати) бюджету за підсумками першого півріччя склав 9,5% ВВП (для порівняння: касовий дефіцит першої половини 2009 р. становив 6 %). Якщо ж до цієї цифри додати невідшкодований ПДВ, то вийде, що уряду сьогодні не вистачає близько 130 млрд. грн., щоб звести кінці з кінцями.
У зв'язку з цим серйозного коригування вимагають витрати уряду, які Кабмін планував зменшити на 7%. "Витрати Кабміну необхідно буде зменшити на 11%, а це неминуче вимагатиме зменшення соціальних платежів. Але навіть при цьому, щоб домогтися запланованих показників дефіциту бюджету, податкові надходження до скарбниці у квітні-грудні мають збільшитися на 33%. А це означає, що Кабміну в проекті податкового кодексу доведеться знайти можливість для чергового підвищення податків ... "- говорить співрозмовник.
Тому кінцевий варіант податкового кодексу, на його думку, навряд чи збереже підпункт про податкові канікули для малого бізнесу. Забути доведеться і про послаблення для великих підприємств і фізосіб.
Чого МВФ чекає від України
Що прогнозують аналітики МВФ для України:
- чистий відтік зовнішнього фінансування (з урахуванням коштів МВФ)
2010 р. - $ 6,1 млрд.,
2011 р. - $ 10,04 млрд.;
- скорочення чистих резервів НБУ (виключаючи золото)
2010 р. - $ 2 млрд.,
2011 р. - $ 3,5 млрд.;
- обмінний курс (на кінець року)
2010 р. - 8,15 грн. / $ 1;
2011 р. - 8,85 грн. / $ 1.
- чистий відтік зовнішнього фінансування (з урахуванням коштів МВФ)
2010 р. - $ 6,1 млрд.,
2011 р. - $ 10,04 млрд.;
- скорочення чистих резервів НБУ (виключаючи золото)
2010 р. - $ 2 млрд.,
2011 р. - $ 3,5 млрд.;
- обмінний курс (на кінець року)
2010 р. - 8,15 грн. / $ 1;
2011 р. - 8,85 грн. / $ 1.
Про що сперечаються Кабмін і МВФ:
- скорочення дефіциту сектора загальнодержавного управління в 2010-у, 2011-у, 2012 рр..;
- збільшення ціни на природний газ;
- проведення пенсійної та податкової реформ;
- відшкодування ПДВ експортерам.
- скорочення дефіциту сектора загальнодержавного управління в 2010-у, 2011-у, 2012 рр..;
- збільшення ціни на природний газ;
- проведення пенсійної та податкової реформ;
- відшкодування ПДВ експортерам.
Різниця в поглядах на дохідну частину зведеного бюджету МВФ і Кабміну пов'язана з різницею в методології прогнозування українськими та західними фахівцями. Наприклад, експерти розходяться в думках щодо збору ПДВ та відшкодування цього податку експортерам; в частині довготривалих ефектів, які будуть досягнуті за рахунок проведення пенсійної та податкової реформ.
МВФ застосовує стандартні підходи до оцінки макроекономічних показників країн - членів фонду. При аналізі відстежується динаміка великої кількості співвідношень, дані екстраполюються на наступні роки, і будуються відповідні прогнози розвитку ситуації. При цьому дефіцит державного консолідованого бюджету - лише один із таких показників. Більш важливим показником вважається дефіцит сектору державного управління.
Вказаний показник включає в себе як дефіцит зведеного бюджету, так і дефіцити державних установ / організацій (НАК "Нафтогаз", Пенсійного фонду і т. ін.), плюс окремі види операцій (рекапіталізація банків, випуск ОВДП-ПДВ).
Олександр Дубінський
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною
Також за темою
ЄК пропонує надати Україні позику на післявоєнну відбудову, яку Київ поверне тільки після сплати репарацій
Оновлено Каталог критично важливих технологій для енергетичного сектору України
Гетманцев пропонує запровадити військову цензуру всіх видатків бюджету
Рік великої приватизації: що продали та скільки заробила Україна
Міністр фінансів допустив нове збільшення бюджету для сектору оборони
Україна оцінює потребу у фінансуванні нової програми з МВФ у $150−170 млрд