Тарифи піднімуть після виборів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Тарифи піднімуть після виборів

Казна та Політика
1076
У 2010 році вперше за останні роки в державному бюджеті не було закладено жодної копійки на компенсацію місцевим бюджетам різниці між чинними та економічно обгрунтованими тарифами на послуги ЖКГ. З 1 липня, коли вже остаточно сформовані всі місцеві бюджети, що жили до того за тимчасовим розписом, буде остаточно припинено тарифне субсидування. Що має стимулювати місцеві ради до підвищення тарифів. Проте на місцях підуть іншим шляхом.
Відсутність дотацій з державного бюджету ще більше посилить і без того жалюгідний стан комунального сектора. За підрахунками МінЖКГ, тільки борги підприємств теплокомуненерго за газ складають більше 7 млрд. грн., ще близько 4 млрд. грн. заборгували своїм контрагентам інші постачальники послуг.
При цьому тільки в 12 з 600 міст вартість комунальних послуг дозволяє повністю покривати витрати теплокомуненерго на тепло і водопостачання. На думку лідера громадської організації "Комунальний фронт" Віталія Яковенка, власних резервів для покриття різниці не вистачить в жодному місті. Більш того, далеко не у всіх місцевих бюджетах, в тому числі і столичному, закладені кошти на компенсацію різниці тарифів. Як пояснив виконавчий директор альянсу "Нова енергія України" Павло Качур, лише в окремих містах рівень покриття тарифами собівартості послуг критично низький. "А більшість балансує на рівні 80-90% вартості.
Тобто різниця, що підлягає відшкодуванню, не така велика, щоб створити проблеми комунальникам. Головна проблема - це обов'язкові роботи з підготовки до зими, на проведення яких може не вистачити грошей. Друге питання - це вже накопичені раніше борги. На сьогоднішній день загальна сума такої заборгованості коливається в межах 4 млрд. грн. Перед тим як припинити субсидування місцевих бюджетів, на покриття різниці в тарифах потрібно як мінімум реструктуризувати старі борги ", - говорить експерт.
Але поки держава не озвучувала подібних ініціатив. Тому єдиним виходом для комунальників залишитися на плаву є підвищення тарифів. "За нашими оцінками, щоб довести тарифи до економічно обгрунтованого рівня, їх потрібно буде піднімати в 2-2,5 рази вже в найближчі місяці. У першу чергу мова йтиме про тарифи на теплопостачання, яке зав'язане на ціні газу, на другому місці ціна електроенергії , яка не відповідає собівартості її виробництва. Практично скрізь більш збалансованими є тарифи на водопостачання і водовідведення, а також на утримання будинків. За нашими оцінками, їх підвищення, прив'язане більшою мірою до зростання мінімальної зарплати, складе не більше 1,2-1, 5 рази ", - пояснив Яковенко.
Однак місцеві ради будуть стримувати тарифи, щоб мати право підняти це досягнення на прапор електоральних змагань перед вирішальним боєм 31 жовтня. У цьому їх підтримує і центральна влада. Уряд має намір забрати у місцевих рад право на формування комунальних тарифів. А всі питання тарифоутворення передати спеціальному органу, який планують створити при МінЖКГ. Взявши під контроль тарифи, уряд зможе виконати одну з ключових вимог МВФ для продовження кредитної співпраці - забезпечити поетапне приведення вартості комунальних послуг до економічно обгрунтованого рівня. Зараз вже підготовлені законодавчі виправлення, які не лише зроблять цей відповідальний за тарифоутворення орган легітимним, але й спростять його роботу. Зокрема, нещодавно МінЖКГ оприлюднило проект нового закону, яким пропонується спростити процедуру перегляду тарифів на житлово-комунальні послуги при зміні ціни на енергоносії та розмір мінімальної заробітної плати. Проте, як запевняють у міністерстві, реформування тарифоутворення почнеться не раніше осені.
Варто сказати, що у зв'язку з цим владі доведеться вирішувати і ще одну проблему - підвищення відповідальності за несплату комуналки. Адже, за даними численних соціологічних досліджень, при підвищенні тарифів на 30%, половина населення відмовляється платити. Крім того, можливе підвищення тарифів вдарить не лише по кишенях громадян, але по державному бюджету.
Тим більше якщо будуть затверджені ініційовані МінЖКГ нові правила надання субсидій. Зараз їх мають право отримувати громадяни, у яких на обслуговування комунальних послуг йде 20% коштів. Міністерство ж пропонує знизити цю планку до 15%, тим самим збільшивши кількість пільговиків. За підрахунками "Комунального фронту", замість 4 млрд. грн., які зараз заощадить держава на покритті різниці в тарифах, її доведеться знайти додатково близько 15 млрд. грн. на нові субсидії.
Однак ці проблеми буде потрібно вирішувати в майбутньому. А зараз головним інтересом місцевих еліт і їхніх патронів на центральному рівні може стати процес прихованої приватизації підприємств теплокомуненерго або через фіктивні банкрутства, або через концесійні договори. Основною інвестиційною умовою в цьому випадку буде погашення чи реструктуризація боргів. При цьому мережі, які залишаться у власності міста, місто ж і буде ремонтувати, а прибуток від їх експлуатації буде отримувати приватник. "Реальні інвестори в цей бізнес не прийдуть. Такі тарифи, як сьогодні пропонують міськради, нікому не цікаві.
Тому, швидше за все, повториться ситуація з приватизацією обленерго 12 річної давності. Приватні господарі начебто прийшли, але ні модернізації, ані нових технологій в обленерго не з'явилося. Причому процес концесіонування повальної здачі в оренду комунальних компаній повинен пройти якраз напередодні виборів. Це дозволить "інвесторам" заручитися гарантіями отримання контролю над компаніями ще від діючих рад. Ті, у свою чергу, зможуть відзвітувати про виведення підприємств із кризи ", - прогнозує міністр ЖКГ Олексій Кучеренко.
На місцях підтверджують, що концесіонування - найімовірніший варіант розвитку подій. "До нас вже зверталися кілька інвесторів з Італії, Ізраїлю, інших країн. Поки що для нас немає прийнятних пропозицій щодо тарифів. Вони хочуть такі ж тарифи, як ми пропонуємо в гривнях, тільки в євро, тобто в 10 разів вище. При цьому максимальна рентабельність, на яку ми згодні, - не більше 4%. Поки що не зрозуміло, за рахунок чого вона буде покриватися - за рахунок міського бюджету або за рахунок тарифу, але на велику вигоду концесіонера ми не згодні. Хоча, звичайно, говорити про те , що в цьому випадку буде проведена радикальна модернізація інфраструктури та мереж, не доводиться - тільки заміна зовсім вже застарілого обладнання ", - зазначає заступник міського голови Хмельницького з питань ЖКГ Ірина Ковальчук. Найбільш вірогідними концесіонерами експерти називають компанії, які вже керують обленерго, облгазами та іншими об'єктами інфраструктури в містах.
Юрій Щербина
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас