Загуглитись усім — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Загуглитись усім

1129
Інтернет став невід'ємною частиною нашого життя, допомагаючи в пошуку інформації і в спілкуванні. Проте, користуючись новітнім благом цивілізації, чи часто ми замислюємося, чим ризикуємо, і які небезпеки можуть загрожувати кожному з нас окремо, та й світовій спільноті в цілому в майбутньому?
Зростання популярності
Популярність інтернету зростає в геометричній прогресії. За даними Internet World Stats, якщо на початку 2001 р. в світі інтернетом користувалися близько 361 млн. осіб, то до кінця минулого року кількість користувачів всесвітньої мережі перевалила за 1,75 млрд. осіб., що становить більше 25% усього населення земної кулі .
З одного боку - не такі вже й вражаючі цифри, але якщо відкинути більшість країн Африки і Латинської Америки, де проникнення інтернету коливається в межах 6-15%, то дані по Європі і Північній Америці будуть більш вражаючими. Так, більше 75% американців і понад 65% жителів ЄС регулярно виходять в мережу.
Що вони там роблять? Відповідь очевидна - шукають: всіляку інформацію і розваги, грають в ігри і знайомляться, спілкуються і товаришують у соціальних мережах, ну і, звичайно ж, ведуть бізнес і заробляють гроші. У цьому процесі незмінним і незамінним помічником кожного користувача є, безумовно, пошукач.
З кожним роком навантаження на пошукові системи зростає. Якщо в грудні 2008 р. глобальна кількість пошукових запитів становила близько 89,7 млрд., то в грудні 2009 р. перевищила 131,35 млрд. (дані comScore, користувачі 15 років і старше). Найбільш популярним пошукачем у світі є Google. Пальму першості компанія отримала в червні 2000 р., проіндексувавши мільярд сторінок. Зараз Google обробляє близько 66,8% всіх світових пошукових запитів, значно випереджаючи усіх конкурентів. З ним намагаються конкурувати більше 300 пошукових систем у світі, але виходить це лише у небагатьох, та й не на всіх ринках.
За даними comScore, частка Yahoo! в грудні 2009 р. склала 7,2%, Baidu.com (найбільший китайський пошукач) - 6,5%, Microsoft - 3,1%. У топ-10 пошукових ресурсів за кількістю запитів за грудень 2009 р. також увійшли eBay, NHN, російський "Яндекс", Facebook.com, Ask Network і Alibaba.com. "Світовий ринок пошуку продовжує зростати винятковими темпами (46% за попередній рік), при цьому це зростання забезпечують як високорозвинені, так і ринки, що розвиваються. Пошук, очевидно, стає для користувачів інтернету усе більш звичним видом діяльності, і він допомагає навігації не тільки прямо - від пошуковика до сайту, але також і навігації між сайтами та мережами ", - коментує виконавчий віце-президент comScore Джек Фленеген.
Кровний інтерес пошукачів
Із зростанням популярності пошукачів і практично монопольним світовим пануванням Google на цьому ринку все більш-менш зрозуміло. На питання, навіщо пошукові компанії вкладають мільярди доларів у розвиток нових сервісів, які в більшості своїй надаються користувачам абсолютно безкоштовно, всі як один відповідають: щоб заробити десятки мільярдів. Логіка бізнесу зрозуміла й очевидна, а прибутки пошукових систем підтверджують відповіді їх топ-менеджерів і фінансові звіти.
Навіть не зважаючи на кризу, прибуток корпорації Google за 2009 р. склав $ 23,7 млрд. (зростання на 9,2% в порівнянні з 2008 р.), а чистий прибуток збільшився на 54% - до $ 6,5 млрд. Значно зросли і доходи Yahoo!: чистий прибуток компанії за результатами минулого року збільшився на 42,5% і склав $ 605,2 млн. Та ж тенденція характерна і для китайської Baidu Inc. (Чистий прибуток пошукача в четвертому кварталі 2009 р. виріс на 40% у порівнянні з 2008 р.), і для американської Microsoft (прибуток у другому кварталі 2009 р. виріс на 60%, щоправда, в основному не через пошукач, а за рахунок хороших продажів Windows 7), і для російського "Яндекса" - в минулому році доходи компанії зросли в порівнянні з 2008 р. приблизно на 14% і склали 8,7 млрд. руб.
Заробляють пошуковики, переважно, на контекстній рекламі, популярність якої б'є всі рекорди. "Бізнес-модель контекстної реклами в котрий раз підтвердила свою вигідність і стійкість. У період фінансової кризи багато рекламодавців зробили основну ставку саме на цей рекламний продукт", - зазначає комерційний директор "Яндекса" Олексій Третьяков. За його словами, велику частину доходу (приблизно 86%) компанії забезпечила саме контекстна реклама.
Трохи фантазії
"Хто володіє інформацією, той володіє світом", - сказав в одній зі своїх промов Уінстон Черчілль, після чого фраза стала крилатою. А й справді, з точки зору доступу до інформації про користувачів Google є глобальною світовою магнатом. Компанія аналізує не тільки запити користувачів, але і веде їх детальний облік, складає соціально-демографічні портрети і з успіхом вже зараз продає цю інформацію рекламодавцям. Останні, у свою чергу, виливають на користувачів потік персоналізованої і таргетованої реклами за принципом "якщо ти шукав інформацію про автомобілі - подивися рекламу нашого нового седана, або зайди на наш сайт, де ти можеш купити абсолютно всі комплектуючі і всілякі автомобільні аксесуари".
Але мова зараз не тільки про рекламу, її, зрештою, можна принципово ігнорувати. Мова про величезний масив особистої інформації, який вже зараз доступний пошуковим системам. Не є винятком і персональні коди, і паролі користувачів інтернету. Адже фактично в будь-якій комерційній або військової організації знайдеться людина, яка користується безкоштовної поштою gmail, причому пароль на пошті від Google і пароль на робочому комп'ютері або захищеному внутрішньому сервері - один і той самий. Якщо ні, то користувач просто помилково може набрати робочий пароль при вході на домашню пошту. Або просто поставити галочку в клітинці "завжди довіряти додаткам Google". У результаті не тільки вся особиста інформація, але і комерційна, військова і т. ін. стає в принципі доступною для аналітиків пошукача.
Ще однією віртуальної небезпекою є коректність видачі результатів пошуку. Людина, як правило, навряд чи переглядає далі 2-ї сторінки результатів пошуку. У більшості ж випадків - взагалі обмежується лише першою. Що в такому разі заважає пошуковику ставити зручну та вигідну для когось інформацію в топ пошукових результатів? Технічно - нічого. Практично - етичні міркування і необхідність підтримки довіри до сервісу з боку споживача. А якщо у споживача не буде іншої альтернативи, якщо Google буде обслуговувати не 66%, а 90-95% світових пошукових запитів?
Тоді - фактично нічого. Звичайно, керівники пошукового гіганта відкидають подібні можливості і іронічно посміхаються, чуючи "безглузді" питання, запевняючи, що головне для них - задовольнити споживачів і розвивати прибутковий бізнес далі. Це так і є. Поки існує конкуренція: поки "Яндекс" в Росії, а Baidu в Китаї, займають лідируючі позиції на місцевих ринках пошуку, поки MSN не поступається за популярністю Google в Британії, Італії, Голландії, Франції та інших європейських країнах.
Українська реальність
З усією відповідальністю можна стверджувати, що залежність від Google, та й взагалі від будь-якого пошукача Україні в найближчому майбутньому взагалі не загрожує. Основна причина - недостатнє проникнення інтернету в країні. Кількісні оцінки української аудиторії інтернету істотно відрізняються і коливаються в межах 7-15 млн. користувачів. Так, наприклад, за оцінкою Gemius, в листопаді 2009 інтернет-аудиторія України склала 7,6 млн. осіб. За даними GfK Ukraine, користувачів в українському інтернеті зараз 8,25 млн, InMind стверджує, що інтернет-аудиторія у нашій країні досягла за результатами грудня 2009 10,4 млн. осіб (22,6% населення України).
За словами виконавчого директора Української асоціації інтернет-реклами (УАІР) Андрія Заблоцького, після того, як рівень проникнення інтернету досягне 35-40%, можливе вибухове зростання аудиторії до 50% в гранично короткі терміни. Поки ж користуватися пошуковиками можна без особливих побоювань, головне - частіше змінювати паролі.
Артем Вакалюк
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас