0 800 307 555
Finance.ua розвивається і оновлює головну
Finance.ua - це не тільки стрічка новин. Ми вкладаємо багато сил у створення сервісів порівняння кредитів, депозитів і банківських карт. А наша редакція публікує багато путівників по вибору фінансових послуг і розповідає як не переплачувати.
Щоб показати все це читачам, ми винайшли головну сторінку сайту заново.

Українці підуть на пенсію в 65 років


Українці підуть на пенсію в 65 років

Ніщо не робить старість такою сумною, як смішна пенсія. Слова радянського письменника Леоніда Сухорукова з найбільшою точністю характеризують пересічного українського пенсіонера, який животіє в матеріальному нестатку всю решту життя.

Молоде ж покоління поки тішить себе надією, що вже їх чекає інша доля, так звана "європейська старість" з прогулянками на велосипедах, "нудною" грою в брідж за келихом витриманого вина вечорами і вояжами в теплі країни. Бути цьому чи ні - залежить від ситуації з просуванням пенсійної реформи.

Хто забезпечить гідну старість

Підбиваючи підсумки 100 днів роботи уряду, прем'єр-міністр Микола Азаров заговорив про зміни до пенсійного законодавства, пообіцявши найближчим часом почати пенсійну реформу. Глава уряду відзначив, що потреба реформування викликана тим, що національна система пенсійного забезпечення дуже застаріла в порівнянні з країнами-сусідами і країнами Європейського Союзу і не гарантує нашим громадянам нормальної забезпеченої старість.

Втім, тут і починати нічого не потрібно, адже перший етап пенсійної реформи почався ще в 2004 р. Тоді, за словами Прем'єра, була ліквідована зрівнялівка і підвищена база пенсійних нарахувань. Другий етап передбачає створення персоніфікованих рахунків, на які кожен громадянин буде нараховувати кошти і, "що дуже важливо, ніхто без його згоди не зможе витрачати ці гроші".

Причому участь в накопичувальному пенсійному забезпеченні буде виключно добровільною, відзначив Азаров, пообіцявши, що держава, як тільки почне багатіти, буде нараховувати свою частку до цих накопичень: "У кожної людини з'явиться можливість до 55-65 років, залежно від того, коли він виходитиме на пенсію, отримає, окрім основної пенсії, гарантованої державою, ще ту пенсію, яку він сам собі накопичить".

Як пояснення відзначимо, що Концепція проведення пенсійної реформи була прийнята ще розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2009 року (в період прем'єрства Юлії Тимошенко). У ній, зокрема, передбачалося проведення реформи в два етапи. На першому (2010 - 2013 рр.) передбачається виробити підвищення пенсій шляхом удосконалення механізму їх індексації для усунення диспропорцій в розмірах пенсій, призначених в різні роки. На другому етапі (2014 - 2017 рр.) передбачається поетапне впровадження обов'язкової накопичувальної пенсійної системи і забезпечення рівноправ'я громадян шляхом впровадження єдиних правил призначення пенсій.

Пенсійне забезпечення в недалекому майбутньому

На даному етапі концепція системи пенсійного забезпечення в Україні визначена законами України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV від 09.07.2003 р. і "Про недержавне пенсійне забезпечення" №1057-IV і передбачає трирівневий тип пенсійних нарахувань.

Першим рівнем є загальнообов'язкова солідарна система пенсійного страхування, яка фінансує за рахунок коштів Пенсійного фонду так звані базові (мінімальні, але гарантовані) пенсії. Розмір пенсій тут залежатиме від розміру заробітної плати працівника, з якою сплачувалися внески, а також страхового стажу.

Другий рівень містить у собі загальнообов'язкову накопичувальну систему державного пенсійного страхування. Очікується, що після його введення частина загальнообов'язкових перерахувань в пенсійну систему накопичуватиметься в єдиному Накопичувальному фонді і враховуватиметься на індивідуальних накопичувальних пенсійних рахунках громадян, на користь яких ці перерахування зроблені. Гроші інвестуватимуться в економіку країни з метою отримання інвестиційного доходу і захисту їх від інфляції.

Третій рівень - це система недержавного пенсійного забезпечення, яка базується на принципах добровільної участі громадян, а також роботодавців у формуванні пенсійних накопичень, з метою отримання громадянами додаткових до загальнообов'язкового державного пенсійного страхування пенсійних виплат за рахунок відрахувань на недержавне пенсійне забезпечення.

Відзначимо, що відповідно до чинного законодавства недержавне пенсійне забезпечення (третій рівень) здійснюється за допомогою недержавних пенсійних фондів шляхом укладення пенсійних контрактів між адміністраторами ПФ і вкладниками, страховими організаціями шляхом укладення договорів накопичувального страхування життя і банківськими установами шляхом укладення договорів про відкриття пенсійних депозитних рахунків для накопичення пенсійних заощаджень.

Влада, якщо вірити оприлюдненій на сайті Президента програмі, планує запровадити накопичувальну систему загальнообов'язкового державного пенсійного страхування в період до 2012 року. Документом передбачається, що нею будуть охоплені люди, яким в 2012 році виповниться не більше 35 років. Умови впровадження накопичувального рівня пенсійної системи, зокрема, розмір внеску, планується уточнити до кінця поточного року.

Перший заступник голови фракції Партії регіонів Михайло Чечетов повідомив, що робота в цьому напрямі ведеться дуже інтенсивно, проте відповідного документа в Парламенті все ще немає. У той же час депутат переконаний, що пенсійне законодавство буде прийняте вже цього року.

Проте не всі члени коаліції солідарні з думкою про необхідність введення накопичувальних рахунків. Зокрема, лідер фракції комуністів Петро Симоненко вважає цей захід на даному етапі недоцільним. Дійсно, доходи більшої частини українців дозволяють лише зводити кінці з кінцями, де вже там про старість думати. Необхідно відзначити, що введення накопичувальної пенсійної системи йде поруч з легалізацією заробітних плат громадян і стабільною економікою. Перше, як і друге, все ще є істотною проблемою для України.

В якому віці підемо на пенсію?

Ще одним спірним питанням реформи є збільшення пенсійного віку. Не секрет, що Україна має один з найнижчих вікових цензів для виходу на заслужений відпочинок серед країн Європи, де на пенсію йдуть в середньому на п'ять років пізніше. Європейська Комісія не раз рекомендувала Україні підвищити віковий поріг. До речі, це також є однією з умов, які висував МВФ для надання траншу.

Проте при цьому варто відзначити, що середня тривалість життя у нас теж нижча, ніж в Європі: українські чоловіки живуть в середньому близько 62 років, а жінки 74. Крім того, через зниження народжуваності і відтоку працездатного населення за кордон вже зараз в Україні на 10 працюючих припадає 9 пенсіонерів, яких ставатиме все більше, разом з пенсіонерами збільшуватимуться і відрахування в ПФ, що навряд чи може потішити нинішнє працездатне покоління. Саме тому більшість експертів переконана, що підвищення вікового цензу - це лише питання часу, причому не такого вже і віддаленого.

В будь-якому разі конкретні кроки до зміни пенсійного законодавства просто необхідні, як і заходи, що супроводжують ефективне впровадження новин. А що стосується нинішніх перспектив "золотої пори", то ідея про "маленький свічний заводик" все ще залишається актуальною.

Народний депутат В'ячеслав Кириленко

Накопичувальний рівень пенсійної системи працюватиме ефективно, якщо в економіці будуть гроші. Якщо зарплати вийдуть з тіні, половина ВВП вийде з тіні і працівники зможуть з цих білих заробітних плат накопичувати собі кошти на майбутню пенсію. Поки цього всього немає, розмови про накопичувальну систему не більше ніж розмови, тому підготовчий етап має бути дуже серйозним і понад усе пов'язаний з боротьбою з корупцією і виведенням економіки з тіні. А це окреме завдання, і жодне міністерство праці, жоден пенсійний фонд з цим завданням впоратися не може.

Мені здається, що поки це не більше ніж дискусія, але корисна, тому що пенсійна реформа вимагає реформування - це інша площина проблеми, про яку не можна забувати. Вже зараз на 10 працюючиз у нас 9 пенсіонерів, а пропорція ця, очевидно, збільшується не на користь працюючих.

Таким чином, пенсійний фонд може потрапити під повне дотування з боку державного бюджету дуже швидко, буквально через декілька років. Це означає, що всі політичні і громадські сили, які зацікавлені в тому, щоб сталася соціальна реформа, повинні знайти спільну точку зору.

Олена Конорєва

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування