Бензину запропонували подорожчати


Бензину запропонували подорожчати

16 червня набрав чинності Закон №6337 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів (у частині оподаткування)", який передбачає збільшення ставок акцизного збору на нафтопродукти. Збільшене податкове навантаження нафтотрейдери вже заклали в роздрібні ціни, тим самим переклавши проблему на плечі споживачів. У найближчій перспективі паливо продовжить дорожчати під пресом світових тенденцій

Акциз завжди в ціні

Згідно з новим законом, акцизний збір на марки бензину і їх компоненти має бути збільшений відповідно на 20 і 60% - 132 євро/т. Із пояснювальної записки до цього документа витікає, що збільшення податкового навантаження не позначиться на роздрібних цінах. "Підвищення акцизу не спровокує зростання цін на бензин. В будь-якому разі різкого підвищення цін ми не допустимо", - так прокоментував закон прем'єр-міністр Микола Азаров. З цією заявою складно погодитися, якщо пригадати результати останнього підвищення рівня акцизного збору, яке відсулося у грудні 2008 року.

Тоді Верховна Рада проголосувала за збільшення акцизу на бензин з октановим числом від 76 до 98 на 83% - до 110 євро/т, після чого літр найпопулярнішого палива в країні А-95 подорожчав на 11% - до 5,4 грн. Незважаючи на цей досвід, поки прогноз Азарова збувається. Так, протягом останнього тижня (починаючи з 16 червня, коли набрав чинності закон) 95-й в роздробі, навпаки, подешевшав на 0,7% - до 7,75 грн./л. В той же час експерти ринку стверджують, що вітчизняні автомобілісти стали свідками цієї позитивної динаміки лише завдяки тому, що в травні (коли нафта купувалася для переробки на НПЗ в червні) ціна на чорне золото на світових ринках впала до найменшої цього року позначки - $68/барель. "За нашими підрахунками, в кінці травня 95-й мав коштувати близько 7,6 грн./л (тоді як за фактом він продавався за 8,06 грн./л.).

Зниження ціни на АЗС до цього рівня не сталося тому, що нові акцизи були закладені в роздрібні ціни задовго до набрання чинності Закону №6337. До речі, у вартості палива були враховані акцизи не нинішні (132 євро/т), а спочатку передбачені в законопроекті - 172 євро/т. Тому я не думаю, що набрання чинності Закону №6337 не спровокує зростання цін", - повідомив заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев. В той же час, за його словами, до середини липня бензин А-95 в роздробі може подорожчати (за умови збереження курсу гривні до долара) приблизно на 30 коп./л - до 8,05 грн. Підставою для цього, на думку Рябцева, є подорожчання нафти в першій половині червня.

Приблизно таке ж зростання цін на паливо прогнозують в "Консалтинговій групі А-95". "Зараз миттєвої реакції роздробу на підвищення акцизів не буде. Хоча об'єктивно за бензин все-таки доведеться платити дорожче, бо світовий ринок нафти знов спрямувався вгору, набравши в ціні в першій половині червня 16% - до $77/барель. За нашими прогнозами, до середини липня 95-й подорожчає максимум на 20 коп./л - до 8 грн./л", - запевнив директор групи "А-95" Сергій Куюн. На користь цього прогнозу говорять як мінімум два факти.

По-перше, нещодавно в Україні став поступово дорожчати 95-й у великому опті (за тиждень ціна зросла на 130 грн./т - до 8,25 тис. грн./т). По-друге, зараз на вітчизняних АЗС поступово вичерпуються запаси нафтопродуктів, вироблених з дешевої травневої сировини.

До речі, як повідомили в Держкомстаті, на початок літа в Україні були сформовані істотно менші резерви палива, ніж торік. Так, станом на 1 червня 2010 року нафтотрейдери накопичили бензину в обсязі 257,8 тис. т (з яких палива з октановим числом 95-98 - 116,4 тис. т), а також 422,3 тис. т дизпалива. Тоді як на 1 червня 2009 року в запасі було 388,8 тис. т бензину (з яких з октановим числом 95-98 - 202,7 тис. т) і 438,7 тис. т дизпалива.

"Раніше резервів вистачало більш ніж на місяць, але останнім часом багато трейдерів перейшли на торгівлю "з коліс", через що нинішні запаси менші від торішніх. Відповідно варто чекати, що вже на початок липня на ринку з'явиться нафтопродукт, який був вироблений з нафти, купленої за вищими цінами", - вважає Рябцев.

Октановий тиск

На думку експертів ринку, грядущі цінові коливання навряд чи спровокують зниження обсягів реалізації палива. Адже позначку в 8 грн./л Україна вже проходила навесні цього року, та і ринок перебуває на піку сезонного споживання. Інша річ, що підвищення рівня акцизних зборів - це хороший імпульс для збільшення на ринку обсягу неякісних нафтопродуктів. "Наприклад, в червні почали йти автопоїзди контрабанди дизельного палива (до 1,5 тис. т/доба, або близько 150 бензовозів/доба) через східний кордон України. Цей дизель на 50-60 коп. дешевший від офіційного", - говорить Куюн.

За будь-яких умов нафтотрейдери як і раніше зможуть отримувати досить непогані прибутки від роздрібних продажів. Як приклад можна навести розрахунки одного з дрібних учасників нефтепродуктового ринку - київського ТОВ "Фірма "Грант". За даними "Коментарі:", пару місяців тому ця компанія була затверджена Господарським судом Києва в ролі інвестора ТОВ "Нафта ЛВ", яке експлуатує дві АЗС в Полтавській області. За розрахунками "Фірми "Грант", вона зможе погасити близько 400 тис. грн. боргів "Нафта ЛВ" в найкоротші терміни завдяки тому, що розраховує отримувати прибутки від однієї АЗС в розмірі близько 102 тис. грн./місяць. "Націнка на бензині А-80 складає 70 коп./л, на А-92 - 80 коп., на дизпаливі - 85 коп./л, а на А-95 - 1,05 грн. Таким чином, середньодобовий прибуток складе близько 3,4 тис. грн. При цьому чистий прибуток АЗС за місяць роботи (після відрахувань витрат на зарплату, податків тощо) планується на рівні 16,8 тис. грн." - йдеться в розрахунках нафтотрейдера-інвестора.

Юрій Савченко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

В Контексті Finance.ua
Опитування