Що буде з Україною після реформ Януковича-Азарова


Що буде з Україною після реформ Януковича-Азарова

Оприлюднені главою держави реформи багато в чому є компіляцію паліативних заходів з колишніх програм, витканих для потурання МВФ. Жорсткі вимоги міжнародних фінансових інституцій вміло розчинені в загальному потоці словес, приправлених цілком соціально-демагогічною риторикою, і за великим рахунком не мають адресата. Тому що жоден із прошарків суспільства не може вважати запропоновану програму "своєю". Хіба що ура-шанувальники президента.

Але і для таких набагато важливіші гуманітарні питання та іміджева складова, ніж реальне реформування. Якою ж стане Україна за підсумками реформ Януковича - Азарова? І чи зміниться щось взагалі?

А міг би й не робити

У принципі, Віктора Федоровича ніхто не зобов'язував проголошувати будь-які реформи. Його імідж управлінця-консерватора і "відновника" країни після "помаранчевого хаосу" міг взагалі не передбачати реформування. Тим більше що досі дійсний універсальний привід - криза, під який можна будь-які часткові новації, спрямовані в першу чергу на тактичні цілі, вважати "життєво необхідними", а стратегічні - відкладати на віддалене майбутнє. Але тут приспіла потреба в кредиті МВФ. Та й суспільство все-таки бажало почути від президента чіткий сигнал: він буде покращувати життя ввіреного населення "хоча б завтра", чи ні. Судячи з усього, гроші МВФ все-таки потрібні - як амортизаційна подушка.

Кредит не кинуть в топку латання дірок у бюджеті, як за Тимошенко, а покладуть під сім замків на чорний день. Але щоб цей кредит отримати, потрібно написати для світових фінансистів щось, що сподобалося б їх неоліберальним мізкам. Тому й взяли старі, ще докризові напрацювання, зроблені на замовлення центру Ахметова, приправили підходящою антиолігархічною риторикою (для внутрішнього споживача, народу) - і видали на-гора під виглядом реформ. Вийшло щось дуже тьмяне, суперечливе і ніяк не тягне на "український прорив".

Судячи з того, що населення особливо не зрозуміло, що взагалі Янукович збирається реформувати, зафіксувавши собі тільки посил про підвищення пенсійного віку, результат у оприлюднення програми суто показовий. Для Європи. Простого обивателя, якого серед електорату всіх забарвлень більшість, все-таки вирішено лякати не відразу. Проводити реформування будуть (якщо будуть) неспішно, щоб рейтинг президента не полетів шкереберть. Так само, як і з пенсійним віком, буде і з іншим актуальним для населення питанням - підвищенням тарифів на газ.

Як таких, реформ заплановано не так вже й багато. Від уряду, який хотів и все заморозити, а змушений щось реформувати, і такий документ отримати - новина. Розглянемо головні пункти майбутніх реформ Януковича - Азарова.

Економіка: трохи галасу ... й нічого

Програма явно несе родові риси її авторів. Фахівці американської компанії McKinsey, оплачувані Ахметовим, писали програму в "жирні" докризові часи. При цьому замовник не давав завдання говорити про проблеми в металургійному та хімічному секторах - станових хребтах нашої пострадянської олігархономіка. А заокеанські фахівці і не обтяжували себе необхідністю ці проблеми вивчати. Справа в тому, що у них є лекало, шаблон для прописування реформістських заходів - однаковий що для України, що для Гондурасу і Анголи. Інша справа, що нехитрий маккінзієвський шаблон потрібно було адаптувати під наші поточні реалії - і цим зайнявся "мозковий штаб" регіоналів на чолі з Іриною Акімовою. При цьому невідомо, чи брала участь у розробці програми інша півкуля "регіонального мозку" - Національний інститут стратегічних досліджень, керівництво якого вважають близьким до фірташівської групи.

Так що в озвученій програмі про провідні українські галузі промисловості з їх фантастичною енергоємністю - ні слова: "священних корів" чіпати не можна. Відсутні, за цілком зрозумілих причин, і назрілі механізми антимонопольної боротьби: олігархи не бажають реальної конкуренції, і тому, якщо американці і виписували щось на цю тему, в програмі ці пасажі не відображені свідомо. Природно, ніяких посилів немає і про прозорість власності та створення реєстру власників. Це означає, що тендерні, приватизаційні та інші корупційні схеми будуть процвітати і надалі.

Протиріччя спостерігається вже в самій цифрі дефіциту бюджету. За програмою виходить, що дефіцит у 2010 році буде 5,3%. А реальний дефіцит вже зараз складає 16%. Звідки взялася на порядок менша цифра? Невже МВФ не бачить справжньої картини української економіки? Або її не бачать укладачі програми? Друге ймовірніше. Але тоді навіщо так підставляти президента, який урочистого вийшов на "озвучку"?

Зате програма явно говорить про відтворення ВЕЗ і ТПР, які іменуються "спеціальними режимами залучення інвестицій". Це одна з улюблених ідей регіоналів, вона, безумовно, буде втілена в життя в доступному для огляду майбутньому. Можливо, перші ВЕЗ знову з'являться вже до кінця цього року.

Вільного продажу землі, про який так багато говорила опозиція і вели мовлення "інформовані джерела", також не відбулася. Цей процес, якщо і планувався американцями, в наших реаліях знову відкладений на "прекрасне майбутнє". Ймовірно, уряд і зовсім не збирається цього робити: земля поки ще залишилася тим ресурсом, який можна дуже прибутково дерибанити. Можливо, деякі регіонали на це і розраховують - тим більше якщо відбудеться здача ключових промислових активів росіянам. Чим же тоді поживитися в Україні залишиться місцевій братві? Якраз землею.

При цьому в програмі вказано, що земельний кадастр повинні скласти вже в 2010 році, як і написати закон про ринок землі.

Знаючи оперативність ПР, можна не сумніватися - напишуть, якщо надійде команда. Якщо ж команди не буде - Україна і через два роки може виявитися неготовою до запровадження ринку землі. Не забуваємо і про вибори - парламентські і президентські. Ліві Януковичу вільний продаж земель не пробачать, а вони - його єдиний серйозний конкурент на синьо-білому полі.

Нічого не сказано Януковичем і про реформу держсектора. Що й зрозуміло: програму виконувати доведеться бюрократам вищої проби на чолі з Миколою Яновичем, а вони будь-яке скорочення витрат на себе, коханих, покладати не збираються. Незважаючи на те, що скорочення державних витрат - одна з найперших вимог того ж МВФ.

Нарешті, програма нічого не говорить про енергонезалежність країни. Навряд чи можна припустити, що американці в первісному ахметовському проекті про це ні слова не написали. Але виглядає все так, ніби Україна - енергетично самодостатня країна. Тобто - відзначимо собі ще раз - модернізації енергоємних виробництв не планується. Втім, схоже, що Янукович чесно вирішив не писати того, до чого йти не збирається. Як же при курсі на братські обійми з Росією і вже виконану начебто програму з отримання знижки на газ ще писати про якісь механізми енергетичної диверсифікації?

Бізнес: великий батіг і пряник маленький

У програмі про податкову реформу сказано не так вже і багато. Передбачається, що з цим завданням впорається новий податковий кодекс. Янукович же у своєму посланні про податки майже не говорив. Виняток становило повідомлення про податок на нерухомість після 2012 року і поступове зниження ПДВ в той же термін. Проте у проекті нового варіанту кодексу обидві ці новації є. Значить, почнемо не з 2013 року, а з 2011-го? Адже бюджетну резолюцію на наступний рік уряд планує зверстати і подати до парламенту вже у вересні. Якщо до того часу податковий кодекс буде прийнятий, бюджет буде складатися з урахуванням нових податкових правил.

Зате "розчленування" ненависного влади єдиного податку все-таки буде зроблено. Передбачається, що саме "єдинники" тепер стануть додатковим джерелом поповнення ненаситного Пенсійного фонду. Внески до соціальних фондів будуть виведені зі структури єдиного податку. З 2012-го планується ввести єдиний соціальний внесок, який замінить внески до всіх фондів - і до Пенсійного, і у фонди страхування від безробіття, втрати працездатності та страхування від нещасних випадків на виробництві. І цей внесок також буде сплачуватися окремо від єдиного податку. У результаті пропонується, що ставка відрахувань до соцфондів складе до 35% доходів фізособи.

Ще одна хороша новина - перехід від дозвільного характеру початку підприємницької діяльності до заявницького. Начебто чудовий захід. Але тут є застереження: крім видів бізнесу, які вважаються діяльністю підвищеної небезпеки. Ні будівництво, ні перевезення (включаючи туристичні), ні навіть продаж продуктів харчування до цього переліку не входить - скрізь можна виявити джерело підвищеної небезпеки.

При цьому кількість робіт і видів діяльності, для яких необхідно ліцензування, заплановано зменшити. Ця норма нібито вже прописана у новому податковому кодексі.

Повільний ступор

В цілому програма носить розмитий, обережний характер і не відповідає на багато питань. Деякі зрушення повинні початися в 2011-у, але більша частина знакових пунктів програми (як, наприклад, ринок землі) взагалі повинна бути реалізована тільки в 2012 році.

Зрозуміло, що за 2010-2014 рр.. політико-економічна ситуація може кілька разів змінитись. Навіть при прогнозованій стабільності уряду Азарова (хоча не факт, що після виборів до парламенту саме його залишать здійснювати реформи) відмінність поглядів різних груп інтересів всередині влади плюс будь-які можливі дії опозиції можуть призвести до того, що реформи підуть ще повільніше, ніж планується. Або взагалі "загрузнуть" на будь-якому етапі.

Павло Сєров

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua