Дисконткурс — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Дисконткурс

Казна та Політика
533
Півроку готувався Фонд державного майна (ФДМ) до відновлення приватизаційного процесу в країні. І все для того, щоб, по суті, провалити перший в 2010 р. великий конкурс і поставити під питання прозорість всього подальшого процесу розпродажу держмайна.
Перший млинець
15 червня відбувся конкурс з продажу 76%-ного держпакету акцій ВАТ "Луганськтепловоз". По суті, це була третя спроба продати підприємство приватному інвестору, яка, як і дві попередні, закінчилася гучним скандалом (точніше, після останньої спроби приватизації скандал лише розгорається).
Складається враження, що підприємству "пороблено": жоден об'єкт в Україні не виставлявся на продаж тричі, навіть горезвісну "Криворіжсталь" з другого разу прилаштували.
В нинішньому випадку до конкурсу "З елементами аукціону" були допущені всього дві компанії - АТ "Управляюча компанія Брянський машинобудівний завод" (Росія; входить до "Трансмашхолдингу") і ВАТ "Сумське машинобудівне виробниче об'єднання ім. Фрунзе" (підконтрольне російському бізнесмену Костянтину Григоришину).
При цьому "елементів аукціону" спостерігачі так і не побачили. ФДМ визначив стартову ціну держпакету "Луганськтепловозу" в 400 млн грн. Український претендент рівно стільки за нього і запропонував. А Брянський машинобудівний завод заявив про готовність викласти за підприємство 410 млн грн. Здавалося б, при такому невеликому розгоні запропонованих на початку конкурсу цін мали початися бурхливі торги, але нічого подібного не сталося. Жоден з учасників не погодився навіть почати боротьбу, і переможець без торгу забрав об'єкт. Примітно, що ліцитатор пропонував провести аукціон, проте жоден з учасників не послухав його голос.
Втім, російські покупці вже звикли до таких торгів. Нагадаємо, в 2007 р. вони вже купували "Луганськтепловоз": 23 березня компанія виграла в приватизаційному конкурсі, запропонувавши за 76% акцій підприємства 292,5 млн грн. Це була друга за рахунком спроба приватизації підприємства. Першу було зроблено в 2001 р. Тоді покупцем став "АвтоКрАЗ-холдинг", що входить до групи "Фінанси і Кредит". Але згодом ФДМ оскаржив підсумки цього конкурсу в судовому порядку, і проданий пакет повернувся в держвласність.
Цікаво, що в березні 2007 р. переможець бився фактично сам з собою (втім, в червні 2010 р. йому теж ніхто не чинив опору), тому що друга компанія, допущена до конкурсу, - ВАТ "Деміховський машинобудівний завод" - також входила до російського "Трансмашхолдингу". На цьому, власне, і погоріли: у травні 2007 р. договір купівлі-продажу "Луганськтепловозу" був визнаний недійсним і в листопаді 2009 р. акції заводу були переказані на рахунок ФДМ.
Протест
Все йде до того, що і в останньому випадку підсумки приватизаційного конкурсу будуть оскаржені. Уповноважений не допущеної в останню мить до конкурсу з продажу "Луганськтепловозу" компанії "Мантар Холдинг" (Кіпр; підконтрольна бізнесмену Ігорю Коломойському) В'ячеслав Деришев вже заявив, що компанія оскаржить результати аукціону. За його словами, ФДМ "не навів яких-небудь виразних аргументів" недопуску компанії до аукціону. Прес-секретар ФДМ Ніна Яворська повідомила, що "Мантар Холдинг" не надав два обов'язкові документи: довідку про джерела надходження коштів для приватизації і висновок українського аудитора, що підтверджує аудиторський висновок до фінансового звіту іноземного інвестора.
Нагадаємо, в 2007 р. підконтрольне Ігорю Коломойському ВАТ "Марганецький гірничо-збагачувальний комбінат" не допустили до участі в конкурсі з продажу "Луганськтепловозу". А за позовом іншої структури, підконтрольної цьому ж бізнесменові, ВАТ "Дніпровагонмаш" (м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська обл.), договір купівлі-продажу "Луганськтепловозу" був визнаний недійсним.
Зараз повторити сценарій буде не так вже складно. З цим згоден і екс-глава ФДМ Олександр Бондар, який вважає, що тест з приватизації "Луганськтепловозу" нова влада не пройшла. Згодна з його висновками і Валентина Семенюк-Самсоненко, також екс-глава ФДМ: "Мало того що завод вже більше року перебуває в завислому стані, так ще і бюджет дуже програв". Новим конкурсом не дуже задоволене і нинішнє керівництво ФДМ, правда, незадоволеність ця не стосується процедурної сторони його проведення, та і саме нарікання виглядає занадто манірно.
"Не можна сказати, що нам сподобався конкурс. Думаю, завод повинен коштувати більше. Ми думали, що ціна підніметься до 500 млн грн.", - заявив глава ФДМ Олександр Рябченко відразу після закінчення конкурсу (деякі експерти впевнені, що і ціна в 700-800 млн грн. на сьогодні не була б завищеною). Він також додав, що "конкурсна комісія не має права не визнавати результатів конкурсу". Тут Рябченко лукавить. Конкурсна комісія абсолютно спокійно могла визнати результати недійсними. Точно так, як і 29 вересня 2009 р., коли продавали 99% акцій ВАТ "Одеський припортовий завод".
До речі, надходження від приватизації ФДМ були б дуже доречними, адже з них відомство має намір віддавати борги. Нагадаємо, Фонд повинен повернути заставу в 800 млн грн. учасникам аукціону з продажу ОПЗ - ТОВ "Фрунзе-Флора" (м. Суми; підконтрольне Костянтину Григоришину) і ТОВ "Нортіма" (м. Київ; підконтрольне Ігорю Коломойському).
Крім того, згідно з рішенням Господарського суду м. Києва, ФДМ зобов'язаний перерахувати Брянському машинобудівному заводу $58 млн (понад 450 млн грн., саме в таку суму, врахувавши зміну курсу, росіяни конвертували сплачені в 2007 р. за "Луганськтепловоз" 292,5 млн грн.). Рябченко, правда, стверджує, що росіянам Фонд заплатить лише 410 млн грн. "Згідно з програмою приватизації, ринкова ціна - це та ціна, яка визначена на конкурсі. Ми оспоримо рішення суду", - заявив він. Але оспорювати Фонд має намір лише суму компенсації, а не сам її факт. Здорово виходить: мало того що ФДМ продав підприємство за безцінь, так ще і поверне покупцеві гроші за нього.
Перспективи торгів
410 млн грн. - це далеко не та сума, яка дозволить погасити борги ФДМ і задовольнити інтереси держави. За півроку, що залишилися, призначений 1 квітня 2010 р. новий глава ФДМ Олександр Рябченко зобов'язаний принести в держказну понад 10 млрд грн. Крім того, "приватизатору", як вже говорилося, належить ще і віддати борги своїх попередників понад 1,2 млрд грн. (а це більше, ніж ФДМ виручив за весь 2009 р. - 0,8 млрд грн.). Пані Семенюк-Самсоненко вже заявила, що "їй шкода" Рябченка: "Перед ним стоять непосильні завдання". А з врахуванням того, як виконуються завдання поточні, є всі підстави вважати, що Фонд не лише не виплатить старі і поточні борги, але і влізе в нові.
Приватизаційний план на 2010 р. може бути виконаний лише в одному випадку: якщо ФДМ продасть 92,79% акцій ВАТ "Укртелеком". Проте Рябченко запевняє, що в разі продажу "Укртелекому" його ринкова вартість складе всього $1,2 млрд і вона "не має шансів на зростання". Він пояснює це тим, що в "Укртелекому" немає ресурсу для надання нових послуг". Природно, після таких заяв за об'єкт ніхто багато і не дасть, та і взагалі складається враження (яке лише посилилося після конкурсу з продажу "Луганськтепловозу"), що нова приватизаційна влада дуже відверто грає на пониження ціни об'єктів, що продаються, і натякає потенційним покупцям, що купувати об'єкти можна за стартовою ціною.
Втім, є одна обставина, яка взагалі може поставити хрест на подальшій приватизації. Нагадаємо, продаж стратегічних підприємств досі заборонений Указом Президента України №200 від 06.03.08 р., яким вводилося в дію рішення Ради національної безпеки і оборони від 15.02.08 р. "Про забезпечення національних інтересів і національної безпеки у сфері приватизації і концептуальні принципи їх реалізації".
Правда, перший заступник глави Адміністрації Президента Ірина Акімова вже заявила, що "заборонні" норми цього Указу будуть скасовані. "Це передбачено в президентській Програмі соціально-економічного розвитку України на 2010 р.", - уточнила вона.
Тож підготовка до конкурсу з "Укртелекому" у ФДМ йде повним ходом, його планують оголосити вже в серпні 2010 р. Але "приватизатори", схоже, забули, що держпакет "зв'язківця" все ще перебуває в управлінні Мінтрансзв'язку і на його передачу ФДМ також необхідний час. Заміни приватизації "Укртелекому" для наповнення бюджету дійсно немає. Рябченко стверджує, що найближчим часом неможливо здійснити повторну приватизацію ОПЗ.
"Є урядове доручення визначитися, продавати ОПЗ з перевалкою чи без. Думаю, ще три місяці нічого не буде", - запевнив Рябченко. При цьому після такого терміну продаж в поточному році буде вже практично неможливий: конкурс має бути оголошений за 75 днів до його початку.
Масштабний розпродаж інших перспективних об'єктів у ФДМ не задався. У травні відомство так і не змогло продати на біржі пакети по 25% акцій ВАТ "Одесаобленерго" і ВАТ "Полтаваобленерго". У червні вже в десятий раз будуть виставлені на реалізацію блок-пакети ВАТ "Сумиобленерго" і ВАТ "Прикарпаттяобленерго".
Подейкують, що ФДМ має намір відмовитися від "цілісного" продажу цих пакетів на фондових ринках. "Якщо не буде покупця на цілий пакет, то він буде "розрізаний". Хай їх купують пакетами від 1% до 5% акцій", - повідомило джерело у відомстві, додавши, що така ініціатива виходитиме від інвестиційних фондів.
За оцінками експертів, 10 млрд грн. ФДМ зміг би отримати і від продажу 60%-них держпакетів енергогенеруючих компаній - ВАТ "Дніпроенерго", ВАТ "Центренерго", ВАТ "Західенерго" і ВАТ "Донбасенерго". Проте Олександр Рябченко вже заявив: "Продаж енергогенеруючих компаній почнеться, але не обіцяю, що в поточному році. Можливо, що перший продаж буде в IV кварталі 2010 р.".
Ольга Андрущенко
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас