Хрещатик став елітним
Київський Хрещатик вперше потрапив до світового рейтингу найдорожчих вулиць світу, що складається консалтинговою фірмою Colliers International. Поки він займає скромне місце в кінці списку, оскільки орендні ставки в столиці України зараз одні з найнижчих в Європі. А значить, глобальні ритейлери можуть активізувати свою діяльність в Україні, вважають експерти.
Список вулиць Colliers International (рейтинг "Весна-2010" - детальніше див. таблицю) очолюють Єлисейські Поля в Парижі, де вартість оренди досягає $13,5 тис./кв. м на рік, за Парижем слідує П'ята авеню в Нью-Йорку (близько $13,45 тис./кв. м) і Рассел-стріт в Гонконгу ($12,97 тис./кв. м). Київ у топ-50 виявився на 48-ц місці - річна вартість оренди на головній вулиці столиці Хрещатику складає близько $2,4 тис./кв. м, або $223/кв. м на місяць. За даними компанії, за останній рік оренда на Хрещатику зросла приблизно на 11%.
Вартість оренди в Києві вперше враховується в цьому рейтингу. За даними учасників ринку, ще до кризи оренда площ на Хрещатику досягала $400/кв. м на місяць, впавши під час кризи до $70-100/кв. м. Сам рейтинг після кризи зазнав істотних змін. Ще в 2008 році його очолювала П'ята авеню - оренда на цій вулиці досягала рекордних $18,3 тис./кв. м на рік, друге місце посідали Єлисейські Поля з $16,31 тис./кв. м на рік, а замикала трійку лідерів вулиця Тверська в Москві з орендною ставкою $16,31 тис./кв. м на рік. Зараз Москва займає в цьому рейтингу скромне 22-е місце з $4 тис./кв. м на рік. "Другий рік підряд ставки оренди на приміщення в основних торговельних коридорах міст світу знижуються", - говориться в звіті Colliers.
Під час кризи вартість орендних ставок в Києві впала практично в два рази, зазначають експерти. "На Хрещатику, звичайно, більше. Але проте зниження орендних ставок дало можливість вийти до України і відкрити на головній вулиці свої магазини таким ритейлерам, як Stockmann (відкрила магазин Seppala) і іспанською Desigual", - говорить незалежний експерт Олександр Ланецкий. Мережа Desigual стала взагалі першим світовим брендом, який зважився на експансію до України під час кризи.
При виході на ринок в західних ритейлерів є вибір відкриватися або в знакових торговельних центрах, або на Хрещатику, говорить Олександр Ланецький. "Але до кризи хороших торговельних центрів було мало, і в ритейлерів залишалася одна дорога - відкриватися на головній вулиці. Враховуючи, що з хороших площ 70% було сконцентровано у п'яти гравців ринку, вихід на Хрещатик був дуже складним, - згадує пан Ланецький.- Попит був великий, відповідно, орендні ставки зростали. У результаті деякі компанії відкладали свій вихід на український ринок". "Інтерес компаній до Хрещатика мав, швидше, маркетинговий характер, ніж комерційний. У тому числі і через невиправдані орендні ставки", - додає віце-президент компанії Maratex в Україні (марки Esprit, Lulu Castagnette і Peacoñks) Георгій Шалдирван. Зараз, говорять експерти, на український ринок, зокрема Хрещатик, стало вигідно виходити - оренда значно знизилася, також звільнилася велика кількість хороших площ. "Інтерес до ринку з боку зарубіжних ритейлерів зростає", - підтверджує Шалдирван.
Втім, разом з орендними ставками впала і платоспроможність покупців: "Під час кризи з Хрещатику пішли преміальні бренди - Hugo Boss і Lacoste. Їх місце зайняли марки, що працюють в середньому сегменті", - говорить Георгій Шалдирван. Тому, зазначають експерти, поки в українському ринку найбільше зацікавлені бюджетні ритейлери. Втім, як відзначають в Colliers, є підстави вважати, що гірше вже позаду, і продавці товарів класу люкс знов розширюватимуть свою присутність: "З середини 2009 року інвестори відчувають, що після дворічної перерви споживачі товарів і послуг цієї категорії знов готові витрачати гроші".
За матеріалами: Коммерсант-Україна
Поділитися новиною