Страховка не допоможе — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Страховка не допоможе

1005
Моторне (транспортне) страхове бюро України має намір почати виплати по зобов'язаннях одного із страховиків, що прогоріли, - СК "Галактика". Питання про погашення боргів двох інших компаній-банкротів - ФГ "Страхові традиції" і АСО "Вексель" - відкладене в довгий ящик.
За словами президента МТСБУ Володимира Романишина, СГ "Страхові традиції" залишилася винною потерпілим близько 17-17,5 млн. грн., СК "Галактика" - близько 5 млн. грн. Сума заборгованості компанії "Вексель" за попередніми підрахунками може скласти від 27 до 35 млн. грн. Хоча страховики допускають, що підсумкова цифра може бути чи не удвічі більшою.
"Думаю, що сумарний обсяг зобов'язань по обов'язковому страхуванню цивільної відповідальності автовласників цих трьох компаній може скласти близько 70 млн грн.", - відзначила голова правління СК "Провідна" Ірина Сіренко.
На даний момент Моторне бюро готове почати виплати лише по зобов'язаннях СК "Галактика". "Тимчасовим адміністратором цієї компанії були надані всі необхідні документи по претензіях від потерпілих. Моторне бюро погодилося провести виплати по тих справах, по яких було прийнято рішення в суді", - розповіла президент Ліги страхових організацій Наталія Гудима.
Для проведення компенсацій буде використана схема, вже випробувана на СК "Авіоніка": відшкодування потерпілим виплачуватимуться не з солідарних фондів, в які відраховують гроші всі компанії, - члени МТСБУ, а за рахунок коштів гарантійного внеску, внесеного СК "Галактика" при вступі до Моторного бюро (еквівалент 100 тис. євро). З їх допомогою вдасться погасити в кращому разі п'яту частину заборгованості страховика. Тим претендентам на виплату, хто не потрапить в першу чергу, доведеться чекати офіційного визнання компанії банкротом, на що може піти ще багато місяців.
До слова, саме за таким сценарієм зараз розвиваються події довкола нещодавно розореної екс-"дочки" Промінвестбанку - АСО "Вексель". Господарський суд Києва 18 травня поточного року визнав компанію банкротом (відповідне оголошення з'явилося в газеті "Урядовий кур'єр" 22 травня). Заяви кредиторів прийматимуться протягом місяця з дня публікації про банкротство. Після цього буде завершена оцінка зобов'язань страховика, і МТСБУ зможе почати виплати з фонду захисту потерпілих.
Найгіршим чином ситуація складається з виплатами по боргах фінансової групи "Страхові традиції" (рішення про припинення діяльності страховика з подальшою його ліквідацією було прийнято ще у вересні 2009 року). "Ми все ще вивчаємо ситуацію в компанії. Довго ми не мали доступу ні до її приміщення, ні до документів, які знаходяться в дуже безладному стані. Вочевидь, після того, як в компанії почалися проблеми, там взагалі не надавали значення веденню документації. Тому розібратися з обсягом відповідальності по документально підтверджених страхових подіях і почати виплати поки неможливо", - нарікає Володимир Романишин.
Обпікшись на "Страхових традиціях", Моторне бюро має намір підсилити контроль над своїми членами. Зокрема, на початку червня були затверджені першочергові заходи з наведення ладу на ринку автоцивілки. Документ посилює вимоги щодо ведення справи, оформлення документації, термінів внесення інформації до єдиної централізованої бази даних, обліку бланків полісів тощо. Серед запланованих нормативних новацій - затвердження мінімально допустимого рівня врегульованих справ по ОСЦПВ в компаніях, розробка єдиного регламенту формування резервів по заявлених збитках і проведення виплат. Таким чином Моторне бюро отримає можливість відстежувати злісних неплатників і втручатися в ситуацію ще до того, як вона стане невиправною.
"В лавах компаній - членів Моторного Бюро необхідний суворий порядок. Єдині стандарти і вимоги до роботи компаній по ОСЦПВ - нормальна і правильна практика. Тому разом з підвищенням тарифів по ОСЦПВ необхідний єдиний жорсткий регламент обліку полісів, врегулювання страхових подій і виплат, а також роботи з базою даних МТСБУ. Компанії, які не можуть або не хочуть виконувати такі вимоги, виходитимуть із складу МТСБУ. У цьому необхідна допомога регулятора і жорстка позиція дирекції Моторного бюро", - переконана Ірина Сіренко.
Хоча надовго терпіння страховиків не вистачить. На думку Володимира Романишина, якщо Держфінпослуг найближчим часом не збільшить тарифи по автоцивілці, лави Моторного бюро можуть покинути до 30% компаній, що до нього входять.
На думку експертів, в нинішньому році ринок чекає ще не одне банкрутство. "Не виключено, що найстрашніше ще попереду. За даними ЛСОУ, сумарне скорочення страхових премій по ринку в першому кварталі поточного року (в порівнянні з першим кварталом 2009 року) перевищило 20%. Хоча, здавалося, що споживачі вже мали адаптуватися до ситуації і поступово виходити з кризи. У результаті більшість компаній зараз вимагають термінової докапіталізіції, а у їх акціонерів відсутні необхідні кошти", - говорить заступник генерального директора УАСК "АСКА" Олена Машаро.
За словами голови Держкомісії з регулювання ринків фінпослуг Василя Волги, його відомство зараз перевіряє декілька найбільших СК. Результати інспекцій говорять про плачевну ситуацію в компаніях, одна з яких вже стоїть на межі банкрутства.
"Це найбільша, і, напевно, найвідоміша компанія. І я боюся, щоб з нею не сталося те ж, що і з "Векселем". Тоді мільйон громадян України в черговий раз виявляться покараними", - заявив глава небанківського регулятора. Як стало відомо з джерела в Держфінпослуг, на межі банкрутства опинилася НАСК "Оранта". З дня на день регулятор планує ввести в компанії тимчасову адміністрацію. Правда акціонери ще мають шанс влити додаткові кошти в компанію. Якщо лави компаній-банкротів поповняться, фонди Моторного бюро можуть не витримати і потерпілі залишаться без відшкодувань. Навіть після виплат по трьох страховиках накопичення фондів, що вже розорилися, неабияк підтануть.
"Виплачувати відразу всю суму МТСБУ швидше за все не буде. Найймовірніше, що зобов'язання будуть реструктуризовані", - вважає Наталія Гудима. "Але найголовніше, щоб акціонерам СК "Оранта" вдалося знайти інвестора і здійснити анонсовану операцію з продажу компанії. Банкрутства лідера ринку автоцивілки фонд МТСБУ не витримає точно", - відзначив голова правління однієї із страхових компаній.
На думку страховиків, підживити фонд грошима можна було б за рахунок збільшення регулярних відрахувань (зараз компанії платять до фонду 3% від суми премій, зібраних по автоцивілці) і розміру гарантійного внеску (залежно від СК він коливається в діапазоні від 100 тис. до 500 тис. євро). Проте збільшення розміру обов'язкових платежів може виявитися не по кишені багатьом страховикам, що поставить під загрозу можливість майбутніх виплат по зобов'язаннях неплатоспроможних компаній.
Тетяна Письменна
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас