Держбюджет-2010 "роздягнув" економіку України — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Держбюджет-2010 "роздягнув" економіку України

Казна та Політика
10168
Верховна Рада прийняла Державний бюджет України на 2010 рік, на виконання якого залишається лише вісім місяців. Прем'єр-міністр України Азаров назвав його "кризовим, але реалістичним". Своїми оцінками основного кошторису країни на цей рік поділилися виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко, генеральний директор Бюро економічних і соціальних технологій Валерій Гладкий і кандидат економічних наук, автор книги, "Як підняти українську економіку" Андрій Новак.
Бюджет на 2010 рік - "бюджет деградації України"
Бюджет на 2010 рік це бюджет "деградації України", вважає кандидат економічних наук, автор книги "Як підняти українську економіку" Андрій Новак. Свою оцінку економіст пояснив трьома ознаками Держбюджету-2010.
Основною ознакою нещодавно прийнятого бюджету, на думку Новака, є фіктивний дефіцит бюджету в розмірі 57,7 мільярда гривень. "Цей дефіцит був сформований спеціально для задоволення вимоги МВФ - не виходити за рамки дефіциту в 6%. Він не враховує дефіцит Пенсійного фонду - 30 мільярдів гривень, який сам уряд закладає в цей бюджет, не враховує дефіцит НАК" Нафтогазу ", який складає близько 30 мільярдів гривень, не враховує невідшкодований ПДВ, який сьогодні становить понад 30 мільярдів ", - зазначив експерт.
Крім того, фахівець вважає, що уряд дуже оптимістичний в отриманні доходів від приватизації у розмірі 10 мільярдів гривень за цей рік. "За вісім місяців нинішнього року, в умовах радикального падіння цін, починаючи з цін на нерухомість і закінчуючи цінами на промислові об'єкти, уряд хоче зібрати 10 мільярдів від приватизації. Це виглядає не тільки оптимістично, а нереалістично. Ну хіба що вся країна піде з молотка, тоді, звичайно, цю суму можна назбирати за той час, що лишився ", - зазначив Новак.
Друга ознака бюджету полягає в накопиченні величезних боргів, а це пояснює, що новий бюджет не є бюджетом розвитку. Експерт вважає, що діючий уряд "переплюнув" попередній з накопичення нових боргів. Андрій Новак пояснив: "Сам бюджет передбачає позику у розмірі 100 мільярдів 300 мільйонів гривень. З них тільки 3 мільярди 600 мільйонів призначені на фінансування проектів розвитку, тобто всього 3,5%. А 96,5% піде просто на проїдання дефіциту Держбюджету" .
Третя характерна особливість бюджету, за словами експерта, полягає в тому, що ним уряд відверто показав, що в 2010 році ніяких натяків на реформи не буде. "Багато говорилося, що в Україні визріли передумови для економічних реформ, що без них вже далі жити неможливо. Але бюджет показав, що уряд ніяких реформ проводити не збирається. Тобто принаймні в цьому році уряд буде працювати тими ж методами, якими працював попередній уряд - латання бюджетних дірок за рахунок нових зовнішніх і внутрішніх боргів ", - зазначив економіст.
Крім того, Новак звернув увагу на те, як приймався цей бюджет: "Без опрацювання в бюджетному комітеті Верховної Ради, без опрацювання та подання на друге читання, навіть без обговорення в сесійній залі парламенту. Бюджет був прийнятий без третини голосів народних депутатів , які насправді нібито за нього голосували ". Експерт зазначив, що "такого вандалізму відносно основної кошторису країни" він не пам'ятає.
В України є перспективи щодо подолання кризи
Основні макроекономічні показники, закладені до бюджету на 2010 рік, реалістичні, вважає генеральний директор Бюро економічних і соціальних технологій Валерій Гладкий. "Економічний прогноз зростання ВВП, закладений в проекті бюджету, реалістичний. Інфляція, закладена в бюджеті, становить 13,1%. Я б навіть назвав її завищеною, з огляду на те, що зараз відбувається зміцнення обмінного курсу гривні завдяки збалансування платіжного балансу", - зазначив експерт.
Гладкий переконаний, що в України є перспективи подолання кризових явищ в поточному році. "Такі перспективи є, але вони з бюджетом не пов'язані. Вони перш за все пов'язані із зовнішньою кон'юнктурою: відбувається розігрів в газовому секторі, транспорті та сільському господарстві. Не відбувається розігріву в секторах, орієнтованих на внутрішнє виробництво, - у сфері послуг та фінансовому секторі" , - зазначив економіст.
Найважливішим фактором, що суттєво вплине на стабілізацію економіки і бюджету, фахівець вважає перегляд газових домовленостей. "Що вдалося зробити цьому уряду - перенести тягар кризи не на економіку і населення, а перевести його в політичну площину, у відносини з Росією, в питання базування Чорноморського флоту Російської Федерації в Севастополі", - пояснив свою думку експерт. Основним позитивом Валерій Гладкий вважає сам факт прийняття бюджету, тому що "він є відправною точкою для переговорів з МВФ". Однак експерт переконаний, що важко сказати, як МВФ сприйме цю версію бюджету: "Якщо бюджет у нинішньому вигляді не влаштує Міжнародний валютний фонд, то це призведе до його перегляду і до приведення його до того формату, який врешті-решт задовольнить МВФ".
Експерт зазначив, що у нинішнього уряду не було можливості привести цей бюджет до нормального стану, збалансувати його. Причина цього - конституційні та законодавчі обмеження.
Крім того, Валерій Гладкий зауважив: "Якщо уряду не вдасться засобами бюджетно-податкової політики стабілізувати економіку за цей відрізок часу, то кредит довіри, який у нього сьогодні ще є, буде вичерпаний. Тоді уряд зіштовхнеться з набагато більшими проблемами в наступному році ".
Прихований дефіцит бюджету
Макроекономічні показники, закладені до бюджету, виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко вважає розумними. Проте він відзначив наявність прихованого дефіциту, який більше зазначеного в бюджеті, - 5,1%.
На думку експерта, прихований дефіцит пов'язаний з трьома основними факторами: ПДВ, Пенсійним фондом і НАК "Нафтогазом".
Прибуткова частина бюджету орієнтована на те, що "левову частку складуть надходження від ПДВ", говорить експерт. І в бюджеті зазначено, що прибутки від ПДВ повинні збільшитися на 41%. На думку Устенка, такого результату можна досягти двома шляхами. Перший - збільшення ПДВ, "що навряд чи можливо в умовах української економіки". Другий - різке покращення адміністрування ПДВ.
Однак експерт вважає нереалістичною цифру 41%. За оцінками Міжнародного фонду Блейзера, основні надходження від ПДВ, які з'являються в бюджеті, це надходження від українського імпорту. "Ми оцінюємо приріст імпорту в цьому році на 20-25%, у кращому випадку - на 30%. Відповідно ж до нового бюджету, прибутки від ПДВ збільшаться на 41%. Незрозуміло, яким чином буде покриватися цей розрив у 11%", - зауважив Устенко.
За словами фахівця, цей бюджет знову показав існуючі зараз в Пенсійному фонді проблеми. На фінансування Пенсійного фонду новим бюджетом виділяється 66 мільярдів гривень, з яких 30 мільярдів - це те, що закладено на покриття дефіциту Пенсійного фонду, пояснює експерт. "Чи не є це сигналом до того, що існує колосальна проблема з Пенсійним фондом? Половина пенсій - дефіцитні! З кожним роком ця проблема все більше і більше накопичувалася і врешті-решт вилилася у такий колосальний дефіцит. А це означає, що в наступному році , якщо не проводити ніяких реформ, пов'язаних з Пенсійним фондом, проблема просто захлесне економіку України і систему соціального забезпечення в країні! " - вважає економіст.
Відносно НАК "Нафтогазу" Устенко також зазначив, що існує окремий дефіцит на рівні 1%, але про це в бюджеті не було ні рядка.
Крім того, 30 мільярдів гривень потрібні в цьому році на рекапіталізацію української банківської системи. "Всі забули, але ця проблема залишилася. Це проблема 2007-2008 років, пов'язана зі слабкою банківською системою, для підтримки якої і потрібні значні кошти".
Таким чином, проблема полягає в тому, що у нас не підсумовуються всі дефіцити, як це робиться в інших країнах, підкреслює експерт. "Якщо ми хочемо знати реальні цифри, то нам потрібно скласти закладений дефіцит 5,1%, 1% дефіциту НАК" Нафтогазу" і 2,8% на рекапіталізацію банків. Тому отримуємо реальний дефіцит разом з прихованими, які раніше не приймалися до уваги. Ми отримуємо 8,9%", - підсумував фахівець.
Українська економіка стане ПДВ-залежною
У Держбюджеті-2010 урядом закладені потенційні небезпеки. 60% всіх податкових надходжень Держбюджету уряд збирається отримати з одного податку - податку на додану вартість. Таку думку висловив кандидат економічних наук, автор книги, "Як підняти українську економіку" Андрій Новак. "З огляду на 30-мільярдні борги з відшкодування ПДВ, це означає, що фактично уряд бюджетну систему України 2010 року зробив ПДВ-залежною. У нас велика частина бюджетного процесу залежатиме від стану адміністрування одного податку - ПДВ. Тобто в цьому році українська економіка буде чітко ПДВ-залежною, на жаль ", - зауважив експерт.
Друга небезпека, за словами економіста, є традицією українських урядів. Ми чуємо багато розмов про те, що українську економіку, зокрема бюджетну систему, потрібно децентралізувати. "Партія регіонів повинна була б подбати про розвиток регіонів. Але за допомогою бюджету уряд настільки централізує бюджетну систему, що дохідна частина зведеного бюджету, тобто 80% зведеного бюджету України, буде розподілятися через центральний, державний бюджет, а тільки 20% - через всі місцеві бюджети всіх рівнів разом узяті. Уявіть собі ступінь централізації! " - Обурюється Новак.
Крім того, експерт зазначив, що спеціально пошукав в економічній історії диктаторів, які б концентрували в центральній владі 80% бюджетних ресурсів країни. "Я такого не знайшов. А в нас урядом закладено саме таке співвідношення. У попереднього уряду це співвідношення було 78% і 22%. Так само, невелика різниця", - зауважив економіст.
Намагаючись дати економіці політичну оцінку, Новак наголосив, що фактично діючий уряд Азарова з методів роботи в економічній системі України нічим не відрізняється від попереднього уряду. Єдина відмінність, на думку економіста, полягає в тому, що "нинішній уряд" перевершив "попередній за всіма тими економічними хворобами, які були характерні для уряду Тимошенко".
Потенційні ризики Держбюджету-2010
Держбюджет-2010 "роздягнув" економіку України і показав існування колосальних проблем, вважає Олег Устенко. "Не можна не вирішувати проблему НАК "Нафтогазу", не можна не вирішувати проблему Пенсійного фонду, не можна не вирішувати проблем, пов'язаних зі структурними реформами. Потрібно розчистити поле і провести реформи, інакше проблеми, існуючі в бюджеті 2010 року, в геометричній прогресії збільшаться в 2011 і 2012 роках і поставлять під сумнів життєздатність економіки в цілому ", зазначив експерт.
Крім того, Устенко звертає увагу, що в нещодавно прийнятому бюджеті вже можна побачити потенційні зони ризику і проблеми, що вимагають якнайшвидшого вирішення.
Основний ризик, на думку фахівця, полягає в тому, що частина статей передбачає можливість "збільшення бюджетних коштів за рахунок додаткових боргів". Тобто зараз уряд планує покривати дефіцит за рахунок грошей МВФ, Світового банку, Міжнародного банку реконструкції та розвитку і Європейського союзу, які в сумі становитимуть близько 2 мільярдів доларів.
Друга небезпека, за словами експерта, полягає в тому, що новий бюджет передбачає позики на внутрішньому ринку 8,3 мільярда доларів за рахунок ОВДП. "Це непогано! Нормально займати у своїх. Але 8,3 мільярда! Це дуже серйозна сума!" - зазначив Олег Устенко.
Третій ризик фахівець бачить у тому, що в бюджеті окремою статтею передбачено, що у разі проведення місцевих виборів у цьому році держава може виходити на світові ринки і позичати гроші на проведення виборів. "Про це я говорю з чисто економічної точки зору - не з політичної. Це теж додаткові борги! І це небезпечно з точки зору економіки", - відзначив виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера.
Наступним небезпечним пунктом бюджету Устенко вважає те, що НБУ дасть близько 10 мільярдів гривень до бюджету. "Це лякає з погляду інфляції. Де НБУ візьме ці гроші? Він просто включить друкарську машину і розкрутить інфляцію", - пояснив експерт.
Надія Майна
За матеріалами:
Главред
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас