Рідні полиці — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Рідні полиці

Казна та Політика
524
Минулий рік можна назвати одним з найлегших для ритейлу. Дісталося і суміжним ринкам. Наприклад, торгівельного устаткування. Багатьом мережам довелося серйозно переглянути плани розвитку. Так, за даними компанії GT Partners Ukraine, темпи розширення продуктового ритейлу впали на 40%. Кількість відкритих магазинів в 2009 р. склала всього 260 проти 430 роком раніше.
Серед чинників, які негативно позначилися на фінпоказниках виробників торгівельного устаткування, була не лише низька платоспроможність мереж. У минулому році ритейлери при оптимізації структури торгівельних точок закривали нерентабельні магазини. Внаслідок чого створювався певний запас торгівельного устаткування, що, природно, знижувало закупівлі нових прилавків.
"Ні для кого не секрет, що для підвищення ефективності роботи мереж в цілому і оптимізації витрат торік були закриті низка нерентабельних торгівельних об'єктів компанії, які працювали в збиток, - говорить Олег Литвин, керівник відділу запуску і форматування об'єктів нерухомості компанії "Фокстрот. Техніка для дому.- Устаткування цих магазинів використовувалося в нових торгівельних точках, які були відкриті у вдаліших місцях розташування".
Дану тенденцію підтверджують і інші оператори ринку. "Мережі, що вижили, відкривають нові торгівельні точки часто за рахунок своїх же запасів устаткування, - стверджує Олена Онатій, комерційний директор ТОВ "Прогрес Маркет".- У хід йде устаткування, демонтоване з торгівельних майданчиків, що закрилися під час кризи, а також з майданчиків поглинених мереж. Оновлюються частко лише частково холодильні установки, агрегати так званого запліччя (гастрономічне, теплове, фасувальне), частково касова зона і частково парк візків".
Невисокий попит на прилавки і візки був присутній на ринку і за рахунок оновлення. В основному це стосується устаткування, в якого завершився термін експлуатації, або ж його відновлення лежить за межами рентабельності. А також виробів з крихких матеріалів. "У магазинах мереж компанії "Фокстрот. Техніка для дому" використовується, в першу чергу, металеве устаткування. Але також присутні матеріали з ДСП і скла; якраз це устаткування в основному вимагало заміни, оскільки воно швидше зношується і застаріває", - говорить Олег Литвин.
Втім, не всі прагнули економити і все-таки купували нове торгівельне устаткування. Зокрема, оператори ринку кажуть, що відкриття нових майданчиків мереж "Епіцентр", Auchan, Novus і Praktiker не пройшло для них непоміченим.
Орієнтація ритейлерів на низькі ціни сприятливо позначилася на попиті на вироби вітчизняних виробників. "В основному купувалося устаткування українських виробників, - говорить Олег Литвин.- Свого часу іноземні компанії намагалися розміщувати своє виробництво в Україні. Як правило, це виробничі зони Донецька, Луганська, Маріуполя. За кордоном торгівельне устаткування купувати невигідно".
Основним драйвером попиту на недороге устаткування виявилися якраз не крупні мережеві оператори, а "малі формати", для яких ціна була ключовим чинником.
"Найдинамічніше в епоху кризи розвивалися магазини площею до 300 кв. м часто з традиційною формою обслуговування, - вважає Олена Онатій.- Відповідно зріс попит на недороге стелажне устаткування, до якого не висуваються високі вимоги щодо допустимих навантажень і інших експлуатаційних характеристиках, а також на компактне холодильне устаткування економ-класу. Такий попит найрозумніше задовольняти за рахунок виробів вітчизняного виробництва".
Оператори ринку також відзначають, що збільшення значущості цінового чинника для ритейлу відкрило нові можливості не лише перед українськими, але і китайськими компаніями. Але залишаються в Україні мережі, в які непросто пробитися навіть нашим виробникам. Наприклад, міжнародні ритейлери.
"Раз на два роки головний офіс компанії, який розташований в Дюсельдорфі, проводить інтернет-тендер по вибору постачальників, в міру необхідності, холодильного, стелажного, вантажного і прибирального устаткування, - говорить Володимир Пилишенко, менеджер по закупівлі устаткування "МЕТРО Кеш енд Керрі Україна".- Тендер проводиться серед заздалегідь відібраних компаній і виграють його ті, хто пропонує найнижчу ціну".
"В цьому сегменті вітчизняний виробник стикається з набагато жорсткішою конкуренцією західних колег, - стверджує Олена Онатій.- Хоча серед вітчизняних підприємств є ті, чия якість цілком конкурентоздатна і в цьому сегменті. Наприклад, холодильне устаткування "Рос" і "Айсберг", стелажне "Модерн-експо", касові бокси "Модерн-експо" і "Прогрес Маркет".
Одночасно в більш виграшному становищі опинилися компанії, які окрім продажу підставок під товари, надають ще і сервіс. В основному він полягає в приведенні в стан "бойової готовності" устаткування, що вже є у гравців, і з монтажу нового. Завдяки даній переорієнтації, продавці полиць отримали можливість компенсувати втрати від зменшення попиту взагалі і його зміщення в низький ціновий сегмент.
"Устаткування, яке вийшло з ладу, ми відновлювали, були вироблені фарбування, ремонти, - говорить Олег Литвин.- Додатково компанія купувала ті елементи, які були внесені до конфігурації торгівельного устаткування і, відповідно, раніше нами не використовувалися".
Дану тенденцію підтверджують і інші учасники ринку, констатуючи зростання питомої ваги сервісних послуг в своєму обороті. "Сервіс став основним коником тих операторів, які в змозі його надати, - вважає Олена Онатій.- У нас частка послуг в загальному обороті значно зросла в порівнянні з 2007-2008 рр. Те ж саме можу сказати і про багато фірм, що діють на ринку. Адже ті ж мережі, які відкривають нові майданчики на власних запасах устаткування, гостро потребують фахівців, здатних його привести до товарного вигляду і грамотно змонтувати".
Втім, запаси меблів для торгівельних залів далеко не безконечні. Як тільки даний ресурс скорочення витрат буде вичерпаний, ритейлерам все-таки доведеться вийти на ринок.
На думку учасників ринку, найбільш перспективними сегментами роздробу, з боку якого в майбутньому спостерігатиметься стійкий попит на продукцію, стануть супермаркети і невеликі магазини. Причому останні розвиватимуться на периферії.
"Думаю, крупний роздріб (супермаркети від 1500 кв. м і гіпермаркети) неминуче поверне свої позиції після вимушеного простою, - вважає Олена Онатій.- Втім, ожилий малий формат теж збереже активність в найближчий рік-два, особливо в регіонах".
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас