2003
Говоріть-говоріть…
До весни 2010 року оператори стільникового зв'язку запропонували абонентам - як контрактного, так і передоплаченого зв'язку - можливість поговорити у борг. На перший погляд, "мобільна розстрочка" просто допомагає клієнтам з 0 грн. на рахунку в потрібну хвилину. Але, забувши вчасно поповнити рахунок, клієнт може зіштовхнутися не лише з відключенням номера, але і познайомитися з колекторами.
Все пропало?
Всі потрапляли в ситуацію, коли можливості поповнити рахунок немає, а дзвінок зробити потрібно. Тут кредит від оператора буде навіть дуже доречним. Щоправда, доступна послуга не для всіх. Аби розраховувати на "мобільну позику", необхідно деякий час вже користуватися послугами цього мобільного оператора. Залежно від компанії цей термін складає від трьох до шести місяців. Деякі оператори надають кредит чітко на певний термін.
Наприклад, термін дії "Довірчого платежу" від Beeline - всього три дні. Після закінчення цих трьох днів рахунок клієнта знову обнуляється. Деякі оператори надають кредит на користування обмеженою кількістю телекомунікаційних послуг. Так, скориставшись послугою "Екстра гроші" від компанії "Київстар", абоненти зможуть використовувати кошти із спеціального "бонусного" рахунку на дзвінки в межах України, sms, mms, а також на міжнародні дзвінки.
Головна ж зручність цієї послуги - відсутність необхідності постійно контролювати стан свого рахунку. До певного ліміту абонент може вільно використовувати мобільний зв'язок. Щоправда, розміри "мобільних кредитів" досить скромні. Як правило, вони коливаються в межах 5-50 грн. і залежать від "балакучості" клієнта: чим більше грошей щомісячно абонент витрачає на зв'язок, тим вищим буде ліміт мобільної позики. Наприклад, найщедрішим можна вважати "Київстар" - його абонент може розраховувати на розстрочку в 25% від середньої суми нарахувань за останні чотири місяці. В МТС і Beeline верхня планка позики складає 50 і 40 грн. відповідно.
Залежно від оператора отримати позику можна різними способами. Так, послуга кредитування рахунку автоматично надається контрактним абонентам "Київстар" і МТС. В інших компаній послугу можна замовити, відправивши sms, USSD-запит або зробивши дзвінок. Компанії оцінюють послугу як взаємовигідний процес. "Оператор отримує додаткове зростання сплаченого трафіку і оплату за користування послугою. Абоненти мають можливість спілкуватися і здійснювати екстрені дзвінки навіть тоді, коли у них недостатньо грошей на рахунку", - пораділи за партнерські відносини в прес-центрі ЗАТ "Київстар", повідомивши, що у них в компанії до кінця 2009 року послугою скористалися три мільйони осіб.
Проте те, що підноситься як бонус або добра воля оператора, перш за все активізує процес поповнення рахунку. Оскільки основний прийом таких розстрочок - абонентів заставляють говорити більше. Для тих же, хто вчасно не розрахувався за борг, існують круті заходи покарання. Наприклад, в МТС терміни кредитування не обмежені, проте як тільки сума буде виговорена, номер блокується. Але блокування або відключення номера - далеко не весь арсенал методів впливу на клієнта.
Колектори на зв'язку
"Підписавши контракт з одним з операторів мобільного зв'язку, я не звернув увагу на умову про кредитування. Сам ніколи не користувався цією послугою, але одного прекрасного дня втратив sim-карту. Відразу не повідомив про пропажу оператора, бо сподівався, що картка десь дома. В наступному місяці отримав рахунок за послуги мобільного зв'язку - той, хто знайшов мою sim-карту, скористався не лише коштами на рахунку, але і кредитом", - розповідає Олексій, 26-річний менеджер з продажів. Він став сперечатися зі своїм оператором, отримуючи від компанії гнівні листи з вимогою сплатити борг. Юристи радять абонентам перестраховуватися на випадок втрати карти - негайно повідомляти про це в call-центр і блокувати "сімку". Але, мабуть, це єдиний дієвий спосіб захистити свій гаманець від непередбачених витрат.
"В разі непогашення клієнтом певної заборгованості наші дії стандартні: з ним працюють фахівці, які шукають компромісні вирішення проблеми", - попереджає Анастасія Варежнікова, менеджер з маркетингу ЗАТ "Українські радіосистеми" (ТМ Beeline). Так, всі оператори стикаються з неплатежами. Суми - дріб'язкові, але навіть через дрібниці мобільники готові звертатися до колекторів. Ті ж у свою чергу діють стандартними для колекторів методами - розсилають листи з вимогою заплатити або навіть надзвонюють на домашні або робочі телефони.
В ЗАТ "Київстар" стверджують, що випадків непогашення абонентами заборгованості, якщо порівнювати з банківською сферою, в рази менше, проте визнають, що примусові заходи стягнення робляться. Щоправда, лише стосовно контрактних клієнтів, оскільки "лякати" абонентів передоплаченого зв'язку набагато складніше. А ось контрактники, які скористалися кредитом на розмови, практично ніяк не захищені при виникненні спірних ситуацій. Оскільки розстрочки на мобільний зв'язок - справа для України нова і в законах не писана, то при виникненні нехорошої ситуації не з вини абонента (а таке в наших реаліях зустрічається часто) звертатися за допомогою можна буде хіба що до блоггерів, які розкажуть про вашу біду всьому інтернету.
"Договір про надання послуг мобільного зв'язку є договором приєднання, умови якого встановлюються у формулярах або інших стандартних формах і який може бути укладений лише шляхом приєднання до нього другої сторони в цілому. Оскільки умова про кредитування не є умовою, яка якимось чином обмежує права або відповідальність однієї із сторін, змінити договір неможливо", - пояснює Катерина Гутгарц, партнер адвокатського бюро "АБГ". Мало того що можливість кредитування не деталізована в більшості договорів як окрема умова, в деяких випадках оператори самовільно підключають абонента до кредитної лінії. Причому відключення від неї може вилитися в копієчку - від 5 до 10 грн. Дрібниця, а неприємно.
Олег Лавров
За матеріалами: Власть денег
Поділитися новиною