1263
За морями з вугіллям все гаразд
— Енергетика
З початку року, як тільки в Україну пішло неякісне російське вугілля, рентабельність металургійних заводів почала падати.
Обсяг імпорту коксівного вугілля з Росії різко знизився. Це сталося через зростання попиту на нього в Росії і Китаї. При цьому постачання до України формуються в основному за залишковим принципом, і підприємствам дістається низькоякісна сировина, що призводить до зниження рентабельності виробництва. Вихід з ситуації, що склалася, учасники ринку бачать в нарощуванні обсягів експорту високоякісного коксівного вугілля з країн далекого зарубіжжя, перш за все із США і Австралії.
Залишковий принцип
Основним експортером високоякісного коксівного вугілля до України є Росія (69-77% від загального обсягу імпорту минулого року), розповідає генеральний директор об'єднання "Укркокс" Анатолій Старовойт. Проте, за даними об'єднання "Металургпром", з початку року обсяг їх імпорту з Росії почав знижуватися, а вугілля, яке тепер ввозиться, нижчої якості.
Так, якщо в IV кварталі 2009 року російське вугілля складало 77% всього імпортованого в країну, то в I кварталі 2010 року - 59%. "Найгірше, що до України ввозяться в основному низькосірчисті збіднені вуглини з високим вмістом інертиніту (деколи до 60%), що дуже погано впливає на якість і собівартість металургійної продукції", - говорить Старовойт.
На думку керівника відділу аналітики ІК "Велес Капітал" Ліни Ольмезової, однією з причин скорочення обсягів експорту вугілля з Росії є аварія на Саяно-Шушенськой ГЕС, після якої теплові енергопотужності цієї країни почали завантажувати всіма видами вугілля (у тому числі коксівного). У Росії також збільшився попит на кокс, бо виробництво сталі там відновлюється швидшими темпами, ніж в Україні.
"Ще одна причина: в російських компаній з'явилася можливість поставляти вугілля на азіатський ринок зо вищими, в порівнянні з українськими, цінами", - відзначає Ольмезова. За її словами, на 70% нових сталеливарних підприємств Китаю встановлені печі великого обсягу. "Таким заводам необхідні стабільні постачання високоякісного коксівного вугілля. Згідно з заявкою, його імпорт Китаєм в 2010 році перевищить обсяги минулих років в 20-30 разів, - говорить експерт. - Якщо поглянути на статистику російського експорту до Китаю, то цього року можна побачити цифру 368 тис. т проти нульового значення роком раніше".
Таким чином, до України зараз в основному поставляється неякісне російське вугілля, відзначає начальник аналітичного відділу ІК "Брокеркредитсервіс" Максим Шєїн: "По суті, з початку цього року до України приходить все те, що не беруть інші".
Удар по собівартості
Як стверджує генеральний директор ВАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" Жан Робер Жує, українська металургія сьогодні "критично" потребує якісного коксівного вугілля.
При цьому в групі "Метінвест Холдинг" заявляють, що українське вугілля низької якості, і його використання підвищує собівартість продукції, що виготовляється. Крім того, за прогнозами фахівців, передумов для істотного зростання видобутку коксівного вугілля в Україні в даний час немає.
Більше того, обсяги видобутку, ймовірно, знижуватимуться. Основні причини цього - надзвичайна зношеність технологічного устаткування на держшахтах, складні гірничо-геологічні умови, високі ризики аварійності і травматизму, а також виснаження економічно привабливих запасів і низька якість коксівного вугілля.
За словами Жана Роберу Жує, без кардинальних заходів для вирішення проблеми дефіциту якісного вугілля конкурентоспроможність українських металургів на світових ринках знижуватиметься. "З початку року, як тільки в Україну пішло неякісне російське вугілля, рентабельність металургійних заводів почала падати.
Лише зростання цін на металопродукцію на світовому ринку дозволило виправити цю тенденцію. Але якщо ціни на метал знову підуть вниз, цей чинник буде вирішальним і може призвести до зупинки заводів", - вважає Старовойт.
Розмір не той
Кожен виробник намагається вирішити проблему браку коксівного вугілля по-своєму. Так, в квітні 2009 року група "Метінвест" завершила операцію з придбання американської компанії United Coal Company, до складу якої входять чотири шахти із загальним обсягом видобутку за підсумками 2009 року 3,81 млн т. Услід за "Метінвестом" імпортувати коксівне вугілля з Північної Америки почав "АрселорМіттал Кривий Ріг".
Оптимальний шлях забезпечення українських металургів високоякісним коксівним вугіллям, в майбутньому - морський імпорт малосірчистого вугілля аналогів марок "Ж", "К" і "ОС" з далекого зарубіжжя - перш за все із США і, можливо, з Австралії і Канади, вважає Андрій Герус з Concorde Capital. Проте поки, за його словами, все упирається в брак портових потужностей з перевалки вугілля.
Зараз в Україні діють три порти, здатні перевалювати коксівне вугілля, - Іллічівський, Южний і термінал сипких вантажів "Трансінвестсервіс" (ТІС),- декілька причалів яких мають 13-15-метрові глибини, що дозволяють приймати судна дедвейтом 50-100 тис. т. При цьому Іллічівськ практично не переробляє вугілля через відсутність вільних площ і спеціалізації причалів, що склалася. "Южний" же має досить складну транспортну інфраструктуру зважаючи на ландшафтні особливості, що значно збільшує час вивозу вантажів з порту.
Через нерозвинену інфраструктуру українських портів компанії змушені імпортувати вугілля морем з проміжною перевалкою в зарубіжних глибоководних портах. Так, за даними "Метінвесту", група імпортувала вугілля суднами вантажопідйомністю 70 тис. т в порт Бургас (Болгарія), а потім кораблями вантажопідйомністю 5-10 тис. т доставляла його до Маріуполя і Бердянська. "У світовій практиці трансокеанічні перевезення вугілля морем здійснюються великотоннажними морськими суднами і доцільні при використанні кораблів дедвейтом не нижче 70 тис. т (Panamax). Найбільш же ефективне використання суден дедвейтом 100-150 тис. т (Capesize), перевезення на яких дешевше на 15-20%", - пояснюють в "Метінвесті". Судна класу Capesize в Україні приймає лише порт "Южний" - з кінця минулого року.
Прогноз виробництва коксу в Україні
Джерело: "Метінвест Холдинг"
Виробництво коксу і споживання коксівного вугілля в Україні
Джерело: "Укркокс"
Олег Гавриш, Андрій Лєдєнєв
За матеріалами: Коммерсант-Україна
Поділитися новиною