Скільки коштує паливо для народу? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Скільки коштує паливо для народу?

Енергетика
5211
Наприкінці березня українських автолюбителів чекав неприємний сюрприз: буквально за одну ніч з 20 березня на 21 березня ціни на бензин підскочили на 40 копійок. Та й пізніше підвищення цін не зупинилося. Психологічна межа у 8 гривень була успішно подолана українськими трейдерами. У країні от-от має розпочатися посівна, а ціни на паливо "кусаються". Така ситуація загрожує не стільки зривом посівної, скільки подорожчанням врожаю.
Стурбованість ситуацією вже висловив президент України. На нараді з віце-прем'єр-міністром Віктором Слаутою і міністром АПК Миколою Присяжнюком Віктор Янукович сказав про необхідність підписання меморандуму між власниками вітчизняних нафтопереробних заводів, імпортерами нафти і уряду. "Ми повинні використовувати всі можливості, щоб підняти рівень виробництва в АПК, щоб ті, хто працює в селі, відчули - держава про них піклується", - сказав президент. Саме тому Януковича і турбує зростання цін на паливо напередодні посівної.
Передумови "великого стрибка"
Чим же викликаний такий стрибок цін на бензин в Україні? Українські трейдери кивають на світове підвищення цін на нафту. "Ми підняли ціни на бензин у відповідності з тенденціями зростання на ринку", - говорять у прес-службі "Лукойла". Справді, в Європі та США бензин дорожчає. Це пов'язано з кількома чинниками. По-перше, в США вже не раз говорилося про низькі запаси палива в резерві. По-друге, здешевлення долара. Все це призвело до того, що барель нафти сорту Brent коштував 78,7 доларів. І експерти кажуть про те, що це ще не межа. Якщо і далі долар буде демонструвати тенденцію до зниження, а в самих США не наповнять резерв, нафта може перевалити за позначку в 90 доларів за барель. Все це призвело до подорожчання палива в Європі, а як наслідок - і в Україні. Багато трейдерів навіть заговорили про альтернативу європейським постачання палива. Як новий постачальник палива для українського споживача розглядається Казахстан. Проте казахи розглядаються як постачальники дизпалива і низькооктанових бензинів. У той час як бензин вищої якості, як і раніше, безальтернативно постачається з Європи. Безумовно, Україна і сама має нафтопереробні заводи, які можуть виробляти бензин. Але і вони залежать від ціни на нафту на світовому ринку. Здавалося б, березневе підвищення цін на бензин і дизпаливо цілком можна обґрунтувати світовими тенденціями. Однак є кілька нюансів. По-перше, українські трейдери постійно плавно підвищували вартість палива, приводячи її таким чином у відповідність з цінами на нафту і нафтопродукти. Таким чином, розмови про те, що раптовий стрибок цін - це відповідь на загальносвітові тенденції щонайменше напівправда.
По-друге, у другій декаді березня ціни на нафту не тільки не демонстрували різкого зростання, а й навпаки - знижувалися. Так, 24 березня у зв'язку з побоюваннями інвесторів, пов'язаними з фінансовими проблемами Греції та Португалії, а крім того - зміцнення курсу долара США відносно євро, ціни на нафту на світовому ринку істотно знизилися. Так, барель нафти сорту Brent на Лондонській біржі ICE втратив у ціні 1,08 долара і став коштувати 79,62 долара. Чому ж українські трейдери не реагують на світові тенденції? Або їм вигідно реагувати лише на світове підвищення цін на нафту, а пониження - вперто не помічати?
Така ситуація з цінами на паливо в Україні - змова трейдерів. У цьому впевнена як українська влада, так і опозиція. "За різким зростанням ціни нафтопродуктів може бути приховано бажання нафтотрейдерів заробити на традиційному зростанні попиту на паливо в весняно-літній період", - сказав депутат від НУ-НС Василь Петьовка. На його думку, на світових ринках останнім часом не спостерігається істотного зростання цін на нафту, а з іншого боку - немає послаблення курсу гривні. Навпаки, вона подорожчала. На думку Петьовки, така політика трейдерів - це не тільки спроба вкотре отримати істотний прибуток, але перевірити українську владу на міцність. Тим паче, остання зараз щосили зайнята кадровими питаннями, а значить, теоретично, могла б просто пропустити повз увагу зростання цін на паливо. "Антимонопольний комітет повинен негайно розпочати розслідування стрибка ціни нафтопродуктів на вітчизняних АЗС. Є всі підстави стверджувати, що зростання ціни бензину і дизпалива в середньому на 30 копійок стало результатом узгоджених дій операторів ринку", - вважає "нунсівець".
Уряд, всупереч очікуванням трейдером, не "проспав" таке питання, як підвищення цін на паливо. І якщо український президент висловив свою стурбованість, то керівництво Антимонопольного комітету України не стало чекати подальших розпоряджень глави держави або втручання уряду, а 25 березня порушило справу стосовно 15 нафтотрейдерів за ознаками узгоджених дій щодо підвищення цін на бензин і дизпаливо на роздрібному ринку України. Днем раніше, в.о. голови АМКУ Олександр Мельниченко сказав: "З метою вироблення єдиної політики у сфері нафтопродуктів, я мав розмову з міністром палива та енергетики Юрієм Бойком. Ми домовляємося з ним про координацію подальших дій". А це означає, що українським трейдерам слід готується до санкцій не тільки від АМКУ.
Українські споживачі вже передали свій "полум'яний привіт" продавцям палива. В лютому споживання бензину, через мережу українських АЗС, зменшилось на 11% в порівнянні з попереднім роком. "Великий березневий стрибок" навряд чи стимулює автолюбителів України змінювати сформовану тенденцію. А значить і в березні, незважаючи на початку весняно-літнього сезону, не слід очікувати зростання споживання бензину через мережу АЗС у порівнянні з минулим роком.
Відповідатимуть за бензин
Як же далі розвиватимуться події щодо цін на бензин в Україні? Цілком прогнозованою є жорстка реакція уряду на дії трейдерів. І одного порушення справ Антимонопольним комітетом буде вочевидь замало. "У найближчі дні буде доформовано кадровий склад Мінпаливенерго, в тому числі і експертно-аналітичної групи, яка стежить за цінами, після чого ми вивчимо це питання", - повідомило "Комерсанту" високопоставлене джерело в Міністерстві палива та енергетики. Крім того, очевидно, що ціна на бензин впливає і на інші ціни у споживчому кошику пересічного українця. Президент Янукович, передвиборними гаслами якого були "Україна для людей" і "Покращення життя вже сьогодні", навряд чи оцінить такий ось "подарунок" від продавців та виробників палива. Уряд, у свою чергу, отримав прекрасний шанс продемонструвати населенню нашої країни, що він піклуються про українських громадян. А глава Мінпаливенерго Юрій Бойко зможе показати, що працює в інтересах країни, а не якоїсь групи впливу в Партії регіонів.
Українські споживачі будуть "голосувати гаманцем". І тут найбільшим продавцям палива доведеться несолодко: їх роздрібні мережі цілком прогнозовано не дорахуються багатьох покупців. А народ перейде на "сіре паливо" - бензин виготовляється і продається напівлегально. Благо недоліку в ньому немає. За повідомленням порталу OilNews, деякими НПЗ в Україні триває виробництво та відвантаження компонентів автомобільних бензинів КБ-92 і КБ-95 не дивлячись на те, що Держспоживстандарт анулював технічні умови на їх випуск. Компоненти КБ-92 і Кб-95 відрізняються від бензинів марки А-92 і А-95, чиїми аналогами вони відповідно є, низкою параметрів. Наприклад, вмістом сірки. У зв'язку з цим вони обкладаються зниженою ставкою акцизу - 20 євро за тонну проти 110 євро за тонну товарного бензину. Але в лютому Державний комітет з питань технічного регулювання та споживчої політики України анулював дію технічних умов на виробництво компонентів автомобільних бензинів. Однак трейдерів це не зупинило. Це означає, що українці зможуть купувати більш дешеві "аналоги" високооктанових бензинів. А імпортери і дорогого європейського палива або виробники палива зі схожими характеристиками в Україні не дорахуються своїх клієнтів.
Судячи з усього, українські нафтотрейдери готові зайняти почесне друге місце з лютої "любові" населення після українських банків. Особливо якщо на їх "витівки", як і на банківські, уряд буде дивитися "крізь пальці".
Борис Рудь
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас