Адмінсуди без грошей та соціалки — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Адмінсуди без грошей та соціалки

Казна та Політика
1049
Пленум Верховного суду України (ВСУ) направив подання до Конституційного суду, не погодившись із рішенням парламенту про передачу майже 200 тис. соціальних суперечок із системи адмінсудів до загальних судів. А лідери адмінюстіціі, позбувшись частини мертвого вантажу справ, поки відмовчуються, більше уваги приділяючи критичному рівню фінансування адмінсудів.
У п'ятницю в судовій системі відбулися перші з початку року значні заходи - пленум Верховного суду, президія Вищого адміністративного суду (ВАСУ), а також спільне засідання Ради суддів адмінсудів (РПАС) та президії ВАСУ. Високопоставлені судді нарешті згадали, що, крім президентських виборів і пов'язаних із ними конфліктів, в судах є багато інших проблем, які потребують термінового вирішення. Це ілюструє і той факт, що на 26 березня призначено ще і засідання Ради суддів України, яка востаннє збиралась ще в грудні 2009 р.
Пленум ВСУ
Основну увагу пленуму було сконцентровано на законі № 1691-VI, який набрав чинності 10 березня ц. р. і передбачає переведення тисяч справ із соціальних виплат з адмінсудів до судів загальної юрисдикції. Обурення ВСУ і суддів загальних судів зрозуміле. З одного боку, такі справи є мало не суттю роботи адмінсудів, яка полягає в захисті прав громадянина у суперечках з владою. З іншого боку, загальні суди повинні прийняти і розглянути велику кількість справ без будь-якої компенсації - без додаткового фінансування, кадрового та інформаційно-технічного забезпечення.
Керівництво ЗСУ, природно, не збирається робити такі подвиги заради адмінсудів, які в грудні 2009 р. надали статус в. о. голові ВАСУ Олександру Пасенюку, а не першому заступнику голови ВАСУ Миколі Сирошу, як того вимагав ЗСУ. Примітно, що Сирош сидів у президії пленуму ВСУ, хоча, як стало відомо "ЭИ", Пасенюк не давав йому вказівки йти на цей захід. Водночас Сирош був відсутній на зборах у ВАСУ в другій половині дня, що теж показово.
Заступник голови ВСУ Анатолій Ярема у своєму виступі підкреслив, що багато причин, з яких Рада передала справи із соціальних виплат у загальні суди, не мають під собою достатньої підстави. Зокрема, за його даними, голови апеляційних адмінсудів не прагнули повністю доукомплектовувати штат своїх судів, що дозволяло їм істотно збільшувати зарплати вже працюючим суддям. "ВАСУ з 55 суддями не може вирішити в розумні терміни 16 тис. справ, а громадянська палата ВСУ у складі 22 суддів, виходить, може.
При цьому кошти на розгляд цих справ залишаються в адмінсудах. Крім цього, розгляд згаданих справ з ЦПК, а не з КАСУ істотно звужує обсяг прав громадян, особливо найменш соціально захищених. Зокрема, в КАСУ реалізована концепція презумпції вини суб'єкта владних повноважень, а адмінсуд може сприяти позивачеві у формуванні доказової бази. Цього немає в цивільному процесі ", - нарікав Ярема. Він також озвучив дані апеляційних адмінсудів за 2010 р.: кількість справ із соціальних виплат складає 383 967, з яких до судів загальної юрисдикції має бути передано 181 420 справ.
68 членів пленуму ВСУ попросили КС невідкладно, протягом місяця, розглянути це подання ЗСУ.
Заходи до ВАСУ
Лідери адмінюстіціі, які опинилися у двозначній ситуації, прийняли рішення відмовчуватися до повного з'ясування ситуації. Адже, з одного боку, Олександр Пасенюк сам м'яко констатував на засіданні комітету Ради з правосуддя, що справи із соцвиплат - споконвічна парафія адмінсудів, а парламент намагається її звузити. Але, з іншого боку, очевидно те, як соціалка тисне на адмінсуди: в 2009 р. у Київському апеляційному адмінсуді накопичилося майже 100 тис. справ, левова частка яких - соціальні. Тому окремі члени комітету з правосуддя згадують про те, як лідери адмінюстіціі вели з ними розмови з цього приводу.
Тому зрозуміло, чому на спільному засіданні РПАС та президії ВАСУ мова йшла про фінансування адмінсудів, а Олександр Пасенюк не дав розвинутися дискусіям про передачу справ із соцвиплат, хоча в багатьох голів адмінсудів постало багато питань.
Пасенюк розкритикував діяльність Державної судової адміністрації (ДСА) щодо фінансування та забезпечення роботи адмінсудів, а також відзначив упереджене ставлення до адмінюстіціі. "При однаковій кількості суддів фонд оплати праці в апеляційному госпсуді на 18 млн. грн. більший, ніж у адмінсудів, а в місцевих госпсудів - більший ніж на 26 млн. грн.
При цьому до апеляційного госпсуду в 2009 р. надійшло 42 тис. справ, а до адмінсудів - 554 тис. До місцевих госпсудів надійшло 194 тис. справ, а в окружні адмінсуди - 340 тис. справ. При цьому госпсуд забезпечений набагато краще і за іншими статтями. В результаті на розгляд однієї справи в місцевому адмінсуді припадає 465 грн., А в місцевому господарському суді - 1043 грн. В апеляційному адмінсуді на одну справу витрачається 140 грн., У той час як в апеляційний госпсуд - 2558 грн. ", - повідомив в. о. голови ВАСУ. За його даними, залишається незадовільним рівень матеріально-технічного забезпечення. Так, Чернігівський окружний адмінсуд забезпечений комп'ютерною технікою тільки на 12% від потреби.
Представники ДСА із звинуваченнями не погодилися, підкресливши, що в умовах відсутності держбюджету-2010, економічної кризи і хронічного недофінансування судів роблять все можливе для забезпечення роботи судової системи.
Зрештою стало зрозуміло, що до прийняття повноцінного держбюджету всім, без винятку, вітчизняним судам доведеться проявити дива спритності і терпіння.
Андрій Уманець
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас