Реформи повернуть назусп’ять
Реформа залізничного транспорту знову знаходиться під загрозою. Представники нової влади не виключають відміни нинішньої програми реформування "Укрзалізниці" для того, щоб закласти в її основу власну ідеологію. Це відстрочить позитивні зрушення в галузі, упевнені експерти.
Як заявив народний депутат від ПР, екс-гендиректор і вірогідний кандидат на посаду її нового керівника Володимир Козак, одним з перших кроків нової влади у галузі залізничного транспорту може стати зміна курсу реформ. "Найбільш стратегічно правильна програма реформування "Укрзалізниці" була розроблена ще в 2006-у. Виходячи з того, що формувалася вона представниками Кабінету міністрів, який очолював Віктор Янукович, можна сказати, що в ній зосереджено бачення розвитку галузі нинішнім президентом. Тому саме цю програму сьогодні потрібно брати за основу і виконувати", - зазначає пан Козак. За його словами, та програма реформ, яку затвердив уряд Юлії Тимошенко, "є тупиковою, помилковою і такою, що веде лише до втрати часу", тому вона має бути негайно скасована.
Нагадаємо, наприкінці 2009 р. уряд затвердив "Державну цільову програму реформування залізничного транспорту на 2010-2015 рр.". Цьому передувала тривала дискусія на рівні владних кабінетів і галузевих об'єднань відносно того, чи ляже в основу реформ концепція, розроблена в 2006 р. Врешті зупинилися на альтернативному варіанті, головна відмінна риса якого від колишнього - в ході реформування "Укрзалізниця" перетворюється в держконцерн (а не державну акціонерну компанію, як це було запропоновано раніше).
Експерти досить високо оцінюють вірогідність того, що програма дійсно буде скасована. "Упевнений, з приходом нової влади питання реформування знову стоятимуть гостро. І, швидше за все, концепцію реформ знову переглянуть", - говорить керівник аналітичної групи консалтингового консорціуму "Менеджмент консалтинг груп" Дмитро Подтуркін. Це, вважає він, негативно позначиться на галузі, оскільки відстрочить перетворення "Укрзалізниці" із структури з поєднаними функціями господарювання і управління в більш ринкову структуру, а також зажадає додаткових фінансових ресурсів.
"Та програма реформування, яка затверджена зараз, прийнятніша, тому що вона містить деякий проміжний етап переходу. Вона м'якша і менш ресурсоємна. Не упевнений, що зараз, під час кризи, уряд потягне створення акціонерної компанії", - зазначає аналітик. Володимир Козак же упевнений, що створення держконцерну - "це просто зміна вивіски і нічого це не дасть". "Забезпечити демонополізацію перевезень, рівний доступ до залізничної інфраструктури і створити дієвий механізм залучення інвестицій можна лише шляхом організації акціонерного товариства", - запевняє він.
Зазначимо, однією з основних причин, з якої вирішено було відмовитися від створення акціонерної компанії на базі "Укрзалізниці", в Кабміні Юлії Тимошенко називали загрозу приватизації залізниць. "У минулій каденції основним ініціатором реформування був Антон Пригодський (депутат від ПР, екс-глава транспортного комітету ВР.- "i"), який дійсно збирався провести це все під себе і приватизувати сектор вантажних перевезень "Укрзалізниці", - визнає один з депутатів.
Втім, однозначно прогнозувати долю залізниць зараз експерти не беруться. "Наскільки я знаю, пан Пригодський вже втратив інтерес до залізниць. Тому не факт, що знову лобіюватиметься минулий варіант реформ", - вважає депутат від БЮТ, член транспортного комітету Микола Ковзель. За його словами, при нинішніх коаліційних розкладах "Укрзалізниця" залишається квотою фракції Володимира Литвина, тому керівник тут може залишитися колишній - Михайло Костюк (його називають ставлеником цієї політсили). "Думаю, навіть в разі збереження за керівництвом, що діє, своїх посад в основі його рішень лежатиме вже інша ідеологія, сформована новим урядом", - заперечує Дмитро Подтуркін.
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною