Податкові канікули скасовуються — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Податкові канікули скасовуються

Казна та Політика
8679
Першим на те, що податкові канікули не будуть тотальним позбавленням малого бізнесу від усіх податків і зборів, натякнув Борис Колесников. Ще в лютому, говорячи про необхідність звільнити готельний бізнес від податку на прибуток, який сьогодні становить 25%, він підкреслив, що на те саме може розраховувати і малий бізнес.
Днями саме про таке бачення податкових канікул повідомив і віце-прем'єр Сергій Тігіпко. За його словами, зараз опрацьовується модель, за якої малий бізнес буде позбавлений тільки від податку на прибуток. Щоправда, назвати точні терміни запровадження таких пільг Сергій Леонідович не наважився. Експерти ж вважають, що зробити це швидко не вдасться.
"Юридично для введення податкових канікул серйозних перешкод немає. Але це вимагає внесення змін до чинного законодавства. Правова складність механізму досягнення поставленої мети теж може застопорити реалізацію ідеї. Наприклад, буде необхідно узгодити співіснування звичайної системи оподаткування та "канікулярної", визначити порядок безболісного переходу від звичної системи до пільгової (і назад) і т.ін. ", - вважає керівник податково-юридичного відділу" Ернст енд Янг "Володимир Котенко.
Написання і використання таких документів може зайняти не один місяць, а отже, у цьому півріччі на скасування навіть податку на прибуток розраховувати не доводиться.
З іншого боку, відкладання такого рішення може бути й на краще. Адже велика ймовірність того, що такий підхід стане швидше приводом для зловживань, ніж реальною допомогою "малюкам". Сьогодні малий бізнес - це підприємства, що налічують не більше 50 працівників, обсяги річного доходу від реалізації товарів і послуг яких не перевищують 70 млн. грн. При таких критеріях кожен завод, маючи обсяги, скажімо, 200-300 млн., мобільно розділиться на декілька малих підприємств, і їх власник на законних підставах перестане платити податок на прибуток. Перешкодити цьому без додаткових законодавчих обмежень податкова не зможе. У результаті сумарні втрати бюджету будуть обчислюватися мільйонами.
"Введення податкових канікул призведе до зменшення доходної частини бюджету. Як показує досвід Росії, можливі зловживання як раз з боку дрібних компаній. Наші північні сусіди в 90-х роках ввели податкові канікули, що обернулося появою великої кількості фірм-одноденок, які просто не доживали до початку звітного періоду ", - наводить приклад директор інвестиційної компанії Union Capital Валерій Краюшкін.
А от реалізація сценарію з наданням пільг за критерієм величини компанії найбільш показова на прикладі Пакистану. Майже десять років тому в Пакистані (основна діяльність країни - сільське господарство) в результаті податкової реформи, ініційованої тодішнім прем'єр-міністром Беназір Бхутто, великі землевласники отримали додаткові податки, а дрібні фермерські господарства від них були звільнені. Однак на практиці такі заходи призвели до ще більшого ухилення від податків - землевласники дробили свої угіддя, реєструючи їх на сотні дрібних господарств, щоб мінімізувати відрахування.
Щоправда, для мінімізації втрат бюджету від несплати малим бізнесом податку на прибуток влада може використовувати різні обмеження. Приміром, надання податкової пільги лише на етапі створення/становлення бізнесу. Це найбільш часто вживаний механізм у світовій практиці, тому що податкові преференції зазвичай надаються з метою залучення інвестицій та відкриття нових фірм. Величезний плюс такого підходу - просте адміністрування і обмеженість в термінах.
Як правило, для новостворених підприємств пільги пропонуються терміном до п'яти років і не підлягають відновленню (у Великобританії для нових компаній податок на прибуток знижено з 20 до 1%). Якщо ж після закінчення пільгового періоду компанія закривається (скажімо, щоб знову перереєструватися у новостворену), вона автоматично зобов'язана сплатити до бюджету (в процесі ліквідації) всі отримані пільги.
Ще один "обмежувач", який може використовувати влада, - це обсяги виручки. Зараз, згідно з новою методикою визначення малого бізнесу, таким є будь-яке підприємство з річним обігом до 70 млн. грн. Але у своїх заявах нова влада говорила про інші критерії - 5 або 10 млн. До речі, обсяг виручки в свій час став основним критерієм для надання податкової пільги у вигляді єдиного податку і в принципі непогано себе зарекомендував. У всякому разі, на думку більшості експертів, обійти обмеження в 500 тис. або 1 млн. "єдиноподатнику" досить складно.
Самі представники малого бізнесу не в захваті від такого трактування податкових канікул. Вони впевнені, що скасовувати податок на прибуток не потрібно, так як сплата саме цього податку ніколи не було проблемою. На думку керівника одного з підприємств малого бізнесу (обіг близько 5 млн. на рік), основна проблема - це контролюючі органи, які обходяться дорожче, ніж будь-які податки, і соціальні платежі.
"За 11 працівників доводиться платити більше 14 тис. грн. на місяць відрахувань до Пенсійного фонду і фондів соціального страхування. Тоді як чесний податок на прибуток становить близько 1,5 тисячі", - розповідає бізнесмен.
Так що звільнення від такого навантаження навряд чи істотно поліпшить становище малого бізнесу. Ще більше розчарування спіткало "єдиноподатників", які розраховували повністю позбутися платежів до бюджету. Але на виході виявляється, що навіть потенційно нові податкові пільги охоплять тільки 9% малого бізнесу, інших плановані преференції не торкнуться.
Світлана Кондрашова
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас