ЄС оберігається від перебоїв з газом — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

ЄС оберігається від перебоїв з газом

Енергетика
348
Документ про безпеку газових постачань може замінити директиву Єврокомісії від 2004 р. Поштовхом для вироблення нових підходів до підвищення енергетичної безпеки стала торішня газова криза, що виникла через негаразди між Росією і Україною.
В комітеті Європарламенту з питань промисловості, науки і енергетики відбулося перше голосування по тексту проекту, запропонованого Єврокомісією. Документ передбачає заходи солідарності між країнами Євросоюзу щоб уникнути повторної газової кризи. Передусім йдеться про можливе перекидання газу з тих країн, де його більше, в ті, які страждають від кризи. А також - про будівництво додаткових елементів інфраструктури, зокрема сполучних трубопроводів між країнами Євросоюзу, і про можливий реверс трубопроводів.
За словами європарламентаря від Християнсько-демократичної партії Алехо Відаль Куадраса (Іспанія), при виникненні пробки на схід від кордонів Євросоюзу, наприклад, можна було б по газопроводу Ямал - Європа перекачувати газ у зворотному напрямі: із Західної Європи до Польщі і далі. "Гіркий досвід показав, що проблема не стільки в браку газу, скільки у відсутності оптимального розподілу. У січні минулого року, коли виникли перебої з російським газом, Іспанія, отримуючи газ з Африки, мала надлишки, але через відсутність з'єднань з Францією не змогла перекинути газ далі - на схід, в Словаччину чи Болгарію", - резюмує Куадрас.
Пріоритетним споживачем газу, за новим законом, визнано ЖКГ. Тобто, при зниженні постачань газу для промисловості газ перенаправлятиметься до населення. При цьому, наприклад, Чехія, в якої є газ в сховищах, зобов'язана буде в першу чергу дати газ ЖКГ Словаччини, навіть за рахунок чеської промисловості. Згідно проекту, режим кризи автоматично включається, якщо загальні постачання газу в ЄС падають на 10%. Але щодо цього показника поки немає єдиної думки. Більше того, Європарламент пропонує ввести регіональні пороги. Законопроект передбачає, що головним регулятором повинні стати ринкові механізми і, лише коли вони не справляються, допускається підключення неринкових: державних і союзних. Підвищується роль координаційної групи по газу: мета - повноцінний обмін інформацією і узгодження дій.
5 березня поточного року Єврокомісія прийняла рішення інвестувати EUR2,3 млрд. профінансувати проекти підвищення енергетичної безпеки країн Євросоюзу. Через терміновість більшості проектів всю вказану суму планується освоїти протягом 18 місяців. З виділених коштів EUR1,39 млрд. припадає на 31 проект будівництва нових газопроводів, у тому числі EUR200 млн. - на проект Nabucco, а ще EUR910 млн.- на 12 проектів об'єднання електромереж.
Довгострокові контракти між крупними європейськими компаніями і "Газпромом" містять територіальну умову, тобто забороняють продаж газу в інших країнах Євросоюзу, що суперечить союзному законодавству і, тим більше, несумісне з новим.
Прийняття законопроекту може призвести до перегляду цих довгострокових контрактів, вважає директор міжнародного енергетичного клубу Q-Club Олександр Тодійчук. "До кризи, коли активно розвивався промисловий сектор, дуже непропорційно зростало і споживання енергії, в першу чергу газу. Всі хотіли отримати гарантовано довгострокове постачання газу, і ф'ючерсні контракти стали дуже актуальними. Але в кризу такі контракти виявилися невигідними, оскільки ціни на газ стали набагато вищими, і умови вже не влаштовували. Багато країн, починаючи з Німеччини, почали відходити від довгострокових контрактів. Відходить від них і Росія, яка встигла підписати невигідні контракти з Туркменістаном", - говорить експерт.
Втім, не факт, що новий закон, якщо буде прийнятий, візьмуть до уваги. "Єдиної європейської енергетичної політики не існує. Всі договори, директиви і угоди між країнами Євросоюзу майже не вплинули на енергетичну політику окремих членів Євросоюзу, в першу чергу країн старої Європи.
Німеччина проводила свою політику, Франція реалізовувала свою. Тому говорити, що після прийняття нового закону Gaz de France або Ruhrgas зможе відмовитися від вигідної угоди з "Газпромом", на мій погляд, не варто", - сказав заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев.
За словами Рябцева, Росія розглядає газ як засіб політичного тиску і напевно в майбутньому продаватиме газ дешевше тим країнам, з якими будуть налагоджені тісніші політичні контакти, і дорожче - де виникнуть політичні конфлікти.
Олександр Тодійчук вважає, що Росія зробила велику помилку, коли почала використовувати газ як важіль політичного тиску. "Євросоюз зробив висновки і вирішив зв'язати країни співтовариства інфраструктурними трубопроводами, а також прийняв рішення не збільшувати свою залежність від російського газу. І новий закон про безпеку постачань газу лише зміцнюватиме таку політику, яка вже реалізовується протягом останнього року", - сказав експерт.
За словами Тодійчука, країни Євросоюзу і далі обережно ставтимуться до залежності від російського газу: "Якщо поглянути баланс минулого року, то споживання газу з Росії зменшилося найбільше. Європейські країни все більше віддають перевагу постачанням газу з інших країн з тим, аби диверсифікувати ризики. Зокрема, проект Nabucco тому підтвердження".
На думку Рябцева, Україні також необхідно зайнятися укладанням трибічних газових угод, щоб в України були не лише угоди з Росією, досить невигідні, але і угоди з країнами Євросоюзу щодо безпеки транзиту і модернізації ГТС. "Дуже складно зацікавити Євросоюз, оскільки Україна практично завжди виступає в ролі прохача. Проте не виключено, що бажання Європи гарантувати безперебійність постачань зможе послужити заставою того, що європейські країни будуть зацікавлені в діалозі з Україною як транзитером", - додав Рябцев. Експерт нагадав, що 18 грудня минулого року Україна приєдналася до Європейського енергетичного співтовариства.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас