Гаманці на дієті — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Гаманці на дієті

Аграрний ринок
5020
Якщо до недавнього часу київський продуктовий роздріб реагував на фінансову кризу набагато спокійніше, ніж регіональний, то з нового року ситуація змінилася. Збіднілі городяни все частіше економлять на продуктах, відмовляючись від молочних і м'ясних "делікатесів" на користь картоплі і крупам. Покупці з середнім рівнем прибутку, навпаки, готові заплатити трохи дорожче, але отримати якісний товар, тому переходять на імпортну їжу, бо заморські продукти дорожчають набагато повільніше від вітчизняних.
Неапетитні ціни
Галопуюче зростання цін на продукти змусило киян харчуватися скромніше. За даними Держкомстату, в лютому продукти подорожчали на 3,5%. Найбільше підвищилася вартість овочів і цукру (на 17%) і молочних продуктів (майже на 8%). Генеральний директор мережі Novus Павло Шевчук говорить, що за останні півроку ціни на всі товари в столичному роздробі підскочили в середньому більш ніж на 20%, а на деякі групи - фактично в рази. Наприклад, молочні продукти і твердий сир стали дорожче на 87%, фрукти і овочі - на 113%, крупи - на 91%.
В грошах цифри виглядають ще жахливіше. Літр молока зараз коштує близько 7-8 грн., пачка вершкового масла - 13-15 грн., кілограм сиру - від 50-60 грн., картоплі - від 5 грн., гречки - до 10 грн. І судячи з того, як методично продавці переписують цінники, ці цифри не остаточні. У столичних супермаркетах розповідають, що кожне нове постачання приходить вже з 3-5%-ною націнкою.
Ця тенденція зіпсувала апетит багатьом киянам. Результати вивчення споживчих настроїв Міжнародним центром перспективних досліджень і компанією GFK свідчать, що до кінця зими в столиці цей показник впав у порівнянні з груднем на дев'ять пунктів. Адже ще в кінці 2009 р. цифра, навпаки, була досить високою (100) і вперше з початку кризи досягла так званої "межі оптимізму". Дослідники не відкидають, що саме пожвавлення споживачів дозволило продавцям завищити ціни навіть більше, ніж того вимагали об'єктивні причини. Але, схоже, ритейлори все-таки перегнули палицю. Все більшому числу киян бракує грошей на звичний набір продуктів.
Директор департаменту продажів гіпермаркета "Караван" Андрій Мінєєв говорить, що за останні два-три місяці сума середнього чека збільшилася на 15-20%. У мережах відмовилися озвучити цю цифру в грошах, але, на думку аналітиків, столична сім'я, яка навіть дуже скромно харчується, змушена витрачати на тижневий раціон не менше 300-400 грн. При цьому вміст споживчого кошика аж надто збіднів. Поступово з неї зникають такі "делікатеси", як молочні вироби, м'ясо, риба і солодощі. Директор із закупівля мережі "Метро Кеш енд Керрі Україна" Міхаель Кайзер відзначає, що в їх магазинах знижуються продажі ковбасних виробів і м'яса, а також свіжої риби, яку кияни не вважають предметом першої необхідності. За оцінками ритейлорів, продажі згаданих товарів за останні два-три місяці впали як мінімум на третину. Це перший подібний обвал продуктових продажів у столиці з початку кризи. До кінця 2009 р. на їжі економили переважно жителі регіонів, тоді як Київ вважався в цьому плані порівняно благополучним.
На бобах і делікатесах
Відмовившись від надмірностей, небагаті покупці витрачають свій продуктовий бюджет на все прозаїчнішу їжу. За словами Павла Шевчука, незважаючи на різке подорожчання овочів, фруктів і круп, їх продажі лише зростають, і, скільки б не коштували ці продукти, вони як і раніше залишаться на столах киян, бо нічого дешевшого придбати все одно не можна. Бажання заощадити у споживачів переважило навіть турботу про шлунки. У Держспоживстандарті констатують, що понад 40% продукції не відповідає вимогам нормативних документів.
Найбільше "неліквіду" в категоріях хлібобулочних, макаронних і кондитерських виробів, цукру, м'ясних, рибних і молочних продуктів, масложирової і плодоовочевої продукції, чаю і кави, продуктів дитячого харчування, а також курячих яєць. Ці цифри цілком закономірні, якщо врахувати, що при виборі товару більшість покупців зараз орієнтуються в першу чергу на ціни. Андрій Мінєєв відзначає перерозподіл продажів практично в кожній товарній категорії на користь доступнішої за вартістю продукції.
Зміну смаків середнього класу помітили і виробники. Як сказав директор департаменту торгівлі і виробництва групи компаній "Агрополіс" (ТМ "Щедрий вечір") Віктор Смирнов, в структурі їх київських продажів за останні декілька місяців обсяги реалізації продукції у високому ціновому сегменті зменшилися на 30%, тоді як в економ-класі, навпаки, зросли на 20%. За словами Шевчука, вони залучають до співпраці регіональних виробників, які готові поставляти маловідомі масовому споживачеві ТМ за доступними цінами. Крім того, мережі розширюють перелік власних торгівельних марок.
Та подібні заходи не врятували роздріб від відтоку покупців. Павло Шевчук констатує відтік споживачів на ринки. За найскромнішими оцінками, базарні торговці вже відвоювали в цивілізованого ритейлу до 10% клієнтів і надалі ця цифра буде лише зростати.
Інакше поводяться покупці з середнім рівнем доходу. У міру того, як дорожчають звичні для їх раціону вітчизняні продукти, вони все частіше шукають аналоги серед імпортних товарів. Особливо яскраво ця тенденція проявилася в сегменті молочної продукції. Міхаель Кайзер розповідає, що покупці все частіше віддають перевагу польському твердому сиру, який при вищій якості коштує стільки ж, як і український, а то і дешевше. Директор консалтингової компанії "Інфагро" Василь Вінтоняк відзначає, що на сьогодні частка імпортного сиру в столичному роздробі займає близько 5%. На перший погляд, цифра невелика, але якщо врахувати, що лише з початку року вона зросла на 1-2%, то перспективи продажів імпортної продукції в Києві доволі захмарні. За словами Вінтоняка, в столичний роздріб недорогі польські сири ("Едам", "Гауда" та ін.) надходять за ціною від 43 грн./кг, тоді як відпускна вартість аналогічної продукції вітчизняного виробництва складає не менше 50 грн./кг. Отже, переорієнтація на імпорт триватиме й надалі. За схожим сценарієм розвивається і ситуація з вершковим маслом.
"Ті, хто раніше купував дороге українське масло, зараз, коли його вартість досягла 13-15 грн./пачка, вже цілком можуть дозволити собі купувати фінський або новозеландський продукт за 17-18 грн./пачка", - говорить аналітик компанії ААА Марія Колесник.
Постачальники заявляють і про зростання продажів імпортних солодощів. У компанії "Ферреро Україна" стверджують, що за останні місяці обсяги реалізації їх продукції трохи збільшилися в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Дорожчання цукру стало приводом для наших кондитерів додати до цінників до 20%. В результаті середньостатистична коробка більш-менш пристойних цукерок коштує не менше 20-25 грн. Але доплативши 5-10 грн., можна придбати продукцію світових ТМ, постачальники яких накручують ціни з меншим азартом, ніж місцеві виробники. Як сказав генеральний директор компанії "Ферреро Україна" Томаш Миколайчак, після стрибка євро торік вони піднімали ціни "порціями": останнє подорожчання на 10-15% було в жовтні 2009 р. Але навіть зараз ціни у валюті залишаються нижчими від докризових.
З підвищенням цін і зниженням якості ризикують втратити покупців з середнім рівнем доходу і вітчизняні ковбасники. Тим більше що деякі столичні мережі вже збільшили пропозицію польської та австрійської м'ясної продукції, яка при вищій якості коштує лише на 15-20% дорожче.
Людмила Ксьонз
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас