Ера Азарова — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ера Азарова

Казна та Політика
5399
11 березня 2010 року увійде до історії України не лише прем'єрою нової версії "Аліси в Країні чудес", а і новим урядом. Лише декілька годин знадобилося коаліції у Верховній Раді, щоб завершити "епоху Тимошенко" і розпочати "еру Азарова". Бліцкриг в сесійній залі відкрив перед командою Миколи Яновича двері в створене їх попередниками Задзеркалля, яке тепер треба перетворити на нормальний економічний механізм.
Кадри, які вирішують...
Поки ми писали статтю про нових міністрів і віце-прем'єрів, вони вже збиралися на перше засідання Кабінету міністрів. Жодних дивовижних кадрових "вишукувань" спостерігачам відшукати не вдалося. Майже всі призначення прогнозувалися заздалегідь, багато осіб давно знайомі.
У політиків не прийнято коментувати призначення один одного, але ми все-таки умовили одного із старожилів влади - голову Держфінпослуг Віктора Суслова - висловити свою думку про кадровий склад економічного блоку. Тим більше що всіх, хто туди увійшов, він багато років знає за спільною робоою в парламенті, Кабміні і міністерствах.
"Аналізуючи досвід роботи кожного, хто зайняв високі пости в економічному блоці уряду, я повинен відзначити, що там немає чисто політичних призначенців, - говорить Віктор Суслов. - Серед людей, які визначатимуть економічну політику країни, а це, безумовно, Микола Азаров як прем'єр-міністр, Сергій Тігіпко як віце-прем'єр, Федір Ярошенко і Василь Цушко, як міністри фінансів і економіки - всі високі професіонали в своїй сфері. Разом з прем'єр-міністром вони ідеологічно сумісні. Я упевнений, що там не буде внутрішніх конфліктів. Це професійна команда, вона діятиме злагоджено, чітко, ефективно.
Микола Янович має колосальний досвід і парламентської роботи, і на високих посадах у виконавчій владі. Федір Ярошенко був його першим заступником в Державній Податковій адміністрації, в Міністерстві фінансів. Вони прекрасно розуміють один одного. І це, безумовно, дуже ефективний тандем.
Василь Цушко з 1994 році декілька скликань поспіль був членом парламентського Комітету з фінансів і банківської діяльності. Він хороший фахівець з економіки аграрного сектора і питань оподаткування. До того ж великий стаж законодавчої роботи у нього доповнений губернаторським досвідом (Одеська область - багатогалузева, це важливо) і міністерським - в МВС. Тут потрібно відзначити, що на посаді міністра економіки важко підібрати кандидатуру практика, який спеціалізувався б у всіх галузях.
Сергій Тігіпко коментарів не потребує. Це політично обґрунтоване призначення, враховуючи значну підтримку, яку Сергій Леонідович отримав на виборах. У нього великий досвід роботи в банківській сфері, він займався економічними реформами в декількох урядах, його призначення повинні позитивно сприйняти і в МВФ, і в Світовому банку. Це кращий кандидат на посаді віце-прем'єра, який має провести економічні реформи в країні.
В цілому ж загальна картина складеться тоді, коли буде відома кандидатура на посаду глави Національного банку України. На недавньому брифінгу Миколи Яновича прозвучала абсолютно правильна думка, що уряд і Національний банк конфліктувати надалі не будуть. З чого можна зробити висновок, що главою НБУ буде та людина, яка зможе працювати в тандемі з урядом, а не підривати його економічну політику. Доречно нагадати, що відповідно до законодавства НБУ зобов'язаний підтримувати економічну політику уряду", - укладає Віктор Суслов.
Втім, не економічним блоком єдиним характеризується уряд. Це цілісний організм, і коли кожен орган грає в свою власну гру, країна відчуває важкі конвульсії. Про що свідчать останні два роки.
"Виходячи з тих прізвищ, які на сьогодні вже названі, і тих людей, хто вже увійшов до складу Кабінету міністрів, можна сказати, що Віктор Янукович, в принципі, залишається вірним собі, оскільки два його прем'єрства показували, що він намагається мінімально міняти склад Кабінету міністрів, - коментує призначення президент Центру системного аналізу і прогнозування Ростислав Іщенко. - Можна навіть приблизно перерахувати людей, які були в його кабмінах: Азаров (само собою), Клюєв, Бойко, Грищенко, Табачник, Толстоухов, Цушко, Яцуба, Шуфрич, Лавринович - це склади попередніх кабінетів Віктора Федоровича. Тобто люди зайняли практично ті ж позиції або близькі до тих, які вони займали до цього.
Знову ж таки це мінімально компромісний Кабмін - тут досить слабко представлені такі партнери Партії регіонів, як комуністи і Блок Литвина. Очевидним є те, що Кабмін досить професійний - тобто він мінімально політизований. Вочевидь також, що уряд і власне прем'єр покликані вирішувати практичні питання і, в першу чергу, питання виведення країни з кризової ситуації. Причому це стосується як сфери економіки і фінансів, так і сфери ідеології, освіти - гуманітарної сфери в цілому.
Думаю, що якщо говорити про якісь компроміси, то компромісним блоком, в першу чергу, є блок віце-прем'єр-міністрів. З першим віце-прем'єром їх "набралося" аж семеро - в порівнянні з трьома, а пізніше чотирма в другому уряді Януковича. По-перше, це викликано тим, що кількість віце-прем'єр-міністрів у нас не регламентовано законодавством. По-друге, за рідкісним винятком віце-прем'єри не володіють конкретними важелями впливу на ситуацію, на відміну від міністрів, які багато проблем можуть вирішувати просто своїми наказами або нормативними актами, що приймаються в рамках міністерств. І тому для задоволення якихось апетитів своїх союзників або навіть різних груп всередині Партії регіонів було б розумно - вочевидь, цим шляхом і пішли ті, хто складав уряд, - збільшити кількість віце-прем'єрів, і саме ці посади роздати тим людям, яких треба було задовольнити", - підсумовує Іщенко.
Загалом, найбільша помилка зараз - підживлювати ілюзії з приводу поліпшення економічної ситуації в найкоротші терміни. Микола Азаров - не Гарі Поттер. Його міністри і віце-прем'єри - люди з політичними біографіями і без чарівних паличок. У них є звички, у тому числі і шкідливі, амбіції і власне розуміння, як потрібно вирішувати ту чи іншу проблему. Вони напевно помилятимуться і визнаватимуть свої помилки. Але, без сумніву, цей оркестр гратиме краще, ніж ансамбль під управлінням Тимошенко. І, головне, буде менше фальшувати.
Проблеми, які їм дісталися
Тон відвертості Микола Азаров задав ще в своєму виступі. За його словами, новий уряд України отримає від попередньої влади важкий спадок і змушений буде зайнятися відновленням і відродженням країни. "Нам доведеться відновлювати Україну, кожну галузь, кожен регіон і систему управління в цілому. Ми докладемо всіх зусиль, щоб Україна стала державою з безумовним верховенством закону, без корупції. Нинішня ситуація в країні дійшла до критичної межі, і потрібні зміни... Країна розграбована, казна держави порожня, економічне падіння триває, державний борг збільшився в три рази, бюджет на 2010 рік відсутній", - відзначив він.
Азаров чесно сказав, що, проаналізувавши ситуацію, доведеться, можливо, йти і на непопулярні заходи у зв'язку з боротьбою з кризою. Але ключовою в його словах була теза, яка фактично визначила ідеологію роботи нового уряду: покласти тягар виходу з кризи не на бідних, а на багатих. Аби багаті несли основний тягар соціальних обмежень. "Якщо треба приймати круті заходи, ми пояснимо людям і приймемо. Ситуація критична", - ще раз повторив Микола Янович.
Він дипломатично висловився за створення міжфракційної групи з моніторингу економічної ситуації і встиг запросити до участі в ній опозицію, яка, зрозуміло, відреагувала на почуте завиванням в стилі шакала Табаки.
В будь-якому разі виступ нового глави уряду не був песимістичним. Сенсаційними можна назвати терміни, в які новий Кабмін обіцяв внести до Верховної Ради проект бюджету, на жаль, поточний рік: 11 квітня. Щоправда, аналітики кажуть, що це буде проміжний документ.
"У зв'язку зі зміною Кабміну навряд чи варто розраховувати на те, що його новий склад встигне в рекордно короткі терміни підготувати принципово новий проект бюджету-2010, а нова правляча коаліція зможе його затвердити без тяганини, - вважає експерт "Фонду громадської безпеки Юрій Гаврилечко. - Швидше за все, слід чекати, що до кінця квітня буде прийнятий (можливо, з поправками, але не міняючи особливо бази) проект бюджету, підготовлений ще в минулому році урядом Тимошенко. Безумовно, це далеко не кращий варіант, але ситуація, коли країна живе зовсім без бюджету (а в реальності за бюджетом 2009 року), уявляється ще сумнішою. За два місяці 2010 року інфляція склала вже 3,7%, причому якщо дивитися за місяцями, то відзначається картина суто протилежна щодо попереднього року: у лютому 2009-го інфляція була менша, ніж в січні, а в 2010-му - лютнева інфляція вище січневої, і це все відбувається на тлі "зміцнення" гривні."
Почули те, що хотіли почути від Азарова, і представники бізнесу. Він сказав, що до кінця року Кабмін вирішить проблему відшкодування ПДВ, відновлення кредитування економіки і боротьби з корупцією. "Якщо глава уряду особисто не бере (хабарів), міністр не бере, з корупцією впоратися нескладно", - серйозно пожартував Азаров. Це три основні проблеми, про які зараз постійно говорять в ділових колах.
Свідченням того, що прем'єр добре орієнтується не лише в сьогоденні, але і в майбутньому, можна вважати його заяву про другу хвилю кризи. Зараз про це багато говорять в західних ЗМІ, але майже не торкаються у вітчизняних. "Друга хвиля кризи намічається на 2012 рік. Ми все зробимо, аби приступити до реалізації реформ до цього", - запевнив він.
Реформи, які планує провести до "другої хвилі кризи" уряд, Азаров перераховувати не став. Але вони і так відомі.
Вибір Президента
Президент Віктор Янукович відповідно до Конституції подав на посаду міністра закордонних справ кандидатуру Костянтина Грищенка, міністра оборони - Михайла Єжеля і на посаду голови СБУ - Валерія Хорошковського. Грищенко і Хорошковський фактично повернулися туди, де раніше працювали. Що стосується Михайла Єжеля, то, за даними інформованих джерел, ця кандидатура виникла в останню мить.
І для широкого кола обивателів він - "темна конячка".
В самому Міноборони про колишнього головкома ВМС говорять нейтрально. Єжель прийшов на зміну Безкоровайному, який, на думку багатьох, був одіозною фігурою і викликав незадоволеність росіян. При новому головкомі питання, пов'язані з розділом флоту, пройшли тихо, коректно, без скандалів.
В середині 2000-х Михайло Єжель фактично вибув на лавку запасних і останніми роками очолював Головну інспекцію Міноборони. На цій посаді він немало поїздив країною, ознайомився із станом справ і добре розуміє проблеми, які стоять перед армією.
Тим більше що за нинішньої структури Міністерства оборони - це фактично адміністративний орган, який відає життєдіяльністю Збройних Сил. А військовими справами займається Генштаб.
"Якоюсь мірою призначення за президентською квотою компромісні, як і взагалі всі призначення в уряді, - розмірковує Ростислав Іщенко. - Ми знаємо, що в Партії регіонів є різні групи впливу. Вони не завжди миряться, хоча, звичайно, тут немає і тіні тих перманентних скандалів, які можна спостерігати в "НУ-НС" або БЮТ. Але вочевидь, що Віктор Янукович стояв перед необхідністю піти на компроміс, з одного боку, і дати можливість Миколі Яновичу створити працездатний уряд - з іншого.
Думаю, що призначення Валерія Хорошковського не варто детально обговорювати, бо "господарювання" "помаранчевих" від СБУ мало що залишилося. Тобто там вже нічого знищувати, а що-небудь виправити, на мій погляд, практично нереально.
Що ж до фігури Михайла Єжеля, то він, мабуть, професіонал, оскільки займав високі посади в Міноборони, командував ВМС, і вже точно поганого армії не зробить. А чи зможе зробити щось хороше, залежить не стільки від його бажання і зусиль, скільки від державної політики і рівня фінансування армії. Тим більше що, враховуючи нинішній стан економіки, чекати істотного якісного поліпшення справ в Збройних Силах не доводиться. Якщо немає грошей, то нічого не зробиш.
Про Костянтина Грищенка можна сказати, що він був, як мінімум, не гіршим, а може, одним з кращих міністрів закордонних справ за час незалежності України. Особливо в порівнянні зі своїм наступником Борисом Тарасюком. Як до професіонала до нього претензій немає. Не знаю, чи буде він активнішим міністром закордонних справ, ніж Петро Порошенко. Швидше, вважаю, Грищенко буде обережним міністром, стриманішим і спокійнішим. В будь-якому разі політичною фігурою міністр закордонних справ не є, оскільки Конституція чітко визначає - зовнішньою політикою керує президент. А шеф МЗС є, по суті, високопоставленим виконавцем".
P. S. Вочевидь, що немає єдиного об'єктивного критерію, за яким можна визначити, - чи ідеальний той чи інший уряд, або можна було придумати кращий склад. Але якщо використовувати як індикатор не валютний ринок, який зарегульований Нацбанком, а ринок акцій, то виходить цікава картина. "З перемогою Партії регіонів на виборах президента, - говорить незалежний фінансовий аналітик Олександр Дмитренко, - точніше, починаючи десь з 15 лютого, приріст індексу ПФТС склав 160 пунктів, або 25%. Виходить, що за останні 10 сесій ми спостерігаємо різке зростання фондового ринку, яке свідчить про оптимізм суб'єктів економічного процесу, що відроджується". Як то кажуть, без коментарів.
Галина Моїсеєва, Аліна Поліщук
За матеріалами:
Версії.сом
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас