Крах доткомів 10 років тому не налякав інвесторів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Крах доткомів 10 років тому не налякав інвесторів

Фондовий ринок
1385
10 років тому обвалився ринок цінних паперів інтернет-компаній, що увійшов в історію як крах дотком-бульбашки. Американський біржовий індекс NASDAQ за шість днів втратив тоді понад 8% і більше ніколи вже не повертався до показників 2000 року.
В результаті цих подій багато інтернет-компанії збанкрутували, а інвестори втратили мільйони доларів.
Як кажуть експерти, утворення бульбашки сталось через те, що бізнесмени почали активно вкладати гроші в онлайн-проекти, не замислюючись про те, чи вдасться повернути інвестиції.
Наприклад, в день краху аналітик з ринків компанії Lehman Brothers так коментував стан справ: "Звичайно, час від часу будуть невеликі коливання, і в якусь мить NASDAQ буде переоцінено, але, загалом і в цілому це - шлях у майбутнє ".
Такі настрої панували й серед інших гравців на ринку.
Аналітик, який працював на Prudential Securtities, був упевнений, що індекс проб'є рівень в 6000 пунктів у найближчі рік-півтора. "Якщо ви дуже спостережливі, то ваш інвестиційний портфель повинен відображати нові та цікаві тенденції, динаміку ринку", - заявив він, запевняючи, що "більшість цих компаній включені в NASDAQ".
Тоді економісти виправдовували високі ціни компаній тим, що наступила "нова економіка", але, як показала практика, ті бізнес-моделі виявилися просто неефективними. Тим не менше NASDAQ так і не оговтався від того удару, і зараз індекс становить менше половини від пікового рівня в 5048 пунктів.
Інвесторів крахом не налякати
Однак сьогодні, 10 років по тому, папери інтернет-компаній продовжують користуватися попитом з боку інвесторів.
Особливу популярність завоювали соціальні мережі, такі як Facebook, MySpace, Twitter, Vkontakte ( "Вконтакте") та інші, які через величезну аудиторію дуже привабливі для інвесторів.
За даними аналітичного сайту comScore, в жовтні 2009 року аудиторія Facebook перевищувала 430 млн користувачів в усьому світі, MySpace - 120 млн, а Twitter - більше 50 млн.
Найбільші компанії світу знову інвестують мільйони доларів в інтернет-проекти, вважаючи, що за ними майбутнє, хоча чіткого механізму заробляння грошей у багатьох, навіть найбільш популярних сайтів, досі немає, вважає експерт з інтернету компанії iKS-Consulting Костянтин Анкілов .
Приміром, ще восени 2006 року компанія Google за 1,6 млрд доларів придбала портал YouTube. Однак, незважаючи на те, що YouTube, за даними сайту Alexa.com, є третім за популярністю порталом у світі, заробити на ньому не вдається. Про це неодноразово говорив і виконавчий директор Google Ерік Шмідт.
Розміщення реклами не приносить тих доходів, на які спочатку розраховували в Google, а обслуговування сайту досить дороге. За даними comScore, витрати на підтримку роботи YouTube в 2009 році склали 740 млн доларів, це в два рази більше, ніж порталу вдалося заробити.
Подібна ж проблема і у соціальної мережі Facebook. За результатами 2008 року, на одному користувачі компанія змогла заробити лише 1 долар.
Однак інвесторів це не лякає, і пропозиції від них продовжують надходити.
Першим, хто інвестував в Facebook, був один із засновників платіжної системи PayPAL Пітер Тіель, який у 2004 році вклав в неї близько 500 тис доларів. Ще через рік Facebook отримала близько 12,5 млн доларів від Accel Partners і трохи пізніше ще 27,5 млн доларів від Greylock Partners.
Цікавилися соціальною мережею й інтернет-гіганти: Yahoo, Google і Microsoft. Однак отримати хоча б частину акцій вдалося лише компанії Біла Гейтса, яка в 2007 році, оцінивши Facebook в 15 млрд доларів, придбала 1,6% привілейованих акцій.
У минулому році за 200 млн доларів 2% привілейованих акцій отримала і російська компанія Digital Sky Technologies (DST), що належить бізнесменам Юрію Мільнеру, Григорію Фігнеру і Алішеру Усманову, у якого близько 30% акцій DST.
Реклама заробити поки не дозволяє
Соціальні мережі переважно отримують гроші від реклами, але поки великих заробітків компанії показати не можуть.
По-перше, заходячи на сторінки в соціальних мережах, люди мало звертають уваги на рекламу, так як приходять поспілкуватися зі своїми друзями, по-друге, багато рекламодавці не поспішають розміщувати свої банери на облікові записи користувачів, де нерідко можна зустріти непристойні вирази і відверті фотографії та відеоролики.
За даними агентства eMarketer, незважаючи на різке зростання аудиторії, доходи соціальних мереж від інтернет-реклами в 2009 році зросли лише на 4% до 1,2 млрд доларів.
"Ринок зростає добре, і навіть криза його не зупинила, але проблеми у соціальних мереж із заробітком існують. Далеко не в кожному випадку є впевненість, що проекти будуть окупатися в прийнятні терміни", - говорить Костянтин Анкілов.
За його словами, вкладені в інтернет-проекти гроші - це інвестиції в перспективи, віра в те, що бізнес можна буде перепродати в майбутньому.
Великі інвестори вже навчені гірким досвідом кризи дотком і зараз вже не вкладають великі кошти, якщо не впевнені у їх поверненні, резюмує експерт. До того ж творці інтернет-проектів запевняють своїх акціонерів у тому, що вже скоро портали зможуть приносити прибуток.
Михайло Терновий, Рената Таірбекова
За матеріалами: BBC
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас