Тур якнайдалі — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Тур якнайдалі

3262
Підготовка до старту нового туристичного сезону в нинішньому році почалася із спроби найбільших компаній упорядкувати правила роботи в галузі. З 1 квітня вони переводять своїх агентів на єдину ставку комісійних, що має захистити ринок від демпінгу. Бажання повернути конкуренцію в цивілізоване русло не випадкове: вже в травні продавці путівок прогнозують збільшення потоку клієнтів як мінімум на 20%, пояснюючи свій оптимізм привабливими цінами на поїздки, а також раннім початком їх бронювання туристами.
Агентів зрівняють в заробітках
Туркомпанії вкотре зайнялися наведенням ладу на ринку. За інформацією фірми "Анекс тур", з 1 квітня найбільші туроператори переводять агентів на єдину ставку комісійних в 10%. Досі діапазон винагород роздрібних продавців був доволі широкий і коливається від 7 до 15% залежно від обсягів реалізованих турів, рівня відносин агентства з туроператором і щедрості останнього. У "Анекс турі" чекають, що нові умови роботи сприятимуть чеснішій конкуренції.
Останнім часом, щоб залучити якомога більше агентів, деякі туркомпанії мають намір завищували розмір комісійних. Таким чином вони нарощували продажі незалежно від якості пропозиції. Тепер же фірми конкуруватимуть виключно сервісом (готельною базою, рівнем туру та ін.) і рівнем розкрученості ТМ.
Віце-президент профільної асоціації BTA Ukraine Олег Савран ініціативу тур-операторів оцінює неоднозначно. "З одного боку, це зрівнялівка. Адже той, хто продає більше, повинен отримувати і вигідніші умови співпраці. А з іншого - останнім часом на ринку все частіше практикується створення "кишенькових" агентів при туроператорі. Такі фірми отримують максимальні комісійні незалежно від обсягів продажів. По суті, йдеться про реалізацію оптовиком путівок на роздріб, що підриває ринок", - підкреслює він. Маркетинг-директор компанії "Артекс" Ольга Грановська говорить, що вони вже давно надають своїм агентам 10%-ву премію. "Деякі оператори пропонують і 20%. Але вони "малюють" такі цифри хіба що за рахунок дорожчання путівок для кінцевого споживача", - пояснює вона.
В роздрібних агентствах новими умовами роботи незадоволені. Представник однієї з фірм, що попросив не називати його імені, нарікає: якщо зараз вони зацікавлені продавати якомога більше турів від одного оператора і проводити максимально раннє бронювання, розраховуючи на максимальну комісію в 15%, то обмеження у винагороді позбавляє їх стимул-реакції працювати краще.
Втім, представники операторів кажуть, що єдиний розмір комісійних - це експеримент. Він розрахований на рік. Якщо ринок не задовольнять результати, туроператори шукатимуть інший, дієвіший спосіб впорядкування ситуації в галузі.
Відправлять усіх
Незважаючи на кризу, туристичний ринок продовжує залишатися досить цікавим для бізнесу. За даними Державної служби туризму і курортів, на кінець 2009 р. в країні були дійсними 7117 ліцензій на ведення туристичної діяльності: трохи більше 2 тис. туроператорів і близько 5 тис. агентів. Фактично за заявленим профілем працювали близько 4,5 тис. фірм (1,4 тис. туроператорів і 3,1 тис. агентів). Але левову частку ринку контролюють декілька десятків великих компаній. За підсумками минулого року галузь обслужила 2 млн клієнтів, що на 22% менше, ніж в 2008 р. Обсяги виїзного туризму скоротилися істотніше, ніж в'їзного - на 34%. Загальний оберт, задекларований туркомпаніями в 2009 р., склав 5,8 млрд грн., що менше від аналогічного докризового показника лише на 8%. Тобто вони змогли цінами компенсувати падіння попиту.
Нинішня спроба туроператорів знайти максимально ефективні важелі впливу на агентів невипадкова. Вже до травневих свят вони чекають істотного збільшення кількості туристів і прогнозують посилення боротьби за клієнтські гаманці. Директор фірми "Пан Укрейн" Олена Шаповалова розраховує, що продажі травневих турів зростуть як мінімум на 20%. Директор з туризму компанії "Яна" Інга Басіна ще оптимістичніша в оцінках. На її думку, буде продано в 1,5 разу путівок більше, ніж на торішню маївку. І хоча очікуваним доходам все ще далеко до показників 2007 р., в туркомпаніях вирішили, що криза на їх ринку вже закінчилася.
Робити такі сміливі висновки їм дозволяє незвично раннє бронювання травневих турів у поточному році. За інформацією Олега Саврана, вже в лютому путівки не просто замовляли, але і оплачували. Ольга Грановська говорить, що у них вже практично набрані всі групи на автобусні травневі тури. В середньому на сьогодні продано вже близько 20-25% путівок, тоді як в 2009 р. на аналогічну дату - всього 5%. Олена Шаповалова вважає, що активність українців не в останню чергу пояснюється сприятливою ціновою кон'юнктурою на світовому туристичному ринку. Готелі в багатьох державах пропонують доволі привабливі умови, що дозволило знизити ціну пакету. Пішли на поступки туристам перш за все в країнах, що відчувають серйозні економічні складнощі. Наприклад, Греція, яка опинилася на межі технічного банкротства, подешевшала з 650 євро за тиждень минулого року до 500 євро за аналогічний пакет в цьому році.
Інга Басіна розповідає, що знижки до 50% готові надавати і багато готелів в ОАЕ. Наприклад, якщо в минулому році тиждень відпочинку в п'ятизірковому готелі коштував $1960, то зараз - до $1100. Готелі Кріту пропонують 30%-ві знижки тим, хто забронює травневий відпочинок до 1 квітня. Залишається порівняно недорогим і Таїланд. За рахунок здешевлення перельоту тиждень відпочинку в цій країні обійдеться від $1 тис. з людини.
Подібні пропозиції загрожують перекроїти карту травневого відпочинку українців. Якщо традиційно вони вибирали Єгипет і Туреччину, то в нинішньому році ситуація може змінитися, адже за ціною перераховані вище напрями вже, по суті, з ними порівнялися. Тим більше що відпочинок в Туреччині в 2010 р., за словами Шаповалової, подорожчає на 3-5%. У травні, коли погода на місцевих курортах, власне кажучи, ще не зовсім пляжна, тижневий тур обійдеться в $550, а в липні - в $730 з людини. Для порівняння: вартість липневого відпочинку в Греції стартує з 550 євро. Оптимізм турків пов'язаний з високим завантаженням готелів у минулому сезоні. Якщо інші туристичні держави втратили в 2009 р. до 15% відпочивальників, то, за даними турецького культурного і інформаційного офісу в Україні, їх країна зуміла наростити оберти на 2,8% (курорти відвідали понад 27 млн ос.). У нинішньому сезоні місцеві готелі сподіваються поліпшити цей результат ще на 10-15%.
Розраховуючи, що українці клюнуть на знижки, туроператори вже збільшили блоки місць в готелях і навіть замовили більше чартерів. Влітку лише в турецькому напрямі виконуватимуться 60 рейсів на тиждень з Києва і близько 20 з регіонів (Одеса, Харків, Запоріжжя, Львів, Донецьк, Дніпропетровськ). Для порівняння: у минулому році таких було в цілому не більше 50. З інших напрямків точна кількість рейсів ще невідома, але, за прогнозами Олени Шаповалової, вона наблизиться до показників 2008 р.
Втім, поки не зрозумідл, чи реалізуються оптимістичні чекання компаній. Адже ранній старт продажів травневих турів може так і не отримати очікуваного продовження в подальших місяцях. І ринок має непогані шанси повернутися до практики масових продажів горящих путівок, як це вже траплялося, коли туроператори переоцінювали пристрасть українців до подорожей.
Людмила Ксьонз
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас