Передпродажна заготовка — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Передпродажна заготовка

533
Але в 2010 р. без злиття і поглинань не обійдеться, лише відбуватися це буде на внутрішній арені.
Криза оголила проблеми ведення страхового бізнесу. Як свіжі приклади можна назвати ситуації "Вексель", акціонери якого після продажу Промінвестбанку вирішили просто не розвивати банкозалежного страховика, хоча ціна порятунку компанії складала всього 5 млн. грн., СК "Галактика", проблеми якої виникли не стільки від діри у веденні бізнесу, скільки від неповернення депозиту в банку "Надра". Звичайно, наведені приклади показують проблеми середніх компаній.
Та і великі страховики в 2009 р. виявилися не дуже стійкими. Ядерний страховий пул, що об'єднує переважно великі СК, змушений був навіть змінити фінансові нормативи для страховиків, що утримують на собі багатомільйонні ризики, оскільки далеко не всі "крупняки" їм відповідали. А усередині Моторного бюро (МТСБУ) і зовсім виникла нова проблема - після виплати відшкодувань по полісах автоцивілки СТ "Страхові традиції" і "Вексель" фонди бюро істотно спустіють. Якщо проблеми виникнуть в крупної компанії, коштів вже може не вистачити.
Як заощадити
Одним з найдієвіших механізмів мінімізації витрат в кризу стало скорочення витрат - фонду зарплати, адмінвидатків, рекламних бюджетів, скорочення філіальної мережі. В рамках фінансових груп це може бути злиття компаній, що належать одним акціонерам. Недавно про такий намір заявила і Vienna Insurance Group, яка у нас представлена "Українською страховою групою", "Глобус", "Княжа", "ВіЕйБі Страхування", "ВіЕйБі Життя" і "Юпітер Страхування життя". Поки злиття портфелів у рамках "Української страхової групи" планується з "ВіЕйБі Страхування". "По суті це переукладення договорів клієнтів цієї компанії з нами після їх закінчення, переведення активів, співробітників. По інших компаніях такого поки не планується", - розповів Павло Нельга, голова правління СК "Українська страхова група".
З одного боку, подібне об'єднання компаній, за оцінками експертів, скоротить адмінвидатки мінімум на 10%. З іншого - приєднання компанії, велика частина клієнтів якої - банківські позичальники, дозволить УСГ збільшити кількість клієнтів і платежів. А ось СК "Глобус" і "Княжа" займаються автострахуванням (КАСКО, ОСАГО і "Зелена карта"), тобто вони орієнтовані на роздрібного споживача. Тому їх об'єднання призведе лише до додаткових витрат на ребрендинг.
Ще однією очікуваною подією на ринку може стати операція з "Дженералі Гарант Страхування життя". Зараз до групи Generali входить ризикова СК "Дженералі Гарант" і дві лайфові - "Дженералі Гарант Страхування життя" і "Дженералі Страхування життя" (колишня "Чеська страхова компанія Україна - Страхування життя"). Питання про доцільність існування два лайфових компаній в рамках групи акціонери зможуть розглянути на найближчих зборах акціонерів, навесні.
Поки ж варіантів розвитку ситуації є декілька. Перший: продажі однієї компанії (кажуть, що "Дженералі Гарант Страхування життя" може бути продане Таріелу Васадзе, який в червні 2006 р. продав італійцям 51% акцій страховиків СК "Гарант Авто" і "Гарант Лайф", нині "Дженералі Гарант Страхування життя"). На користь такого сценарію може говорити і той факт, що торік ризикова "Дженералі Гарант" достроково розірвала договір накопичувального страхування життя співробітників компанії в "Дженералі Гарант Страхування життя". До речі, ризикову компанію і одну з лайфових "Дженералі Страхування життя" очолює Владислав Мінар. Другий варіант: об'єднання лайфових страховиків в одну компанію. "Ні про об'єднання, ні про чиє-небудь перейменування або виключення із страхової групи мови не йде. Кожна компанія має свою стратегію розвитку і свої плани на цей рік", - прояснив ситуацію Станіслав Гоцуляк, передправління СК "Дженералі Гарант Страхування життя".
Продам недорого
Серед серйозних продажів 2009 р. на страховому ринку можна назвати лише операцію з НАСК "Оранта". Втім, багато в чому вона була викликана необхідністю докапіталізації. А на підтримку колишнього акціонера - націоналізованого казахського банку БТА - сподіватися було складно. У результаті новим мажоритарним акціонером "Оранти" став Микола Лагун. Хоча на ринку продовжують пов'язувати цю операцію з бажанням Віктора Пінчука повернути собі "Оранту", офіційно жодних зв'язків цього бізнесмена із страховиком немає.
Крім ризикової "Оранти", у володіння Лагуна перейшла і лайфова "Оранта-життя". Існування двох лайфових страховиків (при банку "Дельта" існує "Дельта життя") було успішно дозволено. "Дельта життя" займатиметься банкострахуванням, як і раніше, а Павло Норулак (який повинен був побудувати з неї універсальну компанію зі страхування життя) перейде в "Оранта життя", де відповідатиме за розвиток каналів продажів. "Компанії об'єднуватися не будуть, оскільки мають різні стратегії", - прояснив долю компаній Олег Спілка, глава наглядової ради НАСК "Оранта".
В минулому році також йшлося про продаж страхового бізнесу групи "ТАС". Але незважаючи на інформацію про операцію з російським банком ВТБ, в українській фінансовій групі заявляють, що страховий бізнес як і раніше контролюється Сергієм Тігіпком.
В стані пасивного пошуку інвестора знаходиться і СК "Нова", яка після смерті основного акціонера Ігоря Арцимовича перейшла у володіння його сім'ї. Недавно спадкоємці заявили про бажання продати компанію. Про можливість часткового продажу СК "АСКА" заявив і Олександр Сосіс, глава наглядової ради компанії, але відзначив, що сумнівається, що така операція може статися в найближчі три роки. Заявили про інтерес з боку інвесторів і в З "Іллічівське". "Нам надходили пропозиції від інвесторів. Але ніхто не готовий здійснювати операції, поки політична ситуація не заспокоїться", - заявив Юрій Гришан, гендиректор компанії.
Вроздріб і оптом
Перспективи страхового ринку України вже не здаються іноземцям такими безхмарними. Прихід багатьох західних страховиків не привів до неймовірного розвитку ринку і зростання інтересу до страхування, на який розраховували всі компанії, що приходять до України. Досі покриття навряд чи перевищує 5% всіх ризиків. Незважаючи на запевнення в перспективності ритейлового сегменту для страхування, більшість СК розвиваються за рахунок корпоративного сектора.
Для розвитку ритейлу потрібна масова реклама, інвестиції, а за час кризи жоден з іноземних страховиків, що діють в Україні, не скористався ситуацією для захвату ринку. Як виняток можна назвати лише страховиків, що мають ексклюзивні права на співпрацю з банками, які і визначили торік перетікання клієнтів від одних СК до інших.
Відкритий ритейловий ринок залишається як і раніше незайнятим. Більшість СК мають представництва лише в обласних центрах, де їх конкуренція за корпоративних клієнтів іноді призводить до демпінгу. "Бажання компаній продатися зрозуміло. Бізнес терпить збитки. Але особливого інтересу до українському ринку ми не відчуваємо. Звичайно, хороша компанія завжди може розраховувати на залучення інвестора. Але такого буму, як в 2007 р., коли всі західні страховики хотіли вийти на цей ринок, ми не відчуваємо", - говорить Максим Нефьодов, віце-президент інвестиційно-банківського департаменту ІК "Драгон Капітал".
В числі іноземних інвесторів, які все ж цікавляться українським ринком, але не встигли прийти до України до кризи, називають німецькі компанії - страхову групу Ergo і страхову компанію Gotar, а також страховика з Великобританії Aviva.
В той же час інвестори навчені гірким досвідом покупки крупних компаній з першої десятки, які після продажу істотно втрачали в обсягах за рахунок виведення кептивного страхування. Тому зараз акціонерам цікаві невеликі стабільно працюючі компанії, а не крупні "коти в мішку".
"В Україні немає страховика, який би не хотів продатися західному інвесторові. Питання в ціні і якості компанії. Західні страхові компанії вже не прагнуть купувати великі СК, сподіваючись на одночасну покупку частки ринку. Їх цікавить якісний страховий бізнес. Інвестори, які дійсно хочуть працювати в Україні, віддають перевагу невеликим СК, які згодом можна розвивати", - розповів В'ячеслав Черняховський, голова комісії із страхування Українського товариства фінансових аналітиків. Правда, за його словами, акціонери поки лише прицінюються, а реальні операції в страховому секторі стануться не раніше ніж в кінці року.
Регіна Дацюк
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас