Вся влада радам — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Вся влада радам

Казна та Політика
1014
На минулому тижні Конституційний суд визнав законним право місцевої влади встановлювати для комунальних підприємств пільги з податку на прибуток. Перейнявшись благородними намірами місцевих рад підтримати "свої" підприємства в період кризи, судді з Жилянської відкрили неорану цілину для створення нових схем мінімізації. На думку юристів, завдяки такому неоднозначному рішенню, вигоди від податкових преференцій отримуватимуть не самі комунальні підприємства, а представники бізнесу, що стоять за ними.
Рішення Конституційного суду (№5-рп) від 16 лютого 2010 р. винесено за поданням страхової компанії "Аванте" - комунального підприємства сільради села Черкаська Лозова Дергачівського району Харківської області (сільраді належить 99,95% акцій СК). Страховик просив суддів роз'яснити, чи має право місцева влада надавати йому податкові пільги на прибуток.
Річ у тім, що на сьогодні це питання обумовлюють дві законодавчі норми протилежного змісту. Згідно ч. 2 ст. 1 Закону "Про систему оподаткування", місцеві ради можуть встановлювати додаткові податкові пільги в межах сум, які надходять до їх бюджетів (податок на прибуток комунальні підприємства сплачують до місцевого бюджету). А ст. 15 Закону "Про оподаткування прибутку підприємств" передбачає, що ставки податку на прибуток, порядок його нарахування і пільги можуть встановлюватися лише шляхом внесення змін до цього закону.
Скориставшись наданою від місцевої сільради пільгою, "Аванте" сплачувала лише 3%-ний податок на премії. Проте податкова вважала це порушенням і вимагала погасити суму заборгованості з податку на прибуток з урахуванням нарахованих пені і штрафних санкцій (всього - близько 120 млн грн.). Розгляд конфлікту дійшов до Вищого адміністративного суду, який задовольнив касаційну скаргу фіскалів, зобов'язавши СК сплатити податок і штрафи. Проте "Аванте" відмовилася виконати рішення суду. Як пояснив голова правління компанії Юрій Власов, зараз зроблені податковими донарахування оскаржуються за окремим позовом голови Черкасько-Лозовської ради і остаточного рішення не прийнято.
Страховик сподівається, що в своєму вердикті служителі Феміди врахують нинішнє рішення Конституційного суду. Судді з Жилянської постановили, що ставки податку і пільги, а також порядок сплати податку визначає Закон "Про оподаткування прибутку підприємств". Але коли платником податку на прибуток виступає комунальне підприємство, а платиться він до місцевого бюджету і не враховується в міжбюджетних трансфертах, пільга може бути встановлена у розмірі відрахувань до місцевого бюджету.
Рішення КС мають намір узяти на озброєння й інші регіони. "Про можливість надавати пільги з податку на прибуток комунальним підприємствам місцева влада знала, але не ризикували нею користуватися через невизначеність із правозастосуванням. Тепер же преференції повноцінно використовуватимуться для оздоровлення компаній або у вигляді обнулення ставки, або істотного її зменшення. Оздоровити потрібно, наприклад, підприємства теплокомуненерго", що перебувають на межі банкрутства, - прокоментували рішення суддів у юридичному департаменті Асоціації міст України.
Потенційне недоотримання податку місцевими бюджетами практично мізерне. За підрахунками Інституту бюджету і соціально-економічних досліджень (ІБСЕД), в 2009 р. комунальні підприємства сплатили 478,2 млн грн. податку на прибуток. Тоді як загальний обсяг доходів місцевих бюджетів без врахування трансфертів склав 71 млрд грн., а загальний обсяг сплаченого всіма підприємствами країни податку на прибуток досяг 32,6 млрд грн.
Однак, за словами директора департаменту податкової політики ІБСЕД Артема Рудика, небезпека полягає в тому, що рішення КС може використовуватися не лише щодо податку на прибуток комунальних підприємств.
"Воно відкриває перед місцевою владою можливість безперешкодно надавати податкові пільги з усіх платежів, що зараховуються до місцевого бюджету, але міжбюджетних трансфертів, які не враховуються при розрахунку. Наприклад, з плати за землю або з податку з власників транспортних засобів. Всього, згідно ст. 69 Бюджетного кодексу, є 17 видів таких податків і зборів", - відзначає експерт.
Крім того, комунальні підприємства можуть отримати звільнення від сплати до місцевого бюджету дивідендів. "Закон "Про систему оподаткування" може тлумачити так, що дивіденди комунальних компаній є складовою податку на прибуток. Якщо правомірність надання пільг із сплати дивідендів буде підтверджена практикою, це відкриє шлях до побудови нових схем ухиляння від оподаткування", - вважає керівник податкової практики компанії Еrnst&young в Україні Володимир Котенко.
"Ціна питання може істотно зрости, наприклад, якщо будуть, врешті, прийняті ініціативи про впровадження податку на нерухомість. Він також передбачався як загальнонаціональний податок, що сплачується в місцеву казну", - прогнозує Артем Рудик. Таким чином, комунальні компанії в перспективі мають шанс перетворитися на внутрішній офшор, через який проводитиметься банальне відмивання прибутків місцевих чиновників.
Найбільш очевидний шлях використання цього механізму - переведення підприємства в комунальну форму власності. Ідеальний варіант - якщо власникам фірми-мінімізатора є самі ж депутати ради. "Навряд чи хтось просто так поступиться общині своєю власністю заради податкових пільг. А самі общини в особі місцевих рад навряд чи витрачатимуться на придбання таких корпоративних прав", - відзначає партнер ЮФ "Ільяшев і Партнери" Максим Копейчиков.
Проте мінімізатори можуть скористатися розмитістю законодавчого визначення комунального підприємства. Господарським кодексом передбачено, що такий суб'єкт господарювання "діє на основі комунальної власності територіальної общини". Але чи повинна була община спочатку заснувати це підприємство, незрозуміло. Можна знайти аргументи і довести, що місцевій раді достатньо володіти 1% акцій, щоб підприємство могло вважатися комунальним і, відповідно, дістало можливість користуватися наданими місцевою владою преференціями.
Спосіб гарантувати повний контроль над комунальною компанією-неофітом є. Реальним власникам на першому ж етапі "співпраці" з місцевою радою достатньо організувати фіктивний борг, з якого заставою виступить майно або акції громади, а кредитором - реальний власник компанії. Надані пільги можуть діяти, поки налагоджені зв'язки між господарем компанії і місцевою владою. Адже згідно з рішенням КС від 16 квітня 2009 р. (№7-рп) місцеві ради мають повне право скасовувати свої рішення з будь-яких питань, у тому числі і за поданням пільг.
Олексій Набожняк
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас