Безрукий бандит — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Безрукий бандит

Фінтех і Картки
2753
Наприкінці січня платіжні термінали компанії iBox перестали забезпечувати платежі. Клієнти вносили грошові купюри в автомат, отримували чек про оплату, однак до адресатів кошти не доходили. Запрацювали автомати лише через тиждень: до 8 лютого гроші, нарешті, стали приходити. Потім на якийсь час термінали зовсім відключили, також відключено було офіційний сайт компанії. А тим часом iBox є одним із найбільших операторів цього ринку: організація контролює близько 5,3 тис. платіжних боксів в усій країні.
Автомати, які з’явилися кілька років тому, дуже зручні для споживачів: у них можна вносити будь-яку суму, поповнюючи рахунок мобільного телефону, оплачуючи інтернет-послуги і навіть відсотки за кредитом. При цьому переказ коштів відбувається майже миттєво (іноді це потребує 20-30 хвилин). Однак користувачі цих платіжних систем (як iBox, так й інших) скаржаться на збої.
"Сьогодні поповнила мобільний рахунок на 100 грн. Минуло вже чотири години - гроші так і не перераховано. На гарячу лінію компанії додзвонитися не можу", - скаржиться користувачка платіжного боксу Олена. Інший клієнт розповів, що в нього був випадок, коли одразу після внесення грошей у купюроприймач термінал просто виключився.
"Я телефонував у компанію чотири години. Гроші дійшли до мобільного оператора, однак я на це витратив половину робочого дня", - розповідає він. Самі власники терміналів переконують, що такі збої якщо й бувають, то дуже рідко. "За статистикою лише 0,01% всіх платежів затримуються, і 99% з них пов’язано з некоректним введенням реквізитів самим платником", - пояснює директор з нових проектів компанії "ОСМП" Володимир Куянцев.
Хоч як дивно, технічні збої іноді вигідні власникам таких терміналів - це дає їм змогу отримувати додатковий прибуток. Заробляють власники автоматів на комісії, яку виплачує їм мобільний оператор, на рахунок якого приходить платіж. Крім того, при цьому стягується комісія з клієнта. Наприклад, для поповнення телефонного рахунку це 1-1,25 грн за кожен платіж. Після занесення необхідної кількості купюр термінал видає клієнтові чек, зв’язується через інтернет з процесинговим центром, який передає дані про платіж телекомунікаційній компанії.
"Наприклад, ви поповнюєте рахунок на 100 грн, але система (у результаті технічного збою) може зарахувати вам замість одного платежу чотири по 25 грн. В результаті комісія зростає вчетверо", - пояснює почесний президент юркомпанії Jurimex Данило Гетманцев.
Втрати клієнта копійчані, тому до суду ніхто не звертається. А власник термінала за кілька днів, поки поломка усувається, може отримати чималий прибуток. Інший приклад: якщо платіж взагалі не дійшов до отримувача, а клієнт не зберіг чек, то внесені в автомат гроші так і залишаться у власника термінала.
За словами Данила Гетманцева, повернути привласнені терміналами гроші досить складно. Діяльність таких пристроїв регулює Нацбанк. Відповідно до чинного законодавства, платежі в населення можуть приймати тільки банки, або юрособи, які мають агентські угоди з банками. Для цього потрібно отримати в НБУ ліцензію.
Втім, Данило Гетманцев стверджує, що в більшості власників терміналів таких ліцензій немає, а відтак і вплинути на ці компанії складно. Щоб добитися правди, необхідно написати скаргу в Управління із захисту прав споживачів, а також до міліції. В результаті до власника термінала прийде перевірка, яка, можливо, і виявить факт затримки платежу або незаконного збільшення комісійних платежів. Однак цей процес може тягтися не один місяць, і навряд чи хтось усе це затіватиме заради пари-трійки втрачених гривень. Цим і користуються власники терміналів.
Проблему можна вирішити, удосконаливши самі пристрої. За словами Данила Гетманцева, слабке місце цих боксів - недосконалий блок, що видає чеки. Відповідно до чинного законодавства всі платежі повинні проходити із застосуванням касових апаратів.
"У законодавстві є один спірний пункт, що зараз дозволяє власникам терміналів не використовувати касові апарати", - пояснює юрист.
На його думку, якби термінали було оснащено фіскальною пам’яттю, то в операторів було б набагато менше шансів обманювати споживача. У блок цієї пам’яті записуються всі платежі, які проходять через касовий апарат, до того ж редагувати таку інформацію неможливо. У цьому випадку обман споживача легко може бути розкритий податковими службами (без скарг клієнтів).
Костянтин Дружерученко
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас