Наугад — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Наугад

Казна та Політика
510
Новий рік, схоже, стане найбільш чесним за всю історію української приватизації. Хоч би в тому сенсі, що чиновники, відповідальні за розпродаж держмайна, не мають наміру видавати бажане за дійсне. Фонд держмайна України (ФДМ) нарешті відмовився від практики планування продажів на рік. Правильно, навіщо загадувати, все одно на виході виходить не те.
Втім, цього року приватизація може набрати якщо не масового, то трохи жвавішого, ніж в минулі роки, характеру. Принаймні, обидва учасники другого туру президентських перегонів невпинно твердили: як тільки прийдуть до влади, почнуть масштабний розпродаж держмайна. Адже саме позиція чинного Президента України Віктора Ющенка, зокрема, його Указ №200 від 06.03.08 р., блокувала приватизацію останні два роки.
Орієнтири
В середині січня 2010 р. у відкритому доступі з'явився наказ ФДМ №2065 від 25.12.09 р. Документом затверджено два традиційні щорічні списки об'єктів приватизації: перелік готових до продажу і перелік об"єктів, які готуються до продажу в поточному році. Однією з особливостей списку-2010 буде те, що він офіційно названий "орієнтовним". Мабуть, за допомогою цього епітета Фонд вирішив захистити себе від потенційних звинувачень в тому, що він вкотре провалив свої ж власні (затверджені Кабміном) плани. Друга особливість списку на 2010 р. - відсутність графи про номінальну вартість держпакетів акцій, що виставляються на продаж.
"Вартість багатьох пакетів доведеться передивлятися, у тому числі знижувати", - пояснює "недоробку" в.о. голови ФДМ Дмитро Парфененко.
При уважнішому розгляді списку з 234 об'єктів, що продаються цього року, з'ясовуються й інші цікаві подробиці, що заставляють засумніватися в реалістичності і продуманості нинішніх приватизаційних планів. Держпакети 145 підприємств фігурували ще в списку призначених до продажу в 2008 р., як того вимагало розпорядження Кабміну №367-р від 22.02.08 р. "Про затвердження переліків господарських товариств і холдингових компаній, держпакети акцій (частки) яких підлягають продажу, державних підприємств, холдингових компаній і відкритих акціонерних товариств, що підлягають підготовці до продажу в 2008 р."
Також в передпродажному списку-2010 є 110 однакових пунктів зі списком-2009 (затвердженим розпорядженням Кабміну №1517-р від 03.12.08 р. "Про затвердження переліків господарських товариств і холдингових компаній, держпакети акцій (частки) яких підлягають продажу, державних підприємств, холдингових компаній і відкритих акціонерних товариств, що підлягають підготовці до продажу в 2009 р."). І хай би так і було, якби у ФДМ просто не вийшло продати всі ці об'єкти в 2008-2009 рр. Але проблема в тому, що відомство навіть не намагалося знайти для них нових власників: у 2009 р. були опубліковані оголошення про продаж лише 58 об'єктів. І в 53 випадках конкурси були визнані такими, що не відбулися, через відсутність заявок покупців.
Але замість того, щоб готувати до приватизації цікаві для потенційних покупців об'єкти, ФДМ декілька разів підряд виставляв на конкурси відвертий неліквід. Зокрема, чотири рази публікувалися оголошення про продаж 31,61% акцій ВАТ "Племзавод "Василівка" і 95% акцій ВАТ "Макошинський завод сільськогосподарського машинобудування "Сільгоспмаш".
Три рази пропонувалися до продажу 50,01% акцій ВАТ "Оснастка" і 100% ВАТ "Конотопський завод з ремонту дизель-поїздів".
"Це відбувається тому, що підприємства не готують до приватизації, а з року в рік бездумно переписують із списку в список", - пояснює Олександр Рябченко, директор Міжнародного інституту приватизації, управління власністю і інвестицій. Слова експерта підтверджує також те, що Фонд жодного разу не спромігся знизити ціну продажу або спростити вимоги до потенційного покупця.
Добро
Складаючи приватизаційний список на 2010 р., у ФДМ, мабуть, вперше врахували всі діючі заборони на продаж об'єктів. У переліку не числяться ні ВАТ "Одеський припортовий завод", ні "Укртелеком", приватизація яких заборонена указами Президента.
До списку також не потрапили блокувальні пакети акцій "Суми-", "Прикарпаття-" і "Полтаваобленерго", пакети по 60% + 1 акція ще в 10 обленерго ("Вінниця-", "Волинь-", "Дніпро-", "Закарпаття-", "Хмельницьк-", "Миколаїв-", "Чернівці-", "Донецьк-", "Харківобленерго" і "Крименерго"), а також 71% акцій "Черкасиобленерго", 60,25% акцій "Запоріжжяобленерго", 60,06% акцій "Луганськобленерго", 51% акцій "Тернопільобленерго" і 50%+1 акція "Київенерго". За словами директора департаменту продажів акцій на фондових ринках і проведення аукціонів Фонду держмайна Юрія Яковлєва, питання доцільності виставляння обленерго на продаж має бути погоджене з Кабміном. "До цього продажу не буде", - відзначає чиновник. Указки уряду ФДМ чекає і з питання виставляння на повторну приватизацію 76% акцій холдингової компанії "Луганськтепловоз".
Спершу планувалося, що конкурс з продажу цього об'єкту відбудеться вже на початку квітня 2010 р., проте для цього в грудні 2009 р. ФДМ мав цей конкурс оголосити (згідно зі "Щомісячним пооб’єктним планом-графіком виставляння на продаж в січні-грудні 2009 р. пакетів акцій господарських товариств і холдингових компаній", затвердженим наказом ФДМ №101 від 26.01.09 р.). Оголошений конкурс не був.
Примітно, що приватизатори у прямому розумінні вирішили почекати, поки політична обстановка в країні не врегулюється: перші два місяці 2010 р. ФДМ взагалі не здійснював ніяких продажів. А найближчі приватизаційні конкурси заплановані на березень.
"Приватизації заважає небажання її проводити, - запевняє Олександр Бондар, народний депутат від фракції НУ-НС, екс-голова ФДМ. - У Фонді просто не хочуть займатися малими об'єктами, чекають, коли дозволять продавати "стратегів", аби вмить виконати план надходжень до бюджету від приватизації".
Експерт - про чесність
Василь Юрчишин, директор економічних програм Центру ім.Разумкова:
- Підхід до проведення приватизації треба змінювати. Перш за все, треба з'ясувати, чого ми чекаємо від приватизації. Якщо хочемо отримати ефективне підприємство - це одне, якщо просто наповнюємо бюджет - це зовсім інше. Не варто пред'являти якихось додаткових вимог до покупця, заявляти про якусь соціальну справедливість, тобто треба підходити до процесу чесно, а не видавати одне за інше. Хто більше дав, той і власник підприємства. Підприємство не може бути одночасно і соціальним, і ефективним об'єктом.
Чиновник - про своєчасність
Дмитро Парфененко, в.о. голови Фонду держмайна України:
- Незважаючи на кризу, інтерес до приватизації є. Продавати можна, причому успішно. Інша річ, що немає єдиного політичного бачення, і це заважає. Наприклад, Одеським припортовим заводом цікавилися 11 інвесторів, зі всіма ми уклали договори про конфіденційність, вони відвідували завод, щоб прийняти рішення про подальшу участь в приватизації. Але особливість української приватизації в тому, що всі заявки подаються в останній день. А оскільки цього дня Президент України видав Указ про заборону приватизації, більшість потенційних покупців вирішили не брати участі в конкурсі. Поки політична ситуація в країні не стабілізується, приватизацію проводити не варто.
Ольга Андрущенко
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас