Рульові ігри — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Рульові ігри

Енергетика
2468
Зменшення попиту на нафтопродукти загострило конкуренцію між трейдерами. Учасники ринку намагаються зрівняти ціни власних автозаправок з основним суперником - групою "Приват". Вперше їм це вдалося минулого тижня, коли Ігор Коломойський, який втратив доступ до дешевих нафтопродуктів у великому опті, підняв їх на своїх АЗС відразу на 4%. Але цю цінову рівність можна вважати тимчасовим явищем, оскільки на минулому тижні дніпропетровський бізнесмен винайшов новий спосіб доступу до недорогої нафти.
Жорстка боротьба за споживача розпочалася влітку минулого року. Її організатором виступив Ігор Коломойський, на автозаправках якого ("Сентоза ойл", "Мавекс", ANP та ін.) високооктанове паливо почали продавати на 20-30 коп./л дешевше, ніж в інших учасників ринку. Він міг дозволити собі такий демпінг завдяки тому, що скуповував сировину контрольованої ним найбільшої держкомпанії країни ВАТ "Укрнафта" приблизно за $20/барель.
Такий розклад не влаштовував опонентів "Привату", які купували чорне золото за ринковими цінами (близько $70/барель). Тому вони вирішили перекрити доступ дніпропетровців до дешевої сировини, а також досягли згоди Мінекономіки на внесення змін до умов проведення аукціонів, на яких реалізовується українська нафта.
Так, в серпні 2009 р. відомство Богдана Данилишина запропонувало прив'язати стартову ціну на вітчизняне чорне золото до світових котирувань. "Початкова вартість не повинна відрізнятися більш ніж на 5% від середнього значення світових цін на нафту за останні 10 днів до початку торгів", - заявили в міністерстві.
Якби такі правила набрали чинності, Ігор Валерійович повністю втратив би цінові переваги на ринку. Тому "Приват" зробив вигляд, що прислухався до побажань чиновників, і почав з вересня 2009 закуповувати нафту на аукціонах вдвічі дорожче від звичайного (до $50/барель). Мінекономіки вирішило відмовитися від планів реформувати правила проведення торгів з її продажу.
Але паралельно з цим дніпропетровський бізнесмен винайшов інший спосіб економії, який дозволяв йому утримувати цінове лідерство на роздрібному ринку нафтопродуктів. Підконтрольний "Привату" Кременчуцький нафтопереробний завод перейшов на випуск так званих компонентів автобензинів КБ-92 і КБ-95 (менш якісні аналоги традиційних високооктанових нафтопродуктів, які можна продавати споживачам).
Завдяки цьому Кременчуцький НПЗ почав щомісячно заощаджувати близько 50 млн грн. на акцизах: ставка зборів для компонентів становить 20 євро/т (для товарних бензинів - 110 євро/т). Але місяць тому Кабмін заявив про намір перекрити і цей канал дешевих нафтопродуктів.
"Ми плануємо скасувати технічні умови на виробництво компонентів бензинів КБ-92 і КБ-95. Це рішення дозволить зрівняти умови, на яких працюють учасники ринку нафтопродуктів", - заявила нещодавно глава Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва Олександра Кужель.
У такій ситуації єдиною можливістю для "Привату" є продовжувати ціновий демпінг на ринку - повернутися до закупівель сировини "Укрнафти" задешево. Але учасники ринку випередили Коломойського, домігшись у кінці минулого року реалізації намірів Мінекономіки. 23 грудня 2009 Кабмін своєю постановою № 1405 вніс зміни до положення про організацію та проведення аукціонів з продажу нафти, якими прив'язав ціну чорного золота вітчизняного походження, що продається на торгах, до митної вартості російської нафти, яка ввозиться в Україну.
"Рівень стартової ціни на нафту визначається на підставі даних Держмитслужби про її митну вартість протягом десяти днів, що передують даті проведення аукціону. Проведення торгів призупиняється, якщо стартова ціна нафти з однаковими якісними характеристиками і базисними умовами поставки змінюється більш ніж на 10%", - йдеться в урядовій постанові.
У таких умовах у дніпропетровської групи не залишалося іншого виходу, окрім як підняти ціни на власних заправках. Ця історична подія відбулася на минулому тижні, коли за одну добу вартість найбільш популярного бензину А-95 на приватівських АЗС зросла на 4% - до 7,5 грн./л. Таким чином, ціновий розрив між Ігорем Валерійовичем і його опонентами був скорочений з 40 до 10 коп. на літрі. Але ринок нафтопродуктів вже спостерігає, як Ігор Коломойський дістає з рукава чергового козирного туза.
Минулого тижня Окружний адміністративний суд Києва за позовом "Укрнафти" призупинив дію вищезгаданої постанови Кабміну № 1405, якою були внесені зміни до правил продажу української нафти на аукціонах. Завдяки цьому найближчі торги з її продажу, призначені на 26 січня мали б пройти за старими правилами, які дозволили б "Привату" недорого купувати чорне золото.
У таких умовах дніпропетровська бізнес-група знову може дозволити собі піти у відрив від конкурентів, знизивши ціни на своїх АЗС. Тому учасники ринку, напевно, спробують переконати уряд скасувати рішення адмінсуду у вищій інстанції. Але до цього часу фантазери з "Привату" напевно зможуть винайти новий спосіб економії грошей, який дозволить їм встановлювати привабливі для автомобілістів ціни.
Дмитро Рясной
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас