Епоха і бюджет — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Епоха і бюджет

Казна та Політика
1059
Натхненні близьким завершенням бюджетного року, народні депутати прийняли низку поправок до головного фінансового документа. Зокрема, парламент виділив 608 млн гривень на боротьбу з грипом, ще 124,3 млн гривень передбачається направити на фінансування в 2009 році адміністративних судів, які розглядатимуть справи в рамках майбутньої виборчої кампанії. Крім того, депутати внесли окремі правки до бюджету, що передбачають погашення до кінця року заборгованості державних шахт перед енергокомпаніями (на ці заходи спрямовано 260 млн гривень).
Вони також вирішили виділити додаткові 245 мільйонів гривень на закупівлю вугілля за рахунок зниження витрат на добудову Ташлицької ГАЕС та лінії електропередачі від Рівненської АЕС до Києва. Однак ці ініціативи не підкріплені джерелами фінансування, що напевно стане формальною причиною для президентського вето на прийняті документи.
Статті економії
Заступник глави секретаріату президента Олександр Шлапак характеризує держбюджет-2009 як найгірший - через рекордне зростання державного боргу (на дев'ять відсотків ВВП) і гігантське недофінансування бюджетних витрат. Останній прогноз Шлапака - 36 млрд гривень, тобто десята частина бюджету. Саме на таку суму були недофінансовані витрати держави до кінця року.
Всупереч страхітливим прогнозам політичних опонентів, уряду до останнього місяця вдавалося фінансувати захищені статті бюджету в повному обсязі - економили тільки на капітальних витратах, державних закупівлях (вони зменшилися за рік удвічі) і відшкодуванні ПДВ. Заборгованість перед експортерами також зросла вдвічі. Так, бюджет листопада був виконаний за рахунок коштів Міжнародного валютного фонду: Мінфін обміняв валюту фонду - спеціальні права запозичення (SDR), отримані при нещодавньому розподіл квот, на гривні на суму більше 16 млрд гривень. З них, за даними секретаріату президента, 14 млрд гривень було спрямовано до держбюджету в листопаді. Ще близько двох мільярдів гривень від конвертації SDR було перераховано до бюджету в грудні.
Однак виплата зарплат і пенсій та розрахунки за газ державі дісталися дорогою ціною: болячки в бюджетній системі не лікуються, а тільки ховаються глибше. Одна з ключових проблем - невідшкодування ПДВ. За словами заступника голови Державної податкової адміністрації Сергія Чекашкіна, на тлі зростання експорту заборгованість із ПДВ становить 19,4 млрд гривень, з яких близько семи мільярдів - протермінований борг держави перед експортерами.
За словами чиновника, заявки на відшкодування ПДВ в минулому році становили 41,6 млрд гривень, не враховуючи грудня, а з його урахуванням сума заявок зросте до 45 млрд. "З них приблизно на п'ять мільярдів гривень заявок ми знімемо як незаконно заявлені ", - зазначив Чекашкін. Чиновник прогнозує, що до 1 січня 2010 року сума заборгованості становитиме 20 млрд гривень. Неможливість розрахуватися з експортерами підтвердила і прем'єр-міністр Юлія Тимошенко - на її думку, забезпечення соціальних витрат є пріоритетом роботи уряду, і вона буде економити на всіх інших витратах.
За словами президента Української зернової асоціації Володимира Клименка, якщо Кабмін не змінить підхід і не відшкодує експортерам зерна вісім мільярдів гривень заборгованості з ПДВ, то вони припинять свою діяльність. Клименко запевняє, що з цього податку протерміновані борги держави перед аграріями становлять 3,5 мільярда гривень.
Відро без дна
Країні необхідний позитивний платіжний баланс для забезпечення притоку валюти. Щоб досягти цього, експорт має зростати швидше, ніж імпорт, а отже, суми ПДВ до відшкодування будуть зростати швидше, ніж надходження від "імпортного" ПДВ. Джерело "Експерта" у Мінфіні припускає, що рано чи пізно уряду доведеться піти на непопулярні заходи і випустити ПДВ-облігації на суму заборгованості перед експортерами. Так свого часу вирішував проблеми колишній міністр фінансів Микола Азаров. "Накопичення внутрішньої заборгованості - один із способів умовного "виконання" бюджету. Уряд за рахунок невиконання своїх зобов'язань перенаправляє кошти для фінансування першочергових проектів", - зазначив виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко.
"Я не Всевишній і не можу гарантувати, чим закінчиться завтрашній день. Однак сьогодні заборгованості із заробітної плати, пенсій та інших соціальних зобов'язань у Мінфіну немає. І не буде. Все буде профінансовано, як годиться, за графіком ", - заявив "Експертові" заступник міністра фінансів Володимир Матвійчук, який керує соціальними виплатами. Він вважає, що коштів від поточних надходжень з податків і зборів буде достатньо для фінансування соціальних виплат наприкінці минулого і на початку цього року.
На думку заступника голови бюджетного комітету парламенту, депутата від НУ-НС Павла Жебрівського, недобір із планових податкових надходжень за підсумками року складе близько 30%. Зменшення податкових надходжень уряд компенсує за рахунок запозичень (близько 100 млрд гривень за підсумками року), мобілізації до бюджету власних доходів державних підприємств і установ (близько 20 млрд гривень за рік) та фінансування видатків загального фонду з доходів спецфонду бюджету (понад 10 млрд гривень) .
З інших екстраординарних джерел фінансування соціальних зобов'язань держави депутат називає казначейські кредити. Протягом 2009 року Мінфін закривав видатки місцевих бюджетів і Пенсійного фонду через механізм казначейських кредитів.
Схема така: Держказначейство видає безвідсоткові кредити місцевим бюджетам або соцфондам, які повинні бути погашені до кінця року. Фактично гроші беруться із залишків на єдиному казначейському рахунку - це можуть бути і кошти університетів, які зберігають на рахунках в казначействі, отримані від студентів-контрактників гроші, кошти так званого японського фонду, куди були направлені гроші від продажу Японії квот на викиди парникових газів. За контрактом вони повинні бути спрямовані на фінансування проектів із запровадження енергозберігаючих технологій та охорони навколишнього середовища, проте проекти ще не затверджені, і Держказначейство може використовувати ці фінансові запаси для "латання дірок". У випадку, якщо японська сторона виявить нецільове використання грошей, їх доведеться повернути.
У тій самій зоні ризику знаходяться всі кошти бюджету цільового призначення, а це гроші дорожнього і екологічного фондів. "Верховна Рада сама підготувала ґрунт для таких маніпуляцій, проголосувавши за проект бюджету-2009 і допустивши низку фатальних помилок", - кається депутат від Партії регіонів, заступник голови бюджетного комітету ВР Олександр Пеклушенко. Він підкреслює, що парламент надав Кабміну право самостійно, в ручному режимі, змінювати план прибутків і видатків бюджету без обов'язкового узгодження з Верховною Радою.
Де взяти гроші
До президентських виборів, швидше за все, внутрішнього дефолту не відбудеться, і уряд знайде гроші для фінансування поточних витрат. З очікуваних джерел - календарний транш від МВФ. Виконуючий обов'язки міністра фінансів Ігор Уманський наприкінці року до Вашингтона в надії умовити фонд дати гроші на початку січня. Без них уряд не зможе обслуговувати зовнішній борг і виконати соцзобов'язання. Про це в іноземних ЗМІ повідомив віце-прем'єр Григорій Немиря, закликавши місію фонду переглянути своє рішення про продовження кредитування України після президентських виборів. Заявлена тема для переговорів - перегляд умов програми stand by і бюджетної політики уряду в 2010 році. Саме тому він не поспішає направляти до парламенту доопрацьований проект бюджету на наступний рік.
"Паралельно деякі члени Кабінету міністрів, зокрема Григорій Немиря, ведуть роботу з російським урядом і Сбербанком РФ з метою отримати кредит для фінансування поточних платежів за газ у наступному році", - зазначає Жебрівський. З інших способів залучення фінансів Олег Устенко називає рішення уряду дозволити Мінфіну випустити облігації внутрішньої позики понад ліміт, встановлений законом про держбюджет. Однак ці гроші - крапля в морі.
При цьому фінансовий блок уряду припинив боротьбу з податковими мінімізаторами, яка, за минулорічними прогнозами прем'єр-міністра, дозволила б поповнити скарбницю майже на 40 мільярдів гривень. Саме цих коштів уряду не вистачило для фінансування витрат бюджету-2009 в повній мірі. Проте ні Ігор Уманський, ні голова Державної податкової адміністрації Сергій Буряк не вживають ніяких заходів із боротьби з "сірими" схемами. В уряді "зависла" серія законопроектів, розроблених податковою адміністрацією з латання дірок у податковому законодавстві. Зокрема, лежить без руху проект, що забороняє включати до валових витрат відрахування на роялті в розмірі понад три відсотки від обігу підприємства. Вже більше року обговорюється, але не виноситься до зали Верховної Ради законопроект, що поширює механізм застосування "звичайних цін" при трансфертному ціноутворенні, і проект закону, що денонсує угоду між урядом СРСР і урядом Кіпру про уникнення подвійного оподаткування (тексти обговорюються з зими 2008 року).
Андрій Блінов
Два мільярди передвиборчого щастя
Роздуми про виконання українського бюджету вже не один місяць схожі на гадання на кавовій гущі. Фахівці, які не мають відношення до Міністерства фінансів, сьогодні змушені збирати інформацію про стан публічних фінансів. Часто з уривчастих цитат, коротких інформаційних повідомлень, іноді навіть за зовнішнім виглядом чиновників Мінфіну. З початку квітня не публікуються дані про динаміку залишків на казначейському рахунку, а громадянам на будь-які питання про те, як збираються податки і на що використовуються, уряд наполегливо рекомендує не хвилюватися - мовляв, пенсії і зарплати виплачуються вчасно, чого вам не вистачає?
Після 7 лютого настане нова бюджетна реальність - там вже не буде місця реляціям про перевиконання бюджетних планів. А поки йде боротьба за відсутні кошти. Міжнародний валютний фонд чітко заявив, що черговий транш поки не буде наданий нашій країні - аж надто часто Київ дозволяв собі не виконувати взяті на себе зобов'язання, та й українська опозиція прямо звинуватила фонд в підтримці кандидата в президенти Юлії Тимошенко. Втомлена від постійних звинувачень у потуранні одному з українських політичних таборів, голова місії МВФ в Україні туркеня Джейла Пазарбазіолу попросила зняти її з нашої країни, замість неї тепер розмовляти з Києвом буде грек Атанасіос Арвантіс.
Лист про наміри, відправлений українським урядом у штаб-квартири МВФ, нагадує звіт недбайливого співробітника радянського НДІ, який пояснює, чому не виконав квартальний план. Там є і про хвору бабусю (бюджетний дефіцит довелося перевищити на 0,2% ВВП через необхідність терміново надати допомогу НАК "Нафтогаз України"), і про будильник, який спрацював невчасно, (виявляється, підвищувати тарифи на газ для населення заборонили суди), і про складні сімейні обставини (майбутні президентські вибори). Є в цьому посланні і Осанна "партії і уряду" - Кабмін обіцяє консультуватися з МВФ з приводу "будь-яких модифікацій заходів в рамках програми або прийняття рішень про нові заходи".
За великим рахунком, Юлії Тимошенко, щоб зберегти високі шанси стати главою держави, потрібно за всяку ціну утримати бюджетну ситуацію під контролем до 7 лютого (дня другого туру президентських виборів) - виплатити соціальні зобов'язання бюджету за грудень і січень.
Згідно із наявним у "Експерта" розписом видатків у грудні, Мінфіну необхідно профінансувати в цьому місяці приблизно 30 млрд гривень. Якщо вірити заявам Держказначейства, зробити це, здавалося б, простіше простого - у листопаді доходи склали понад 31 млрд, однак є всі підстави вважати, що близько половини цієї суми - надходження від МВФ. Як правило, податки та інші обов'язкові платежі зараз приносять українській скарбниці 15-17 млрд гривень на місяць. За нашими підрахунками, в грудневих витратах із соціальних статей і на допомогу потопаючому "Нафтогазу" треба буде направити 22-25 млрд гривень, а тому уряду необхідно знайти хоча б сім мільярдів гривень і накопичити побільше коштів на січень (податкові надходження мінімум на третину менше) , а соціальні платежі - такі ж, як і в грудні.
Мінфін посилив свою активність на ринку облігацій - минулого тижня він залучив від продажу держоблігацій 388 млн гривень (папери продаються за ставками вдвічі вищими за інфляцію), а з початку місяця - уже майже на півмільярда. А топ-чиновники їздять світом і просять центральні уряду, окремі банки і міжнародні організації дати грошей у борг. Поки ніхто не дав, але український уряд готовий погодитися на будь-які умови, можливо, кредитори і знайдуться. Наприклад, з Росії. Два мільярди доларів для повного щастя може вистачити.
... А у Юлії Тимошенко та її прес-секретаря на столі лежить офіційний запит "Експерта", скільки коштів мобілізовано до загального і спеціального фондів державного бюджету за 11 місяців року і за листопад 2009-го в розрізі податків і зборів; скільки коштів направлено на фінансування витрат держбюджету (за основними статтями / розпорядникам); які були залишки коштів на Єдиному казначейському рахунку на 1 і 7 грудня 2009 року. У прямому ефірі прем'єр виявилася не готовою відповідати на ці питання - напевно, не пам'ятала цифр.
Світлана Крюкова
За матеріалами:
expert.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас