700
Криза вивела private label на пік популярності
Популярність власних торговельних марок роздрібних мереж лише за декілька років зробила грандіозний ривок - з практично невідомого ринку поняття до статусу норми і одного з найпривабливіших інвестпроектів в ритейлі. Цей сегмент виявився одним з небагатьох, якому криза пішла на користь
Оскільки вітчизняний ритейл молодий, його складова - ВТМ (власні торговельні марки (private label) мереж супермаркетів, виготовлені на замовлення) - має історію всього в декілька років. За останні два роки попит на недорогу продукцію через зниження доходів населення значно виріс.
При цьому в Україні доки мало у кого з ритейлерів частка продажів ВТМ переходить відмітку в 10%, але за кордоном на подібні товари може припадає більше половини продажів мережі. Як розповідає Франс Муллер, виконавчий директор Metro Cash & Carry і член ради директорів Metro Group (компанія присутня в більш ніж 30 країнах і за останніх 20 років вивела на ринок біля півсотні власних торговельних марок), розвиток ВТМ - вигідний проект, що дозволяє отримати продукт до 20% дешевше за брендовий аналог за рахунок економії на рекламі, просуванні і так далі
Вітчизняні компанії також констатують, що економічний спад сприяв популярності ВТМ. "Оскільки з початком кризи покупці почали поміркованіше ставитись до своїх витрат, то відповідно продукти під власними торговельними марками стали ще більш потрібними. Розвиток даного сегменту зараз є для групи такою ж важливою частиною стратегії ритейл-напрямку бізнесу, як і до кризи", - говорить Галина Малярова, керівник департаменту ВТМ групи компаній Fozzy Group.
За її словами, частка товарів ТМ "Премія" і ТМ "Повна Чаша" в продажах мережі займають від 20% до 60% залежно від категорії. В середньому товари під власними торговельними марками дешевше за бренд-лідера категорії на 5-15% (але це правильно для товарів порівнянної якості). "Економічна вигода від запуску ВТМ - це отримання доходу приблизно на 5% вище, ніж від продажу аналогічних брендів", - говорить Галина Малярова.
Враховуючи популярність обговорюваних проектів, попит на послуги виробників, здатних забезпечити високу якість при невисокій маржі, збільшився, що дозволяє компаніям вибірково підходити до такого партнерства. "Ми розглядаємо цілий комплекс чинників, серед яких, звичайно, є і обсяг партії виробництва. Проте перш за все дуже важливим для нас є потенціал нашого клієнта, - говорить Олександр Таранішин, заступник гендиректора ЗАТ "Чумак". - Під потенціалом ми розуміємо його можливості для розвитку, платоспроможність, зацікавленість у власних торговельних марках, позиціювання цих торговельних марок (ми не можемо випускати продукт низької якості, нехай навіть він випускається не під нашим брендом)".
Оскільки відбір виробників проводиться частенько шляхом аукціону на зменшення ціни, то люфта для здобуття високої рентабельності не залишається. Тому основна вигода, яку отримують виробники, - завантаження виробничих потужностей, прогнозований попит і нівеляція проблем із збутом товару.
Найскладнішим моментом для виробників може стати конфлікт інтересів, оскільки інколи власні бренди і бренди торговельних мереж виступають прямими конкурентами. Враховуючи, що під private label в основному випускаються продукти масового вжитку в середньому і низькому ціновому сегменті, то уникнути прямої конкуренції частенько вдасться лише за рахунок винесення власних товарів в дорожчий сегмент, що небажано в поточному періоді.
враховуючи, що сплеск популярності ВТМ обумовлений, зокрема, кризою, експерти не виключають її короткостроковості з подальшим скороченням продажів. Проте, зворотного тренду після завершення кризових явищ в економіці і зростання добробуту населення не чекають самі мережі.
Так, до 2012 р. Metro Cash & Carry має намір на міжнародному рівні збільшити частку продажів СТМ в загальному обсязі продажів з 10% до 20%. Fozzy Group чекає, що до кінця 2009 р. частка товарів під ВТМ в мережах групи складе 10%. "Квіза-трейд" ("Велика Кишеня") (розвиває ВТМ з 2007 р.) на початок 2010 р. планує збільшити кількість артикулів ВТМ до 800 (зараз більше 350 найменувань) у всіх товарних категоріях.
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною