Ринок чекає гри на підвищення — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ринок чекає гри на підвищення

Енергетика
938
Рік, що минає, для українських торговців нафтопродуктами був не з кращих. Вони виявилися затиснутими між попитом, що просів на 20%, з одного боку, і агресивним демпінгом найбільшого гравця на нашому нафторинку групою "Приват" - з іншого. Ці своєрідні ножиці стримували зростання цін на паливо, яке все одно попало в трійку продуктів цього року, які найшвидше дорожчали. Але те, що радувало автолюбителів у 2009 р., для торговців вилилося в триразове зменшення маржі.
Прибутковість роздрібних мереж відчутно знизилася цього року. Опитані оператори українських АЗС констатують, що протягом 2009 р. маржа складала в середньому 5-7%, тоді як два-три роки тому вона склала 15-18%. На скороченні маржі, звичайно, позначилося споживання, яке просіло на 20-25%, особливо з боку корпоративних клієнтів по дизельному паливу. А також висока волатильність світових цін нафти і палива, що не завжди дозволяло нафтотрейдерам вчасно підстрахуватися. Але оператори ринку не вважають ці чинники головними.
Відзначимо, що якщо раніше учасники ринку, пояснюючи те, що черговий перегляд цін на стеллі, посилалися на світові котирування нафти і нафтопродуктів, то зараз їх цінову політику стала в основному визначати група "Приват", яка контролює більше чверті ринку автозаправок країни. Реалізація компонентів бензинів (КБ), що дозволило приватівцям "виграти" понад 150 млн. грн. на різниці в акцизах, а також купівля нафти в "Укрнафти" за заниженою втричі ціною дозволяють приватівським заправкам утримувати у себе ціни на 50-60 коп./л нижче, ніж у конкурентів. Щоб не розгубити клієнтів, торговці бензином змушені коректувати свої ціни під ті, які встановлюють "приватівські" заправки.
Та наступного року ситуація для групи Ігоря Коломойського може кардинально змінитися. Конкретні кроки в цьому напрямі вже зроблені - вчора на своєму засіданні Кабмін прийняв рішення, яким вніс зміни до порядку проведення аукціонів і прив'язав ціну нафти українського походження, що продавалася з аукціонів, до митної вартості російської нафти, що ввозиться в Україну. Крім того, уряд скасував технічні умови на виробництво компонентів бензинів А-92 і А-95.
Про це вчора повідомила голова Держкомпідприємництва Олександра Кужель, відзначивши, що ці заходи мають нейтралізувати монополіста, який зривав ринок, і поставити всіх учасників ринку в рівні умови. Обидва урядові рішення дозволять направити до держбюджету понад 4 млрд. грн., тобто ті кошти, за рахунок яких раніше держава де-факто дотувала споживчі цінові канікули.
На думку експертів, позбувшись такого джерела заробітків, група "Приват" буде змушена відмовитися від своєї стратегії поглинання конкурентів шляхом заниження цін і навіть більше: "З гравця, що демпінгує, "Приват" може стати тим, хто штовхатиме ціни вгору", - відзначає глава консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. Він нагадує, що каспійська нафта, що імпортується для Кременчуцького НПЗ, обходиться групі Ігоря Коломойського в середньому на $30/т дорожче в порівнянні з ціною аналогічної сировини на російському ринку. І згладжувати цю істотну для переробників надбавку дозволяли заробітки на дешевій українській нафті й занижене податкове навантаження.
Правда, чи варто чекати найближчим часом зростання цін українським автомобілістам? Якщо урядове вольове рішення було погоджене з самим монополістом, то, швидше за все, вважають експерти, протягом місяця-двох, поки не вичерпаються запаси палива, виробленого з дешевої нафти, все залишиться на колишньому рівні. Враховуючи, що останні два тижні світові котирування падали, показуючи лише останні чотири дні невелике зростання, а на внутрішньому ринку оптові ціни на тлі перевищення пропозиції над попитом знижувалися майже щодня, втративши залежно від виду палива і його марки 200-400 грн./т, експерти називають об'єктивним коливання цін лише в межах 10-20 коп./л. Але якщо узгодження не було, то не виключено, що до Нового року або виборів споживачі можуть зіткнутися з "паливними гойдалками", які будуть використані як засіб тиску на Кабмін.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас