Половина заправок закриється — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Половина заправок закриється

Енергетика
5283
Вчорашнє засідання профільної експертно-аналітичної групи (ЕАГ) при Мінпаливенерго не принесло очікуваних результатів для учасників ринку, які просили чиновників розібратися в ситуації навколо АТ "Укртатнафта" і в діяльності групи "Приват" в цілому. Якщо ситуація на ринку не покращиться найближчим часом, нафтотрейдери погрожують закрити половину АЗС у країні.
Вісім ключових учасників ринку під час неформальної зустрічі з міністром палива та енергетики Юрієм Проданом передали лист-звернення до прем'єра Юлії Тимошенко, в якому просили взяти під особистий контроль розслідування діяльності приватівських нафтокомпаній. Учора під головуванням міністра та за участі представників податкової відбулось засідання ЕАГ, на якому в деталях обговорювалася ця проблема.
Зокрема, збільшення виробництва товарних бензинів на АТ "Укртатнафта" внаслідок зростання обсягів переробки в серпні-листопаді супроводжується зниженням їх відвантаження, про що свідчать дані "Укрзалізниці". У вересні почалися перші відвантаження нестандартних бензинів, які в листопаді перевищили обсяги товарних бензинів, відвантажених з Кременчуцького заводу. У листопаді їх частка склала вже 62% від усього виробництва "Укртатнафтою" бензинів.
При цьому, відповідно до висновку Київського інституту Споживекспертизи, КБ-92 і КБ-95 фактично є прямими аналогами товарних бензинів А-92 і А-95, але "з дещо заниженими споживчими характеристиками".
Але з цих компонентів стягується знижена ставка акцизного збору - EUR20, а не EUR110 за 1 т, як з товарного бензину. "Далі це пальне відвантажується низці дніпропетровських структур залізницями за реквізитами нафтобаз у Дніпропетровській, Запорізькій, Київській та інших областях, які задіяні в забезпеченні роздрібної мережі, підконтрольної групі "Приват", - констатує голова "Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
За підрахунками аналітиків компанії, за три останні місяці прямі втрати держбюджету через занижений акциз становлять понад 110 млн. грн. "Не кажучи вже про непрямі втрати. Як для держави - у вигляді зниження обсягу ПДВ внаслідок меншої бази оподаткування. Так і для ринку, на якому через це спостерігається ослаблення конкуренції і збільшуються обсяги некондиційних продуктів у роздрібній мережі", - резюмує експерт.
За підсумками наданої інформації, міністр Юрій Продан дав протокольне доручення ДПАУ перевірити діяльність "Укртатнафти" і розібратися в тому, яким чином паливо йде з заводу, а слідом і з нафтобаз, як компонент, а на заправках спливає як звичайний товарний бензин, з якого повинен бути сплачений повний акциз.
Іншими словами, як з'ясувалося, висунути претензії до "Укртатнафти" неможливо, оскільки технічно підприємство працює в рамках чинного законодавства. А порушниками, що ухиляються від податків, є компанії, після проходження через які КБ-92 і КБ-95 перетворюються на А-92 і А-95.
Сьогодні повинна бути сформована група фахівців ДПАУ, яка буде займатися цим питанням. Однак наскільки успішною виявиться перевірка, прогнозувати важко, адже, як встиг зазначити представник ДПАУ під час засідання ЕАГ, "адміністрація не повинна займатися пошуками компаній, які повинні сплачувати акцизний збір".
Учасники ринку збентежені позицією чиновників. "Чому держава раніше не замислилась над питанням, внаслідок чого при збільшенні переробки на заводі в останні місяці обсяги податків зменшились. А також чому НПЗ, який може випускати нормальну товарну підакцизну продукцію, раптом зайнявся виробництвом некондиційного товару", - підкреслює гендиректор компанії "Вік-Ойл" (мережа АЗС Formula) Микола Гавриленко.
На думку операторів, якщо найближчим часом державі не вдасться розібратися в проблемі, вона буде мати негативні наслідки для всього ринку.
Зокрема, гравці ринку звертають увагу, що реалізація згаданих схем дозволяє "приватівським" заправкам тримати ціни в роздробі у себе навіть нижче від вхідної ціни пального для їх АЗС.
"Відпускна ціна на дизпаливо Кременчуцького заводу в перерахунку становить 6 грн. / л. І це паливо ще треба привезти і закласти експлуатаційні та інші витрати станції. У той же час на стелах демпінгуючих заправок воно коштує 5,70 грн. / л" , - розповідає комерційний директор мережі АЗС КЛО В'ячеслав Стешенко.
"Різниця в акцизі на компонент і на товарний бензин становить 1080 грн. з тонни, тобто приблизно на 80 коп. / л, а з ПДВ - майже на 1 грн. / л. Паливо для певних учасників ринку коштує дешевше, в той час як маржа в інших операторів становить близько 20-40 коп. / л", - пояснює Гавриленко.
Демпінгувати ж, встановлюючи роздрібну ціну на 30-40 коп. / л нижчу, ніж у середньому на ринку, за такої різниці в ціні нафтопродуктів зовсім нескладно. Навіть при тому, що в окремих регіонах на одну заправку Коломойського припадає до 5-7 АЗС конкурентів. "Для споживача це, звичайно, добре. Але продавати собі в збиток ніхто не буде.
Рано чи пізно власники решти 3-4 тис. заправок замисляться, а чи варто торгувати, коли не вистачає коштів навіть для того, щоб покрити операційні витрати своїх АЗС", - додає Микола Гавриленко.
Втім, чиновники запевняють, що роблять все можливе. Так, Юрій Продан пообіцяв особисто проконтролювати, щоб проект постанови про новий порядок проведення нафтових аукціонів (ще одна болюча тема для нафтотрейдерів) був винесений на найближче урядове засідання.
Але оператори ринку не дуже вірять у близьке вирішення цього питання і похмуро жартують, що треба б проконсультуватися з АМКУ, як він оцінить їх дії, якщо їм доведеться тимчасово закрити свої АЗС (більше 50% ринку), оголосивши страйк.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас