474
"Ъ": Уряд хоче заборонити рекламу ліків
Вперше про необхідність посилити регулювання реклами лікарських засобів заявила прем'єр-міністр Юлія Тимошенко. "Реклама ліків на телебаченні недопустима - люди дивляться і купують, самі не знаючи що. Я думаю, в світі знайдеться не багато країн, де дозволена пряма реклама лікарських препаратів", - заявила вона.
А вчора у Верховній Раді було зареєстровано урядовий законопроект "Про внесення змін до деяких законів" (відносно заборони реклами лікарських засобів) №5339. Документом пропонується змінити ст. 8 закону "Про рекламу", вказавши, що "в рекламі забороняється поширювати інформацію про лікарські препарати". У записці пояснення до законопроекту говориться, що зараз під впливом реклами споживачі купують ліки без консультації з лікарем відносно "індивідуальних фізіологічних особливостей і протипоказань для організму людини".
Зараз вже діють обмеження реклами ліків - зокрема, рекламувати можна лише безрецептурні препарати. "Реклама сильнодіючих препаратів, для прийому яких необхідна консультація з лікарем, і так заборонена. А забороняти рекламу безрецептурних засобів немає необхідності - вітаміни або препарати, що містять парацетамол, можна рекламувати", - вважає академік Академії медичних наук України, голова комісії з біобезпеки при Раді національної безпеки та оборони Сергій Комісаренко.
Для фармвиробників реклама - важливий аспект продажів. "Значну частку в загальному обсязі продажів безрецептурних препаратів займають товари, які рекламуються", - зазначає комерційний директор Interpharm (оптовий і роздрібний продаж медикаментів) Олексій Зак. На думку глави представництва Astellas Pharma в Україні Кшиштофа Седлецкого, в разі ухвалення закону постраждає споживач: "Як він дізнаватиметься про нові ліки, які з'явилися на ринку?"
Реклама безрецептурних препаратів в країнах Європи не заборонена, зазначає директор "Ratiopharm-Україна" Віталій Кирик. "У Німеччині, наприклад, під час такої реклами з'являється попередження 'Проконсультуйтеся з вашим лікарем'. Якщо наша країна заявляє про те, що йде до Європи, заборона реклами безрецептурних препаратів нелогічна", - вважає він. Втім, навіть в разі заборони реклами виробники знайдуть спосіб просувати свою продукцію. "Окрім реклами у відкритих ЗМІ, ми можемо активніше інформувати лікарів про наші препарати. Але перш ніж ринок знайде нові способи просування продукту, мине час", - говорить пан Кирик.
Однак якщо фармвиробники зможуть пристосуватися до нових правил, то для рекламної індустрії це може бути відчутним ударом. За підрахунками аналітичного департаменту медіаагентства АЇТІ/carat, частка категорії лікарських препаратів в загальних куплених на ТБ рейтингах досягає 10,4%. А за підсумками року вона може скласти 11%. "Це друга категорія рекламодавців за обсягами закупівель телерейтингів після зв'язку", - говорить директор АЇТІ/carat Олександр Гороховський.
"Витрати фармацевтів на зовнішню рекламу за 10 місяців склали 2,5 млн грн.", - зазначає директор Doors Consulting Сергій Смоляр. В першу чергу заборона торкнеться зарубіжних виробників, оскільки вони проводять агресивнішу рекламну політику, ніж вітчизняні компанії, вважає пан Зар. За словами директора медіаагентства Mindshare Валерія Варениці, фармацевти - єдині, хто збільшив рекламну активність цього року. "Якщо їх не буде, зростання ринку наступного року не станеться, або воно буде дуже незначним", - додає він.
Вероніка Гаврилюк, Ірина Миронова
За матеріалами: Коммерсант-Україна
Поділитися новиною