3939
Зріджений газ добрався до шестірки
— Енергетика
Ціни на зріджений газ переступили психологічну межу в 5 грн./л, а в окремих областях і 6 грн./л. При цьому заправочні станції деяких регіонів взагалі залишилися без автогазу. Учасники ринку й експерти пояснюють таку ситуацію несподіваним дефіцитом ресурсу на ринку, погасити який удасться лише за два тижні.
Середня роздрібна ціна на пропан-бутанову суміш встановилася на рівні 5,16 грн./л. І хоча в деяких західних областях (зважаючи на епідеміологічну ситуацію) вартість цього палива ще коливається в межах 5-5,30 грн./л, у інших (Чернігівська і Луганська) ціни досягли 5,70-6,00 грн./л відповідно. Більше того, В Одеській і Чернігівській областях заправитися цим пальним практично нереально - його просто немає на більшості заправок. Не додають оптимізму і результати останнього комерційного аукціону на Українській аграрній біржі, де вартість тонни зрідженого газу склала 8 тис. грн. при доставці автотранспортом, а залізницею - 7,6 тис. грн. Враховуючи такі ціни в крупному опті, це складає близько 4,30-4,40 грн./л собівартості пального для заправників. Подібним ціновим рекордом традиційно недорогого палива вже зацікавилися в Антимонопольному комітеті (АМКУ). Вчора в.о. глави відомства Олександр Мельниченко заявив, що доручив місцевим підрозділам "провести перевірку українських АГЗС" і встановити причини такої ситуації.
Самі учасники ринку пояснюють такий ажіотаж рідкісним дефіцитом пропан-бутану, особливо нетиповим для цієї пори року - напередодні сезонного спаду споживання: "Законтрактувати необхідні нам об'єми просто нема в кого. Трейдери не очікували, що попит на автогаз до зими не ослабне, як це було щороку", - коментує ситуацію комерційний директор однієї з мереж АГЗС. За його словами, імпортний ресурс, який допомагав задовольнити зростання споживання влітку, зараз практично відсутній в пропозиціях трейдерів. В той же час відчувається гострий брак автогазу українського виробництва. "У жовтні імпортери передбачали падіння цін на зріджений газ і тому не завозили його. Крім того, цього місяця зупинився Одеський нафтопереробний завод і з ринку "випало" близько 2,5 тис. т. Стільки ж реалізувала "Укрнафта" "своїм" структурам. Скоротив виробництво цього палива і Лисичанський НПЗ. І більше на 1,5 тис. т узяли собі облгази", - пояснює причини дефіциту пропан-бутанової суміші на заправках глава Української асоціації зрідженого газу (УАЗГ) Сергій Півень. Нагадаємо, що місячний обсяг споживання автогазу в Україні складає близько 60-65 тис. т щомісячно. За прогнозами експерта, погасити ціновий ажіотаж удасться в найближчі два тижні - до 20 листопада - за рахунок імпортних партій.
"Партії зрідженого газу вже йдуть з Казахстану. Перші постачання прийдуть до України вже до 10 листопада", - сказав пан Півень, уточнюючи, що всього в країну зараз прямує близько 4,5-5 тис. т зрідженого газу. Допомагають також постачання з Мозирського НПЗ (Білорусь), що відновив роботу в другій половині жовтня. Недолічуються українські оператори ринку лише постачань з найбільш звичного і близького напряму - Росії.
"Наші північні сусіди орієнтуються на котирування "Аргусу", які завищені для України. Якщо за цими котируваннями ціна для України значиться на рівні $950/т, то це означає, що місцевим постачальникам потрібно продавати нашим трейдерам десь по $750/т. А таких цін реально немає. Наприклад, в Польщі продають зараз по $610/т, хоча, за моєю інформацією, на спотовому ринку там торгують вже по $570/т. У такому разі українським трейдерам просто немає сенсу постачати російський автогаз за такою завищеною ціною", - резюмує президент УАЗГ.
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною