Одеський припортовий: ціна все менша, проблем все більше — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Одеський припортовий: ціна все менша, проблем все більше

Фондовий ринок
1194
Спливають нові подробиці продажу, а також все більш активізуються розмови про можливі наслідки скандалу навколо ОПЗ.
У зв`язку з відновленням світової економіки знову актуальним стає питання щодо підвищення цін на енергоносії, зокрема на російський природний газ, що поставляється до України і який займає основну статтю в собівартості добрив, вироблених на Одеському припротовому заводі. Зокрема, за оцінками низки аналітиків, в першому кварталі 2010 року ціна газу для українських підприємств може сягнути 379 доларів за 1 тис. куб. м., з подальшим подорожчанням до 400 доларів у 2-4 кварталах.
Та і з самими добривами не все так просто. Так, в своїх аналітичних звітах Організація з питань сільського господарства і продовольства при ООН і Міжнародна федерація виробників добрив попереджає про подальше погіршення кон`юнктури ринку мінеральних добрив.
У зв`язку з цим, виникають абсолютно логічні питання: як всі ці негативні чинники відіб`ються на вартості ОПЗ? Якою буде його реальна ціна?
За оцінкою аналітика інвестиційної компанії Dragon Capital Тамари Левченко, реальна вартість Одеського припортового заводу на сьогодні складає 250 - 300 млн. дол. На її думку, ще минулого року вартість підприємства могла скласти до 1 млрд. дол. у зв`язку з рекордними світовими цінами на добрива. Проте, за інформацією Левченко, вже цього року ціна на добрива впала в 3 - 4 рази. До того ж, за словами аналітика, відповідно до умов конкурсу з продажу ОПЗ, тарифна політика з перевантаження аміаку залишалася у веденні держави, а не нових власників підприємства.
У зв`язку з цим, на думку аналітика, заяви посадовців про можливість продажу цього року ОПЗ за ціною на рівні 1 млрд. дол. можна розцінювати скоріше "як побажання, а не як реальну оцінку".
В майбутньому Левченко не виключає можливого зростання вартості підприємства у зв`язку із зростанням цін на добрива, середня ціна на які, за оцінкою аналітика, в 2010 році може зрости на 10%. В той же час, за її словами, в першу чергу, на вартість Одеського припортового заводу впливатиме ціна газу, що поставляється на підприємство. За оцінкою Левченко, якщо ціна споживаного ОПЗ газу зросте до прогнозованих 300 дол. за 1 тис. куб. м, робота підприємства буде збитковою.
Проте, як відзначають експерти, збиткова робота підприємства може видатися дрібницею в порівнянні з тими проблемами, які можуть бути спровоковані невдалою приватизацією ОПЗ.
Так, на думку керівника аналітичного відділу ТОВ "Український фондовий центр" Володимира Ланди, прецедент з продажем Одеського припортового заводу може серйозно вплинути на приватизаційні процеси в Україні в цілому. "Прецедент, коли стартова ціна заводу на конкурсі встановлюється державою на рівні 4 млрд. грн., а потім підсумкова ціна в 5 млрд. грн. визнається недостатньою, безумовно, матиме істотний негативний вплив не тільки на долю ОПЗ, але і на всі приватизаційні процеси в Україні, оскільки інвестори вимушені будуть закладати в свої формули розрахунку справедливої вартості активів ризики непередбачуваних рішень з боку держави", - відзначив Ланда.
За його словами, з урахуванням вірогідних судових позовів від державних органів і учасників конкурсу, а також неповернення застави його учасникам у визначений нормативними актами термін, "можуть виникнути проблеми навіть з реалізацією пакету за ті ж 5 млрд. грн., які ще нещдавно були проголошені дуже низькою ціною за цей актив".
Директор Інституту приватизації, власності та інвестицій Олександр Рябченко не виключає можливості проведення Фондом держмайна до кінця цього року ще декількох конкурсів. “Не дивлячись на ситуацію з конкурсом з приватизації ОПЗ, Фонд може провести конкурс з інших об`єктів. Будуть інші об`єкти - будуть інші покупці. Разом з тим, ситуація така, що поява на конкурсах значних об`єктів маловірогідна. Реально можливо проведення конкурсу з продажу пакетів акцій обленерго, які будуть передані в управління Фонду”, - сказав Рябченко і додав: “Знакових приватизаційних конкурсів цього року вже не проводитиметься”.
Проте, якщо вірити експертам, на зірваній приватизації і зіпсованому інвестиційному іміджі країни негативний вплив ситуації з продажем ОПЗ зовсім не закінчується. Так, президент Центру економічного розвитку Олександр Пасхавер вважає, що провал конкурсу з приватизації Одеського припортового заводу несе серйозні інфляційні ризики для країни. За його словами, в умовах існування реального дефіциту бюджету відсутність надходжень від приватизації змусить уряд шукати інші джерела його покриття, у тому числі і шляхом нарощування державного боргу.
"Що стосується наслідків для бюджету, то я б сказав, що у всій цій історії це найнегативніше. І це означає, що ми шукатимемо інші шляхи, як правило, ці шляхи інфляційні: покриття дефіциту або (нарощування) державного боргу.", - відзначив експерт.
Коментуючи, наскільки 5 млрд. грн. запропонованих переможцем конкурсу компанією "Нортіма" могли б допомогти вирішити проблему дефіциту держбюджету Пасхавер відзначив: "Вони звичайно б могли зменшити дефіцит і зменшити головний біль не тільки уряду, а й всієї країни".
В зв`язку з цим виникає цілком логічне питання - а наскільки можливо, що конфліктуючі сторони підуть на мирову в справі приватизації Одеського припортового заводу, зокрема чи зможе теперішній покупець ОПЗ вступити в свої права? Рябченко вважає, що у покупця юридично є можливість "довести свою правоту - третій удар молотка на аукціоні з продажу ОПЗ був, що дає “Нортіма” право вважати себе законним збувачем заводу". "Але українська практика така, що без домовленостей з владою важко розраховувати на те, що навіть успішне судове рішення призведе до того, що компанія стане власником", - додає він.
Микола Арнаут
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас