5223
Розрулити борги
— Казна та Політика
До кінця року підприємство має виплатити $ 63 млн. синдикованого кредиту і $ 7 млн. заборгованості з євро-облігацій
Власник компанії "Укр-АВТО" (контролює Запорізький автомобілебудівний завод) Таріел Васадзе за кермом з 12 років. Дитяче захоплення батьківським автомобілем ГАЗ-69 (в просторіччі "бобик") багато в чому визначило його долю. Однак головним чинником життєвого успіху випускника Київського автодорожнього інституту стало не вміння "кермувати", а здатність залучати кредити. Їх вплив на бізнес Васадзе важко переоцінити. По-перше, завдяки позиці державного Укрексімбанку підприємець зміг придбати свій ключовий актив - Запорізький автозавод. По-друге, за допомогою облігаційних позик, а також синдикатів західних банків йому вдалося відстале підприємство утримати на плаву.
Коли у травні цього року головному конкурентові ЗАЗу - корпорації "Богдан" - довелося сісти за стіл переговорів з кредиторами і почати процес реструктуризації своїх боргових зобов'язань, здавалося, що міцності "запорожців" вистачить, щоб уникнути подібної долі. Однак фінансові результати першого півріччя продемонстрували, що загальна кредитна заборгованість перевищила шестимісячний прибуток ЗАЗу, а співвідношення боргу підприємства до його власного капіталу за оцінками експертів зросло до 116%. Враховуючи, що істотного зростання на автомобільному ринку України не спостерігається, Таріелу Васадзе, напевно, доведеться сісти за стіл переговорів з кредиторами і продемонструвати, що він уміє домовлятися не тільки з українськими чиновниками, але і західними банкірами.
Кредити під Lanos
Поки що флагман російського автопрому концерн "АвтоВАЗ" заявляє на весь світ про те, що опинився на межі банкрутства, на Запорізькому автозаводі тиша і спокій. Інформації про свої боргові зобов'язання та кредиторів підприємство не надає. Зазвичай така закритість ні про що хороше не свідчить. Адже "запорожці", як і "самарці", мають багату на події кредитну історію, результатом якої стало накопичення боргів.
У 2003 році ЗАЗ вперше зважився на випуск трьох серій облігацій на загальну суму 150 млн. грн. Гроші були необхідні для організації дрібновузлового складання автомобілів Opel, а з початку 2004 року - Lanos. Облігації вдалося успішно розмістити під 14% річних за посередництва банку "Аваль".
Згодом чистий прибуток автозаводу зростав в геометричній прогресії, що підштовхнуло менеджерів до реалізації нових масштабних проектів. Наприклад, на початку 2006 року ЗАЗ заявив про намір інвестувати в розвиток виробництва і товарної мережі 768,5 млн. грн. Крім того, стало відомо про спільні плани корпорації "Богдан" і ЗАЗу з будівництва автоскладального комплексу в Нижегородській області в Росії. Загальний бюджет проекту оцінювався в $ 700 млн. Частка "запорожців", а також джерело коштів не розкривалися, проте навряд чи стратегія ЗАЗу істотно відрізнялися від дій "Богдана", який вкладав в проект лише 15-20% власних коштів, тоді як іншу частину становили кредити.
Нижегородські інтереси ЗАЗу привертають до підприємства увагу російських банків, і у автозаводу налагоджується з ними активна співпраця. Вже в липні 2006 року московський МДМ Банк надає українському підприємству великий кредит у розмірі $ 75 млн. за вигідною 8,5% ставкою. А вже через півроку ця ж фінансова установа за участю банку "ВТБ Капитал" і HSBC виступила організатором розміщення ЗАЗом єврооблігацій на суму $ 125 млн. Третина випуску була придбана приватними комерційними банками, частина, що залишилась - західними хедж-фондами та інвестиційними банками. Інтернет-агентство Сbonds наводить цікаву географічну статистику власників єврооблігацій ЗАЗу: Європа - 46%, Азія - 39%, Росія - 15%.
Маючи успішний досвід розміщення облігацій, керівництво автозаводу в січні 2007 року оголосило про випуск чотирьох нових серій D - G на 600 млн. грн. Організатором чергового випуску мав стати Брокбізнесбанк, проте через місяць Запорізький автомобілебудівний завод зупинив випуск облігацій і проспект емісії. За офіційною версією, це рішення було викликане зміною поточної політики запозичень.
Новим етапом кредитної історії ЗАЗу стало залучення двох синдикованих позик в 2008 році. Успішно погасив $ 83,3 млн. з тримісячного короткостроковим кредитом синдикату Calyon і ING Bank NV, підприємство отримало в грудні ще $ 62,5 млн. (LIBOR +5%) на довший термін - один рік. Головною метою позики було рефінансування поточної заборгованості. Слід зазначити, що західні банкіри не дуже довіряли позичальникові, оскільки ЗАЗ мав намір залучити набагато більше коштів і під кращі умови. Наприклад, у вересні підприємство заявило про бажання отримати кредит розміром $ 125 млн. на 2,5 роки з Libor +3,75% річних. Влітку 2008 року ЗАЗ достроково викупив значну частину заборгованості з єврооблігаційних позик у вигляді кредитних нот CLN на суму $ 117,8 млн. Погашення облігацій виявилося дуже своєчасним, адже згідно з початковими умовами розміщення, дата виплати була в грудні 2009 року. У такому випадку ЗАЗу зараз довелося б готувати для виплати кредиторам близько $ 200 млн. З огляду на поточний спад виробництва, знайти такі гроші було б дуже непросто.
На низьких обертах
Таріела Васадзе сьогодні вважають основним лобістом державної підтримки вітчизняного автопрому. Він безпосередньо наполягав на запровадженні мит на імпортні автомобілі, а також заявляв про необхідність надання прямої державної допомоги автомобільній галузі. "Я не виключаю банкрутств, оскільки в Україні немає необхідного стабілізаційного фонду, навіть для стратегічно важливих підприємств", - стверджував президент "УкрАВТО" в розпал кризи. Обтяженим кредитами власникам ЗАЗу дійсно для порятунку бізнесу довелося задіяти всі можливі антикризові заходи, і стратегічний статус підприємства виявився дуже доречним.
У листопаді минулого року вітчизняний авторинок обвалився і відтоді ознак суттєвого пожвавлення так і не продемонстрував. 2008 Запорізький автомобілебудівний завод навіть закінчив зі збитком 390 млн. грн. За даними аналітика інвестиційної компанії Concorde Capital Єгора Самусенка, за перше півріччя 2009 року чистий прибуток ЗАТ "ЗАЗ" становив 21 млн. грн., EBITDA - 145 млн. грн., А відсоткові виплати - 99 млн. грн.
Згідно з даними компанії "Укр-Авто" в листопаді ЗАЗ повинен виплатити $ 7 млн. заборгованості за єврооблігаційними позиціями. Але це лише частина проблеми. За даними агентства Сbonds, вже в листопаді закінчується термін синдикованого кредиту Calyon і ING Bank NV на суму $ 62,5 млн. Прес-служба ЗАЗу інформації про те, як обслуговується ця позика і чи ведуться переговори про її реструктуризацію, не надала. Враховуючи, що умови залучення кредиту не розголошувалися, експерти ситуацією за цим кредитом ще не володіють.
Аналітик ІК Foyil Securities Руслан Патлавскій вважає, що якщо підприємство не зможе домовитися з кредиторами про реструктуризацію, то ймовірність дефолту залишиться високою. "За нашими підрахунками, співвідношення борг / власний капітал ЗАТ" ЗАЗ "склало 100% на кінець 2008 року, а в цьому році цей показник збільшився до 116%", - повідомив Руслан Патлавскій. Водночас цей рівень фінансової заборгованості залишається нижчим, ніж у основного конкурента "УкрАВТО" - корпорації "Богдан", у якій співвідношення борг / власний капітал на кінець цього року, за підрахунками ІК Foyil Securities, має досягти 140%.
Керівник аналітичного департаменту ІГ "Сократ" Костянтин Степанов вважає, що, швидше за все, ЗАЗ вже веде переговори про реструктуризацію своїх боргів. Експерт також вказує на те, що в разі невдачі додаткові фінансові кошти для погашення заборгованості можуть бути залучені від корпорації "УкрАВТО", яка в першому півріччі зберегла прибуток.
Досі Таріел Васадзе демонстрував майстер-клас із залучення вигідних позик. Його секрет виявився досить простим. "Щоб отримати за кордоном дешеві кредити або взагалі будь-які гроші, необхідна власна позитивна кредитна історія", - стверджує Васадзе. Бездоганність кредитної історії ЗАЗу зараз знаходиться під загрозою, і щоб розраховувати на позики в майбутньому, бізнесмену доведеться "розрулювати" ситуацію, що склалася з точністю гонщика "Формули-1". В іншому випадку ЗАЗ очікує незавидна доля "жигулів".
Ігор Гошовський
За матеріалами: Інвестгазета
Поділитися новиною