Бензин поза контролем: як зміняться ціни на паливо? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бензин поза контролем: як зміняться ціни на паливо?

Енергетика
2151
Ринок бензину відпущений на волю. У Міністерстві економіки вирішили поки відмовитися від ідеї ввести державне регулювання цін на пально-мастильні матеріали.
Після парадоксального подорожчання бензину влітку цього року в Кабміні почали замислюватися на тим, як підсилити урядовий контроль над ринком й установити межову націнку. Але раптово відмовилися від цієї ідеї. Що тепер зможе зупинити подорожчання бензину?
Держава шукає важелі впливу на хаотичний український ринок бензину. Починаючи з травня цього року, коли ціни на заправках поповзли вгору, пропонувалися різні способи розрахувати за новою формулою ціноутворення на світлі нафтопродукти. Але жоден із запропонованих варіантів не було впроваджено. Так що від впливу на ринок у Мінекономіки до пори до часу відмовилися.
Уряд умиває руки
"Ціни на бензин на українському ринку не є обґрунтованими", - погодився міністр економіки Богдан Данилишин. І пообіцяв на засіданні уряду встановити держрегулювання. Але раптово питання зняли з порядку денного. Міністр економіки збирається повернутися до нього через деякий час, після того, як воно буде розглянуто на засіданні експертно-аналітичної групи при участі основних гравців ринку - тих же нафтотрейдерів, яким зниження цін на бензин зовсім невигідно.
При відсутності державного контролю ціни на українському ринку бензину будуть так само хаотичні й не пов'язані зі світовими тенденціями, вважають експерти. "Ціни будуть безконтрольно і без особливої логіки йти вгору", - припустив в інтерв'ю керівник консалтингової компанії "Паливна альтернатива" Віталій Давій. На його думку, деякий контроль над ринком нафтопродуктів з боку держави обов'язковий і застосовується навіть у країнах з найрозвиненішою ринковою економікою.
Але в державного регулювання є й зворотний бік медалі. Про неї не втомлюються говорити самі оператори ринку. Вони нагадують про спробу твердого втручання в ціноутворення в 2005 році, коли бензин виявився в дефіциті. Від недостачі палива ніхто не застрахований і сьогодні. "Дефіцит бензину можливий. Не зовсім вірні розрахунки призведуть до того, що операторам ринку буде невигідно торгувати бензином, з огляду на маленьку маржу або її відсутність. Деякі з них будуть притримувати паливо й не будуть реалізовувати його за цінами, установленим урядом", - сказав керівник аналітичного відділу компанії "Про-Консалтинг" Олександр Соколов.
Формула ідеальної ціни
Щоб і бензин не дорожчав, і нафтотрейдери заробили, ще в 2007 році уряд підписав меморандум з основними учасниками ринку. Тоді оператори і трейдери зобов'язалися орієнтуватися на ті ціни, які будуть розраховані експертно-аналітичною групою при Мінекономіки. У формулі ціни враховувалися такі фактори, як курс іноземних валют, кредитні ставки, вартість зберігання палива. Ця формула актуальна і тепер - відповідно до рекомендації, торговельна націнка на бензин не повинна триматися в рамках 1350-1360 грн. за тонну.
Але формула є, а цінової стабільності немає. Виходить, у всьому винна формула - подумали експерти Мінекономіки. Коли в травні ціни на заправках поповзли вгору, пропонувалося враховувати у формулі оптові ціни українських заводів. Але після від цієї ідеї відмовилися, тому що у випадку падіння ціни на світових ринках бензин в Україні залишався б як і раніше дорогим.
Ще одна ідея - окремо порахувати ціну на імпортні й вітчизняні нафтопродукти. Але аналітики ринку сумніваються, що такий поділ призведе до оптимізації цін. "Що мається на увазі під поняттям "вітчизняні нафтопродукти"? Одна справа - коли це бензин з нафти, добутої в Україні. Інше - коли він зроблений на українських заводах з російської нафти, купленої за світовими цінами. Це безперспективна градація, яка викличе купу плутанини", - вважає Давій. На думку експерта, для стабільності цін необхідно залишити формулу незмінної й додати до неї трохи державного контролю. Управляти ринком можна було б ринковим методом, якби в Україні існувала велика підконтрольна уряду компанія. Але оскільки такої немає, залишається одне - зустрічатися з нвфтотрейдерами і домовлятися.
Бензином керує долар
Незважаючи на те, що ринок залишається хаотичним і безконтрольним, намітилися позитивні тенденції. Світова ціна на нафту знижується, а виходить, є надія на те, що бензин теж подешевіє. Так і вийшло зараз - середня роздрібна ціна на АЗС в Україні на бензин A-95 становить 7.62 грн/л. Бензин A-98 сьогодні продають у середньому за ціною 8.32 грн./л., повідомляє портал Українські нафтопродукти. Ще два тижні тмоу вартість популярного А-95 перевищувала 8 грн. Але чи буде зниження ціни на бензин стійкою тенденцією?
Здешевлення нафти на світових ринках не завжди допомагає жити українським автомобілістам. Адже горезвісний курс валют, закладений у ціні, робить наш ринок світлих нафтопродуктів ну дуже особливим явищем. Так було влітку цього року, коли в усім світі паливо дешевшало, а в Україні - дорожчало. "Трейдери і оператори закладали валютні ризики в ціну, з огляду на можливе підвищення курсу долара", - нагадує Соколов. Ця тенденція не зміниться й зараз - чим вище буде курс долара, тим дорожче обійдеться покупка бензину.
Олена Павленко
За матеріалами:
газета Сейчас
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас