Гра в класи — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Гра в класи

753
Ринок професійної косметики, за оцінками експертів, з 2005 р. до 2008 р. щорічно збільшувався на 30-40% у грошовому вираженні за рахунок збільшення замовлень у салонах краси і відкриття нових закладів. За підсумками 2008 р. "салонний" сегмент ринку склав близько $370 млн. Ще приблизно $150 млн трейдери виручили від продажу професійної косметики майстрам-надомникам. Таким чином, обсяг ринку професійної косметики досяг $520 млн.
Для порівняння нагадаємо, що обсяг роздрібних продажів "непрофесійної" косметики торік перевищив $2 млрд. За оцінками експертів, до кінця 2008 р. ринок професійної косметики був уже практично близький до насичення.
Чим і як користуються
Професійну косметику відомих брендів закуповують салони бізнес-класу (де в Києві вартість базової перукарської послуги - стрижки з укладанням - становить 100-250 грн.), преміум-класу (250-350 грн.), класу "люкс" (більше 350 грн.), а також приватні майстри. А от салони економ-класу (де стрижка з укладанням обійдеться в 50-100 грн.), як правило, закуповують професійну косметику no-name (бренд якої не підтримується. - Ред.), хоча й не відмовляються від дешевої продукції відомих ТМ.
При цьому "розкласти" усю косметику по цінових сегментах надзвичайно складно: занадто великий асортиментний ряд. Тому можна з великою часткою умовності говорити тільки про вартість окремих засобів. Наприклад, професійна фарба для волосся економ-класу коштує 21-33 грн., бізнес-класу - 34-63 грн., преміум-класу і класу "люкс" - 63-250 грн. і більше 250 грн. відповідно.
Природно, для даної процедури використовується не тільки фарба для волосся, але й бальзам-ополіскувач, і багато чого іншого. У середньому частка цієї так званої препаратної частини у вартості послуги, як стверджують фахівці, не повинна перевищувати 10-25%. Із цього показника і виходять салони, закуповуючи набори професійної косметики для тих або інших процедур. Як правило, вони працюють із продукцією не менше чотирьох ТМ по кожному виду послуг.
"Використання більшої кількості косметики, ніж продукція 3-4 ТМ, на мою думку, ускладнює роботу майстрів. Зводити ж препаратну частину до продукції 1-2 ліній (брендів. - Ред.) теж неправильно, тому що жоден виробник, на мій погляд, не має ідеального асортименту. Наприклад, якість продукції для косметологічних процедур може бути у виробника відмінною, але недостатньо гарною для СПА-догляду", - пояснює Наталя Каплун, директор компанії "Центр краси і здоров'я NK CLUB".
Винятком є монобрендові салони, які не тільки надають послуги, але ще й завозять продукцію певної ТМ або є дистриб’ютором певної косметики. Однією зі статей доходів салонів краси і приватних майстрів (виторг - 20-40%) є продаж косметики клієнтам для домашнього догляду.
Кризова динаміка
З початком кризи і зниженням купівельної спроможності населення виторг салонів краси, за різними оцінками, скоротився на 20-30%, менше замовлень стало й у майстрів-надомників. Експерти говорять, що ринок професійної косметики в цілому за 7 місяців 2009 р., у порівнянні з аналогічним періодом 2008 р., "схуд" не менш ніж на 20% у грошовому вираженні. Скорочення кількості замовлень внаслідок падіння попиту сильніше "вдарило" по дорогій продукції.
"Наскільки мені відомо, деякі продавці продукції дорогих ТМ втратили 30-40% виторгу, оскільки декілька їхніх клієнтів (салонів) закрилися. Діючі ж салони втратили приблизно 40% виторгу від продажу послуг і дорогої косметики", - стверджує Павло Гринишин, комерційний директор мережі салонів "Вай Тань".
Інші фахівці не настільки категоричні: дорогі салони, швидше за все, змінили постачальників або скоротили обсяги закупівель на користь продукції менш дорогих брендів. Зараз власники салонів прагнуть позбутися видатків зі зберігання складських запасів і обмежитися закупівлями косметики виходячи з поточного попиту на послуги. Крім скорочення обсягів закупівель, говорять дистриб’ютори професійної косметики, салони краси і приватні майстри масово переходять на роботу з більш дешевою продукцією та прагнуть не підвищувати ціни на послуги, що вкрай складно для них в умовах подорожчання імпортних косметичних препаратів.
"Принаймні, майстри салонів середньої цінової категорії намагаються надати клієнтові вибір, уводячи лінійку продукції економ-класу", - говорить Катерина Месь, менеджер з продажів компанії "Краса-Трейд".
Як результат, з десяток трейдерів, з чуток, збираються тимчасово призупинити свою діяльність. Найменше в цих умовах постраждали транснаціональні корпорації, у портфелі яких була заздалегідь заготовлена альтернатива дорогій продукції. Інші гравці, що називається, на ходу теж починають пропонувати салонам дешевшу продукцію. Наприклад, за словами Зінаїди Москалець, менеджера з продажів і реклами салону-студії "Арт", у їхній портфель спеціально для візажистів уже в 2009 р. була включена продукція економ-класу.
Зважаючи на все, проблеми, пов'язані з особливостями договірних відносин з виробниками, що виникли при цьому, трейдерів особливо не лякають. "Умови контрактів по роботі з дорогою продукцією відповідних брендів не дозволяють нам включати в портфель товари інших виробників. Але продукцію однієї ТМ (СПА-косметика) економ-сегменту ми все-таки ввели. Справа в тому, що ціни на креми дорогих брендів "кусаються", - зізналася Олена Дуда, директор ТОВ "Б’юті Бутік Україна".
Щоб зберегти салони в числі своїх клієнтів, трейдери використовують і інші прийоми. "По-перше, ми зберегли темп відкриття нових регіональних представництв. По-друге, в умовах скорочення виторгу майстрів на 20-30% ми намагаємося компенсувати їм ці втрати, відповідно збільшивши їх виторг від продажу нашої продукції. По-третє, надаємо новим регіональним дистриб’юторам максимальну знижку на продукцію", - розповідає Наталя Наджафова, генеральний директор ПП "Фешн Косметік".
"Якщо раніше серед маркетингових прийомів переважали знижки, то зараз - товарний бонус. За грошами видатки порівнянні, але результат принципово відрізняється. Надаючи клієнтові знижку, ми розраховували, що зекономлені гроші він витратить на нашу продукцію, але в дійсності це необов'язково було так. При наданні товарного бонусу клієнт одержує додаткові товари безкоштовно, а це означає, що він їх напевно "спробує", - стверджує Олена Дуда.
Маркетолог - про зміни на ринку
Єлизавета Савенко, начальник управління маркетингу, реклами та інтернет-ресурсів ЗАТ "Компанія "Естет":
- Кількість експонентів професійної косметики на Estet Beauty Expo у жовтні 2008 р., у порівнянні з 2007 р., збільшилася на 15,4%. Виставка "Intercharm-Україна 2009" проходила в січні 2009 р., коли ситуація в економіці була найбільш нестабільною, тому відзначалося скорочення кількості компаній - учасників напрямку професійної косметики на 1,8%. Дана статистика частково відображає зміни, що відбуваються на ринку професійної косметики. Компанії, швидше за все, провели оптимізацію бюджетів і скоротили маркетингові витрати.
Трейдер - про переваги
Ксенія Лапіна, керуючий ТОВ "ТОП Косметікс Україна":
- У січні і червні 2009 р. ми провели соціологічні опитування нашої цільової аудиторії - косметологів, щоб з'ясувати потреби нинішніх і потенційних клієнтів. Головний принцип вибору ТМ професійної косметики для них залишився колишнім - це її результативність. В умовах же кризи майстри звертають особливу увагу також на можливість навчання у своєму регіоні, щоб заощадити на транспортних і житлових видатках, регулярність поставок продукції, стабільність цін.
Що далі
У перспективі, говорять експерти, не виключене "заморожування" діяльності трейдерів, у першу чергу дрібних, які не встигли зорієнтуватися і запропонувати більш дешеву продукцію. Але довідатися, хто націлився на відхід з ринку, досить важко, оскільки практично всі трейдери зараз "чистять" свої складські запаси. Але одні це роблять, щоб позбутися продукції, термін придатності якої минає, інші - щоб піти в інші ринки або на час призупинити бізнес-діяльність. Про подальші плани трейдерів, швидше за все, можна судити з їхньої маркетингової активності, яка включає проведення акцій, пропозицію знижок і бонусів, участь у спеціалізованих виставках і т.п. Варто відмітити, що діяльність багатьох дистриб’юторів професійної косметики в цьому напрямку останнім часом активізувалася. Точно так, до речі, і на ниві "освіти": компанії намагаються проводити більше безкоштовних майстер-класів по роботі з їхньою продукцією.
В 2009 р. експерти прогнозують скорочення обсягів ринку на 20-30% у грошовому вираженні. В 2010 р. вони сподіваються на стабілізацію і поступове збільшення продажів через відновлення платоспроможного попиту. У цілому ж виходу ринку на докризові показники слід очікувати не раніше 2011 р.
Тетяна Ніколаєва
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас