Знижки для металургів не виправдали себе — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Знижки для металургів не виправдали себе

Казна та Політика
215
Погодившись на поступки для підприємств металургійного сектору, уряд так і не одержав контроль над ціноутворенням на сировину і готову продукцію ГМК усередині країни. Однак ні "Укрзалізниця", ні галузь залізничного машинобудування не хочуть залишатися осторонь від успіхів металургів і мають намір домагатися скасування меморандуму.
У Кабміні знову заговорили про необхідність продовжити дію Меморандуму про надання знижок хімічній і металургійній галузям природними монополіями (нагадаємо, його дія минає 1 січня 2010 р.). "За" уже висловилися прем'єр-міністр і Мінпромполітики. Однак позитивні тренди в секторі ГМК, помічені аналітиками з початку третього кварталу, дали поштовх дискусіям про доцільність надання цих пільг. Ініціатором інформаційної хвилі знову стала адміністрація залізничного транспорту "Укрзалізниця", яка вважає себе чи не найбільше причетною до відновлення рентабельності металургійних підприємств.
За словами в.о. міністра транспорту Василя Шевченка, за час дії меморандуму між урядом і підприємствами ГМК (з вересня 2008-го по липень 2009 р.) "Укрзалізниця" дотувала останніх майже на 386 млн. грн., що вилилося в аналогічне недоодержання доходів перевізником (це - приблизно десята частина всього доходу, який запланувала одержати "Укрзалізниця" цього року).
Однак, згідно з оперативними даними консалтингового агентства "Менеджмент консалтинг груп" (МКГ, займається дослідженнями для "Укрзалізниці"), втрати від надання пільг зараз ще більші - щокварталу вони досягають 300 млн. грн., і до кінця року сума наданих знижок на перевезення вантажів по залізниці для ГМК може скласти 562,3 млн. грн. "Близько 37% економії від дії меморандуму металургам дає саме залізниця", - відзначається в дослідженні МКГ.
Відмітимо, за підсумками першого кварталу допомога залізниці та інших природних монополій, що також взяли на себе зобов'язання щодо допомоги в рамках меморандуму, не врятувала вітчизняний ГМК від збитків. За даними асоціації "Металургпром", сумарний збиток металургійної галузі в першому півріччі 2009 р. склав 4,2 млрд. грн. Аналітики також не бачать явної прямої залежності між показниками металургійної галузі і дією меморандуму. "Зниження залізничних тарифів зіграло у відновленні рентабельності підприємств ГМК, звичайно, важливу, але далеко не першу роль. Металурги вижили тільки за рахунок експорту, відновивши постачання в Азію, зокрема Китай, а також на ринки Близького Сходу і країн Європи", - говорить аналітик Dragon Capital Сергій Гайда. Вирівнювання показників галузі експерти відмітили вже в червні: у цьому місяці практично всім металургійним підприємствам удалося зафіксувати прибуток.
Як відзначає Сергій Гайда, за підсумками третього кварталу галузь повинна вийти на рентабельність 10-15% за показником EBITDA. "Але за дев'ять місяців рентабельність однаково буде негативною - у середньому близько 12%, оскільки підсумки третього кварталу не зможуть перекрити значного падіння доходів на початку року", - говорить аналітик Dragon Capital.
В "Укрзалізниці" однаково вважають, що вихід металургів у прибутковість дозволяє говорити про втрату меморандумом актуальності.
Пожинати плоди успіхів металургів прагнуть не тільки залізничники, але й підприємства транспортного машинобудування. "Не можна віддавати переваги одній галузі за рахунок інших", - впевнений директор Асоціації виробників обладнання залізничної інфраструктури Олег Мельник. Основи для таких претензій були закладені в тому ж меморандумі: надання знижок металургам Кабмін позиціонував у тому числі як інструмент впливу на ціноутворення на ринку металу усередині країни.
Зокрема, ГМК взяв на себе зобов'язання знизити ціни на метал на внутрішньому ринку (після обвалу в будівництві фактично єдиними споживачами усередині країни залишаються підприємства транспортного машинобудування і залізничної інфраструктури).
Однак, за даними дослідження МКГ, ціни не тільки не знизилися, але й виросли по окремих позиціях, і як і раніше перевищують експортні. Внутрішній ринок зараз займає всього 12-15% у загальному обсязі поставок метпідприємств, а тому не є для них пріоритетом. Більше того, з урахуванням низьких витрат на логістику український метал однаково залишається конкурентоспроможним усередині країни. Про актуальність меморандуму до наступного року аналітики говорити поки не беруться. "Поки невідомо, що буде з ринками і попитом. Однак потрібно підтримати галузь, яка єдина зараз приносить валюту в країну. Тоді всім буде робота - і металургам, і залізничникам", - говорить начальник департаменту з питань ГМК ДП "Держзовнішінформ" Володимир Піковський.
Всупереч усьому, навряд чи Кабмін сьогодні дослухається до аргументів усіх, зацікавлених у скасуванні знижок: напередодні виборів уряду вигідно все-таки дружити з найбільш платоспроможним бізнесом, яким сьогодні є ГМК.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас