Рух уперед — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Рух уперед

2235
Після піврічного застою вітчизняний авторинок продемонстрував перші ознаки пожвавлення. У липні українці придбали автомобілів на 16% більше, ніж у червні. Чи триватиме тренд надалі?
Пацієнт скоріше живий, ніж мертвий. Після кризового падіння вітчизняний авторинок знову набирає висоту. Поряд із провідними ринками Європи, які за загальними підсумками липня продемонстрували 4%-е зростання продажів, в Україні липневі продажі піднялися на 15,9%. Пророкуючи усе ще сумбурне майбутнє, експерти сходяться на думці, що найгірші дні для авторинку залишилися позаду, однак і про його реанімацію говорити ще рано. У червні продажі застигли на позначці 11,4 тис. автомобілів. А в липні дилери відрапортували про продаж 13,2 тис. авто. Навіть настільки невеликий приріст у поточних умовах - як світло наприкінці тунелю, говорять самі продавці, ремствуючи на те, що могло бути й гірше. Що чекає ринок надалі?
Примарні прогнози
"На автомобільному ринку наступило невелике пожвавлення, однак робити оптимістичні прогнози ще рано. З факторів, які вплинули і можуть позитивно вплинути на авторинок, ми в першу чергу відзначаємо появу кредитних програм. Незважаючи на те, що частка проданих у кредит машин ще вкрай мала, уже тішить сам факт їхнього існування", - говорить директор з маркетингу компанії "Субару Україна" Андрій Ханін.
Завдяки сумарним зусиллям банкірів і дилерів більшість великих дилерських мереж почали пропонувати програми автокредитування. Приміром, впровадження власної програми кредитування Nissan Finance дозволило українським імпортерам уперше наблизитися до продажів Toyota.
Багатьом гравцям продажі в кредит дозволили частково зупинити негативні тенденції і домогтися невеликого зростання. Але насолоджуватися ейфорією від липневих результатів дилери поки не поспішають і говорять, що це зростання має скоріше короткочасний характер. Адже спрогнозувати, як буде поводитися курс валют восени, і тим більше ближче до виборів і після них, сьогодні не береться ніхто. "Прогнозувати, коли продукція зі складів автоімпортерів остаточно буде продана, - справа невдячна, адже авторинок прямо залежить від економіки країни в цілому. І дива в окремій сфері діяльності при занепаді в інших статися не може", - говорить Олександр Подолянко, керівник відділу маркетингу і планування продукції компанії "Хонда Україна". На його думку, багато в чому зростання ринку обумовлено частково сезонністю, але переважно активним зниженням цін імпортерами на автомобілі 2008 року, на які ще не поширювалося 13%-е мито. Більшість імпортерів мають запаси автомобілів 2008 року виробництва. Приміром, починаючи з 1 серпня "Хонда Україна" пропонує знижки до 16% на більшу частину торішніх моделей.
Тішитися рано
Незважаючи на зростання продажів автомобілів у липні, спад порівняно з аналогічним періодом минулого року склав 77%. У рекордному 2008-р. в Україні було продано близько 623 тис. легкових автомобілів. За вдалого розкладу цього року ринок навряд чи перевищить планку 160 тис.
На європейському авторинку, де також було зафіксовано невелике зростання, оптимістів, які б сказали, що все найгірше позаду, поки небагато. Однак низка країн вирішили вийти із кризи іншим шляхом. Після різкого скорочення кредитних програм провідні ринки Старого Світу почало не на жарт лихоманити. Щоб не повторити сумну долю збанкрутілих американських автокомпаній з десятками тисяч звільнених, низка європейських країн почали впроваджувати програми стимулювання авторинку. Суть їх зводилася до дотацій, які пропонувалися покупцям нових машин замість утилізації старих. На сьогоднішній день в 12 європейських державах, на які припадає понад 90% ринку Євросоюзу, а також у США, Японії та Китаї введено матеріальне заохочення споживачів, що обмінюють старі авто на нові. Ефект від таких заходів не змусив себе довго чекати. Приміром, у липні продажі автомобілів у Китаї виросли на 70,54%, що стало найвищим показником із січня 2006 року, а у Великобританії вперше за 15 місяців було відзначено зростання на 2,4%.
Про введення подібних заходів неодноразово говорилося і в Україні. Автовиробники і уряд вели переговори щодо впровадження власних програм стимулювання продажів автомобілів. Але до справи так і не дійшло. Тому поки у верхах ведуться розмови, більшість дилерів зайняті розпродажами напередодні скасування 13%-ї надбавки до мита (її дія припиняється з 7 вересня) і прагнуть максимально розвантажити склади, залучаючи клієнтів знижками.
Хто і як рятував світовий автопром
Стимулювання купівлі нових автомобілів при утилізації старих
Платити гроші покупцеві за придбання нового автомобіля першими прийняли рішення в Німеччині. У січні 2009 року стартувала програма, що передбачає виплату премії за утилізацію в розмірі 2,5 тис. євро за здачу автомобіля віком понад дев'ять років і придбання нового, що відповідає екологічному стандарту "Євро-4". Із квітня така ж програма стартувала в Австрії, де за машину віком понад 13 років можна одержати 1,5 тис. євро. Утилізаційні премії як заходи протидії кризі ввели уряди Франції, Великобританії, США, Китаю, Бразилії, Румунії, Голландії, Південної Кореї, Японії, Греції, Іспанії, Люксембургу, Португалії, Туреччини. Практично у всіх країнах після прийняття цих заходів було зафіксовано зниження падіння продажів.
"Перезавантаження" GM
Процедуру банкрутства потрібно було провести набагато раніше. Але "вбити" компанію, яка ще декілька років тому продавала понад 50% автомобілів на ринку США і пишалася званням "номер один", означало визнати цілу низку помилок як з боку американського уряду, так і з боку керівництва. Однак пізніше і сам Обама визнає, що "перезавантаження" GM послужило гарним імпульсом і для самої компанії, і для решти автопрому. Правда, ціна виявилася досить високою. Opel, Hummer і SAAB перейшли в інші руки. 60% акцій GM належать тепер державі. А вісім тис. співробітників залишилися без роботи. Але інші 27 тис. можуть зітхнути з полегшенням: як обіцяє нове керівництво, заробітна плата і робочі місця персоналу, що залишився, будуть збережені.
Технічне банкрутство Chrysler
Починати вирішувати проблеми в автопромі потрібно було з того, звідки вони виходять. Тобто - з Америки. Першим під "гарячу руку" потрапив Chrysler. Розуміючи, що власними силами вийти із кризи не вийде, компанія зважується на процедуру технічного банкрутства. Після виплат боргів частина акцій перейде італійському концерну FIAT. Там, у свою чергу, обіцяють воскресити американську компанію. Час покаже.
Зростаюча роль Китаю
Китай допоможе або нашкодить світовому автопрому?! Дискусії із цього приводу не вщухають ось вже багато років. Але очевидно одне: КНР не варто забувати. У той час коли всі світові авторинки лихоманить, автопром Піднебесної демонструє зростання. Продажі легкових автомобілів у Китаї в червні виросли на рекордне з лютого 2006 року значення - 48%. Це стало можливим через зниження податків, а також введення державних субсидій, які допомогли країні випередити США як найбільший у світі авторинок.
Пошук нових ринків збуту
Боротьба за ринки - ще один наріжний камінь для автоконцернів. Не встиг FIAT оформити угоду з Chrysler, як відразу ж оголосив, що збирається просувати через дилерські мережі Chrysler бренд Alfa Romeo і мікроавтомобіль Fiat 500. До того ж Ford серйозно придивляється до Європи, тим самим плануючи збільшення власної частки в Старому Світі. Серйозним суперником японців на ринках, що розвиваються, і надалі мають намір бути німці - Volkswagen і Daimler. Навесні VW продав на 6% більше машин у КНР, ніж планував раніше. Німці запевняють, що і далі буде не гірше. Особливо вони сподіваються на застосовувані китайським урядом заходи заохочення покупців малолітражок. Лідером продажів дорогих представницьких автомобілів у Китаї торік залишалися Audi, збут яких за 2008 рік виріс на 17%.
Боротьба з надлишковим виробництвом
Глобальна криза ще більше загострила проблему надлишкового виробництва, яке переслідує автомобільну промисловість протягом багатьох років. У цей час потрібна серйозна реорганізація автомобільної промисловості. Причому в цю боротьбу залучені всі - починаючи від глобальних гравців GM, Ford, Toyota тощо і закінчуючи невеликими локальними компаніями. Хто впорається краще, той і буде правити бал на арені світового автопрому.
Гібриди допомагають вийти в лідери
Концерн Honda - перший з автовиробників, кому вдалося наблизитися до традиційного лідера Toyota у сегменті продажів гібридів. У відповідь на це керівництво Toyota відразу заявило, що ставка зроблена на гібридні моделі - їх буде поточного року чотири.
Це допоможе компанії швидше впоратися з наслідками кризи. Причому пропонувати їх будуть, насамперед, на зростаючих нових ринках, найбільшим з яких став китайський. На догоду жорстким екологічним вимогам і бажанню споживачів заощаджувати зараз практично всі компанії захопилися власними "еко"-розробками, включаючи і GM. Прагнути є до чого.
Олег Добровольський
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас