Додаток до акту


Додаток до акту

Точно всередині літа - 16 липня - вийшов наказ ДПАУ №378 “Про затвердження зразків форм актів перевірок банківських установ, страхових компаній, кредитних спілок і Методичних рекомендацій щодо їх оформлення”. Він прийшов на зміну наказу ДПАУ №225 від 27.04.06 р. “Про затвердження нової редакції зразків актів перевірок і Методичних рекомендацій щодо їх оформлення”. Незважаючи на місячний “вік” наказу №378, до цієї публікації він залишався невідомим широкому загалу.

Одних тільки методичних рекомендацій з оформлення актів перевірок наказом №378 затверджено три: відповідно, для банків, страхових компаній і кредитних спілок. Описувати їх докладно через чималий обсяг неможливо, тому зупинимося лише на найцікавіших подробицях.

Щодо форми акту перевірки банку автори документа нагадують, що вона затверджена наказом ДПАУ №327 від 10.08.05 р. Але при цьому особливо акцентують увагу на тому, що “за необхідності можливий виклад більш широкої інформації про перевірені дані”. Особливо вражає те, що ДПАУ вимагає якомога більшу кількість інформації відображати в таблицях за затвердженою формою, мабуть, для спрощення обробки інформації: таблиць в акті (без урахування додатків) може бути 16 одиниць! Наприклад, в одному повинна бути згрупована інформація про документи, які банк відмовився надати тим, хто перевіряє. Цікаво також, що в акті перевірки обов'язково повинно бути зазначено податкове навантаження банку, що розраховується як відношення нарахованої суми податку на прибуток до скоригованого валового доходу. Ті, хто перевіряє, також зобов'язані оформляти у вигляді додатка до акту, що залишається в розпорядженні податкового органа, досить докладну довідку про результати аналізу фінансово-господарської діяльності суб'єкта господарювання і напрацювання встановлених ризикових операцій. Під час її складання, зокрема, повинен бути зроблений аналіз:
кредитного портфеля;
депозитних операцій;
операцій із цінними паперами.

Ті, хто перевіряє, особливу увагу звертають на те, що в акті не допускається відображення:
а) перевірки необґрунтованих даних, а також припущень, що не мають підтверджуючих доказів;
б) різноманітних висновків щодо дій посадових осіб банку (наприклад, “приховування об'єкта оподатковування”, “розкрадання”, “присвоєння”, “описка”).

Очевидно, судові протистояння з юридичними службами банків даються взнаки... А от виявлене порушення повинно бути докладно зафіксовано в акті. Навіть незаповнений зразок акту перевірки банку складається з 24-х сторінок!

Акт перевірки страхової компанії виглядає наче й простіше і нараховує в “порожньому” вигляді “лише” 9 сторінок. Зате містить ще 9 обов'язкових додатків. Особливістю перевірки страховиків повинно стати відображення в акті обумовленого тими, хто перевіряє, ступеня участі перестрахувальників у перестраховому захисті страховика і визначення залежності страховика при виконанні взятих на себе зобов'язань від надійності партнерів з перестрахування. Для цього ревізорам пропонується розрахувати і зазначити розмір питомої ваги вихідного перестрахування до отриманих (нарахованих) валових внесків. Плюс особливу увагу ревізори повинні приділити доходам, які отримає страховик від не страхової діяльності. Крім того, методичні рекомендації передбачають можливість проведення перевірки страховика “вибірковим методом”.

Під цим автори рекомендацій розуміють перевірку, обмежену вибраним (вибраними) звітним періодом у межах тимчасового інтервалу, протягом якого проводиться перевірка, або ж вибраними для перевірки ризиковими операціями, проведеними в цьому ж тимчасовому інтервалі. В решті ж вимоги до оформлення акта схожі (наскільки це можливо з урахуванням різниці у видах діяльності) з вимогами до оформлення акта перевірки банку.

Ще скромнішими виглядають методичні рекомендації з оформлення актів перевірок кредитних спілок і відповідний зразок акта перевірки. Особливості перевірки кредитних спілок визначені тим, що такі організації у нас в країні вважаються неприбутковими. Зокрема, у цьому зв'язку автори документа рекомендують звертати особливу увагу на прибутки кредитних спілок, ідентифікуючи їх на предмет приналежності до неоподатковуваних податком на прибуток, або ж навпаки. До речі, незважаючи на вищезазначену “скромність” рекомендацій, незаповнена форма акту перевірки розмістилася на 11 сторінках і допускає два обов'язкові додатки.

Владислав Третьяк

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Весь ринок:Казна та Політика
Все, що ми знаємо про:ДПС України
В Контексті Finance.ua
Опитування